چه خبر از هفته مد و لباس پاکستانی ها؟

تیر ۲۱, ۱۴۰۰ by بدون دیدگاه

هفته های مد در روزای آخر سال ۲۰۱۶ میلادی، یکی از داغ ترین لحظات رو قبل از برگزاری جشنای تعطیلات سال نو میلادی در اقصی نقاط جهان به وجود آورده و عاشقان دنیای استیج و کَت واک، مانکنای ریز و بزرگ رو به سمت خود جذب کرده.

خیلی از مزونای معروف آسیا و اروپا تلاش می کنن تا با طرحای خلاقانه خونهای طراحی خود،‌ با حضور گسترده در هفته های مد در کشورای جور واجور دنیا، انگار به بازاریابی برند و طرحای جورواجور خود قبل از شروع سال ۲۰۱۷ میلادی پرداخته و از این راه، به تحلیل بازخورد رسانه ها و فعالان مد و لباس در طرحای سال آینده بپردازند.

معروف ترین هفته های مد سال ۲۰۱۶ رو میشه به هفته مد  میلان، پاریس، لندن و نیویورک  معطوف دونست که هم چون سالای پیش، با حضور بزرگان این صنعت رنگارنگ و پر مخاطب همراه شد و دنیا، دوباره نوآوریای جدیدی از خونهای مد پاریس و میلان، پایتخت مد جهان دید که در روزای آینده به بعضی از اونا می پردازیم.

امسال، هم چون روال چند سال قبل، هفته مد مرسدس بنز آلمان با استقبال علاقمندان این میدون در کشورای جور واجور جهان مواجه شد و این شرکت خودرو ساز بزرگ آلمانی نشون داد که چه گونه میشه از دنیای رنگارنگ و جذاب کت واکای استیج، واسه تقویت برند و پیشرفت کار و کاسبی خلاقش در فضای اقتصاد مشارکتی بهره برد.

رفتار سازمانی مرسدس بنز در هدایت و راهبری هفته های مد در کشورای جور واجور دنیا رو بزودی واسه آگاهی علاقمندان دنیای فشن به خصوص فعالان کار و کاسبیای تجاری و دیجیتالی کشور، مورد تحلیل و آزمایش فنی قرار میدیم تا با ظرافتای این اتفاق هنری جذاب آشنا شیم.

حالا، واسه دنیای رسانه های دیجیتالی که شبکه های اجتماعی هم بخشی از اون هستش و جامعه ای ۱.۵ میلیارد مخاطبی رو نمایندگی می کنن، دنیای فشن، دنیایی مخصوص طیف خاصی از جوامع نیس.
همه آدما در طول روز، انگار با دنیای مد و لباس آغشته بوده و بالطبع، اتفاقات این میدون واسه اونا هم می تونه جذاب باشه.

دنیای مد و لباس، امروزه به کشورای جور واجور دنیا حتی کشورای اسلامی هم کشیده شده و ما تماشاگر برگزاری هفته های مد در کشورای جهان اسلام هم هستیم.
برگزاری جشنوراهای مد و لباس ایرونی اسلامی در سالای گذشته هم نشون میده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگه فعالان هنری و اقتصادی کشور، نگاه حرفه ای به این بحث داشته و تلاش می کنن تا نوع ذائقه نسل جدید ایرانیان رو با این بخش با رنگ و بویی اسلامی-ایرونی آشنا کنن.

در گزارش امروز نگاهی داریم به هفته مد و لباس در کشور جمهوری اسلامی پاکستان که چند سالیه، با وجود اون که این کشور با منازعات سیاسی و مشکلات امنیتی و اقتصادی درگیره، اما هم اونقدر دنیای استیج در این کشور بحران زده همسایه شرقی ایران، بازار داغی رو در انتظار میکشه و صنعت نساجی اش  بسیار رشد کرده.

با ما در گزارش امروز همراه باشین.

هفته مد و لباس پاکستان

در کشور اسلامی پاکستان، شورایی هست که به نام شورای طراحی مد پاکستان فعالیت داشته و با مخفف PFDC شناخته می شه.
واسه باخبر شدن از برنامه های این شورا به سایت اینترنتی اونا به این نشانی مراجعه کنین که اطلاعات زیادی درباره اهداف،‌ ماموریتا، اعضا و برنامه های آینده باحال اونا میشه دید.

شاید واسه شما خواننده گرامی عجیب باشه که در این کشور جنگ زده اسلامی که کمتر در اخبار درباره فعالیتای فرهنگی و هنری بین المللی اون چیزی به گوشمون خورده، فعالیتای مد و لباس، در سطح تخصصی دنبال شه.

شورای مد و لباس این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی تاسیس شد و به عنوان تنها منبع اراده کردن در این بخش در پاکستان هستش.
دفتر مرکزی این شورا در لاهور پاکستان، دومین شهر مهم این کشور قرار داره.
سازمانی غیر دولتی بوده اما تاثیر گذاری اون در برنامه های فشن، قابل توجه هستش.

پشتیبانی از طراحان و برگزار کننده گان مراسم مد و لباس این کشور، از جمله ماموریتای این شورا اعلام شده که از سال ۲۰۱۰ میلادی هم، هر ساله هفته های مدی با حضور طراحان مزونای پاکستان برگزار می کنه.

این شورا، فعالیتای بین المللی خود رو تا کنون با همکاری دو برند صاحب نام جهانی به نام Unilever و L’Oreal فرانسه انجام داده و ما حصل کارش، برگزاری ۵ هفته مد در چند سال گذشته بود.

حالا، سازمان جهانی مد و هفته جهانی مد با این شواری مد پاکستان قراردادی رو منعقد کرده و این شورا رو به عنوان نماینده خود در این کشور بزرگ اسلامی خاورمیانه معرفی کردن.

شورای مد پاکستان تازگیا با برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد، همکاری خود رو شروع کرده و تلاش می کنه تا با ظرفیتای تبلیغاتی و اطلاع رسانی خود در این کشور و بقیه کشورای دنیا، نسبت به ارتقای آگاهی شهروندان کشورای جور واجور جهان درباره سوء تغذیه و ناامنی، تلاش کنه.

واسه باخبر شدن از فعالیتای گذشته این شورا که انگار نقش زیادی در افزایش صادرات مد و لباس پاکستان به جنوب شرق  آسیا داشته، به صفحه رسمی اونا در اینستاگرام مراجعه کنین که در این نشانی مشاهده می شه.

هفته مد و لباس پاکستان ۲۰۱۶

بر خلاف هفته های مد و غربی که صحنه کت واک مانکنایی با چهره و لباسای عریان غربیست، مانکنای پاکستانی بیشتر با لباس پوشیده و با به کار گیری طرحای الهام گرفته از آیینا و سنن این کشور، جشنواره ای از سنت و مدرنیه رو به راه میندازن که از دید مخاطبان، طرح جدید در دامن سوختگان مد و لباس جهان هستش.

هفته مُد پاکستان، تازگیا در روزا یایانی سال ۲۰۱۶ میلادی که سال المپیک و یورو ۲۰۱۶ و انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا بود و جنجالای بسیاری رو در کارنامه دید، دهمین سالگرد تشکیل خود رو جشن گرفت.

در مراسم امسال،‌ رزیتا منیب، طراح پاکستانی با مجموعه لباس تازه خود به نام «رنگهای زندگی» در این اتفاق فرهنگی هنری شرکت کرد.
اما اون این بار به همراه «مختاران بی بی»، زنی که قربونی تجاوز گروهی در پاکستان شده بود، روی سن ظاهر شد.

بخوانید :   از ۱۰ فیلم و سریال برتر سال ۲۰۱۸ از نگاه «موسسه فیلم آمریکا» تا اجرای اسکار توسط «کوین هارت»

«مختار» که باید طبق سنتِ دهاتی، بعد از تجاوز خودکشی می کرد، تسلیم نشد و متجاوزانش رو با حکم دادگاه به زندان انداخت. بی تفاوتی پلیس و سواستفاده جنسی از زنان و دختران در پاکستان چالشی جدیه.

«رُزینا مونیب» طراح مُد در این باره به یورو نیوز اروپا گفت: «می خوام به زنان نشون بدهم که اگه قربونی بدرفتاری و بی عدالتی شدن باید اونو بگن نه اینکه این واقعیت و عاملانِ اونو مخفی کنن. عوضش شما باید اینجور آدمایی رو رُسوا کنین چون اون وقت اونا هستن که باید صورتشون رو بپوشونن. این مشکلات تقریبا در همه خونها هست.»

پس از علنی شدن ماجرای مختار، زنان و دختران بسیاری آشکاراً از رفتارای مشابه شکایت کردن.

خانوم مونیب رو باید یکی از طراحان خلاق و جوون صنعت مد و لباس در حال پیشرفت پاکستان دونسته که جدید ترین فعالیتا و طرحای نوآورانه اش رو میشه در پرتال اینترنتی شخصی اش به این نشانی دید. ایشون ساکن کراچی بوده و بخشی از تفکر طراحی طراحان مد و لباس پاکستانی رو میشه در کارای گذشته این طراح جوون دنبال کرد.

اینستاگرام این طراح هم در این نشانی ارائه شده.

مختاران بی بی خود میگه: «می گفتن زن نباید صداش رو بلند کنه.
اما می بینین که زن هم می تونه صداش رو به گوش بقیه برسونه و واسه حقوقش بجنگه. من می خوام صدای زنائی باشم که از شرایطی مثل من رنج می برن. هر قدمِ من واسه اوناس. گذشته من عوض نمی شه، اما من میتونم واسه نسلهای آینده بجنگم.»

حالا مجموعه لباسایی چون «رنگهای زندگی» تلاش دارن، با رنگهای زنده، و پارچه های پر نقش و قشنگتر، زیباییِ هویت و جایگاه اصیل آدمی رو به زنان و مردان آینده پاکستان یادآوری کنن.

«ایزابل سیرا رضوان» یکی از طراحانی بود که با مجموعه لباسهای لوکس خاص عروسی در این هفته مُد پاییز-زمستانه شرکت کرد.

مجموعه لباسای فصل آینده «دیپاک ان فهاد» هم در بر دارنده ترکیب طرحها و رنگهای سنتیِ ملایم و چشم نواز واسه لباسهای مردونه بود. اینستاگرام ۸ هزار فالوئری اونا رو در این نشانی دنبال کنین.

بیشتر از بیست طراح در تازه ترین هفته مُد پاییز-زمستون در کراچی مجموعه لباسای خود رو ارائه کردن.

به هر حال، دنیای مد و لباس فعال پاکستان در سال ۲۰۱۶ میلادی به کار خود پایان داد. اما درسای خوبی واسه صنعت مد و لباس ایران به عنوان همسایه شرقی به ارمغان آورد که توجه به اون، می تونه پیشرفت صنعت مد و لباس ایران رو تقویت کنه.

درسای خیلی ساده از هفته مد و لباس پاکستان

۱- پاکستانیا از برنده های معتبر جهانی واسه پشتیبانی و برگزاری رویدادهای مشترک مد و لباس استفاده می کنن. این،‌ دلیل معروفیت و ارتقای تاثیر فعالیتای فشن پاکستان در اقصی نقاط جهان شده و کشورای جور واجور رو با فرهنگ پوشش و نوع نگاه این کشور به صنعت مد آشنا می کنه.

۲- صنعت مد پاکستان گر چه قدمت زیادی نداره،‌ اما تو یه دهه گذشته تلاش کرده تا جشنواره ای از رنگا رو در لباسای خیره کننده جذاب ظریف کاری شده پاکستانی، در برابر دید علاقمندان دنیای مد بذاره که چشم اونا به طرحای بعضی وقتا تکراری و خسته کننده مزونای غربی، عادت کرده بود.

۳- در هفته های مد پاکستان، تماشاگر حضور طراحان مرد و زن جوونی هستیم که شجاعانه، بخشی از سبک زندگی و سبک پوشش سنتی پاکستانیا رو روی استیجای معروف آسیا و اروپا آورده و لنز دوربین معروف ترین مراکز مد و لباس جهان رو به سمت خود جذب می کنن.

۴- در هفته مد گذشته پاکستان، تماشاگر حضور زنی جوون هستیم که مظهر پشتیبانی از حقوق پاکستان بوده و به عنوان قربونی تجاوز جنسی گروهی چند سال پیش و پیروزی در دادگاه عالی این کشور، یه چهره جهانی شده و با حضور در استیج هفته مد پاکستان، رسانه ای واسه اطلاع رسانی این اتفاق در سطح بین المللی شد.
حضور مختاران بی بی، نشون داد که با دنیای مد، میشه پیامای بزرگ انتقال داد.

۵- رسانه ای که هفته مد پاکستان واسه انتشار سنت و آیین و سبک پوشش این کشور در سطح جهان ارائه کرده، قابل مقایسه با هیچ رسانه سنتی نیس و حالا فضای مجازی هم به کمک صنعت مد و لباس پاکستان اومده تا ما این کشور رو به عنوان تولید کننده طرحای غربی صرف نبینیم. از این فرصت، باید صنعت مد ایران، ‌به صورت خلاقانه تری استفاده کنه.

۶- هفته مد و لباس پاکستان شاید ظرف ۱ دهه آینده،‌ جذابیتای بیش تری از سبک پوشش سنتی این کشور که با طرحای مدرن آمیخته شده، به ارمغان آورده و در فهرست ۱۰ هفته مد معروف جهان قرار بگیره.
پتانسیل طراحان مد کشورمون کم تر از دنیای مد پاکستانیا نیس و باید بنیاد ملی مد و لباس با همکاری کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد واسه پیشرفت این ظرفیت و فرصت آفرینی بهینه براساس قانون اجرایی اون، بیشتر تلاش کنه.

ظرفیتای پوشش و لباس اقوام ایرونی در سراسر کشور، پتانسیلی فوق العاده واسه نمایش شکوه و فرهنگ این قدیمی دیار ده هزار ساله در اقصی نقاط دنیاس که باید در نظر گرفت. حالا، هفته های مد با حجاب هم مخاطبان بسیاری پیدا کرده که از پتانسیل اونا واسه تقویت اقتصاد مد و لباس اسلامی-ایران باید بهره جست.

رسانه هفته مد و پیام دنیای فشن، در عصر دهکده جهانی امروز، ایران رو بهتر به دنیا معرفی می کنه که ماحصلش، شناخت بهتر فرهنگ و جامعه ایران و رونق گردشگری و صادرات لباس و مد ایران میشه.

به امید جهانی شدن .