چگونه کارت بازرگانی دریافت کنیم؟

تیر ۲۱, ۱۴۰۰ by بدون دیدگاه

واسه کلیه شخصیتای حقیقی یا حقوقی که علاقمند به صادرات یا واردات کالا و خدمات به کشور هستن، در اختیار داشتن کارت بازرگانی معتبر الزامیه. با داشتن کارت بازرگانی، میشه نسبت به واردات کلیه شکلای جور واجور مجاز و هم اینکه صادرات کلیه اقلامی که قانون،‌ صادرات اونا رو ممنوع نکرده دست به کار شد.

تا کنون بیشتر از ۴۰ هزار فقره کارت بازرگانی واسه شخصیتای حقیقی یا حقوقی در استانای جور واجور کشور صادر شده که مثل مالیات و بیمه، این مورد هم مورد سو‌ء استفاده سودجویان و اخلال گران در نظام اقتصادی و مالی کشور قرار گرفته.

در سالای گذشته، بارها در رسانه ها درباره آدمایی که کارت بازرگانی خود رو در اختیار بقیه قرار میدن و با برگه های مالیاتی میلیاردی روبرو می شن یا کسایی که با کارت بازرگانی به نام پیر مردها و پیر زنای دهاتی، کالای لوکس میلیاردی خرید و فروش می کنن و فرار مالیاتی دارن، مواجه شدیم.

هستن آدمایی که با ۲ میلیون ریال، کارت بازرگانی خود رو اجاره میدن و با اون واردات چند هزار میلیارد تومانی انجام می شه و نظام بانکی و مالی و گمرکی کشور رو با اخلال روبرو می کنن.

اینا بخشی از واقعیتای امروز کارت بازرگانی در کشوره که انگار قراره واسه اصلاح پروسها و نظارت بیشتر، وزارت صنعت، معدن و تجارت واسه اصلاح قانون ارسال کارت بازرگانی در آینده اقدام کنه.

گزارش امروز ما، شما رو با چیزی که واسه دریافت کارت بازرگانی نیاز دارین آشنا می کنه.
هم اینکه واسه اون دسته از آدمایی که خواهان ایجاد ارتباطات فرهنگی، اقتصادی، تجاری و مالی با کشورای جور واجور جهان هستن،‌ اتاقای بازرگانی مشترک ایران با ده ها کشور دنیا رو معرفی کردیم.

با ما همراه باشین.

ارسال ۲۴ ساعته کارت بازرگانی

اواخر سال ۹۵ بود که رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که ارسال کارت بازرگانی در کشور به شفافیت خوبی رسیده و اگه افراد علاقه مند به دریافت کارت بازرگانی، مدارک قانونی لازم رو ارائه بدن، ظرف ۲۴ ساعت،‌ کارت بازرگانی واسه اونا صادر می شه.
هم اینکه الان، بیشتر از ۵۰ درصد کارتای بازرگانی صادر شده، از راه سیستم کامل الکترونیکی اتاق بازرگانی ایران،‌ به صورت غیر حضوری تمدید می شه.

اتاق بازرگانی تهران حالا بیشتر از ۱۶ هزار عضو حقیقی و حقوقی داره که در زمینه های جور واجور واردات و صادرات فعال هستن.

مراقب باشیم

داستان سو‌ء به کار گیری کارتای بازرگانی در چند سال گذشته، درسای مهمی رو به علاقمندان به فعالیت در این میدون میده. فردی به نام غ. ن متولد سال ۱۳۶۶ (۲۹ ساله) که در یکی از روستاهای ایلام ساکن بوده و هیچ گونه بنیه‌ مالی نداشته، در اواخر سال ۱۳۹۴ مبادرت به دریافت کارت بازرگانی کرده و بررسی مدارک کارت بازرگانی ایشون نشون می‌دهد که اون خود رو مدیرعامل شرکت «م. ک. م» نامیده س.

در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۵، ۵۷۸ اظهارنامه وارداتی به نام ایشون ارائه شده و در کل ۸۰۰۰ تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار وارد ایران کرده و به ۱۳ نفر در مدت یادشده وکالت‌نامه داده و در همه وکالت‌نامه‌های ایشون قید شده که اون طبق وکالت‌نامه‌های اعطایی، اختیار و حق عزل وکیل رو از خود سلب و ساقط کرده.

نگفته پیداست، وقتی که حق عزل وکیل از کسی سلب می‌شه، ایشون نمی‌تونه ادعایی درباره کالاهایی که به نام اون وارد کشور می‌شه، داشته باشه.

م. غ در این مدت بیشترً کالاهایی با تعرفه بالا وارد کرده که به ترتیب کالاهایی مثل رنگ، وسیله، بلبرینگ، مخزن سیفون و راکت دیده می‌شه و سامانه کامل گمرکی، ۶۶ فقره اظهارنامه وارداتی در جریان رو در لحظه به اسم ایشون شناسایی کرده.

بررسیا از گمرک ایران نشون دهنده اون هستش که این آدما که واردات بعضی وقتا چند ده میلیاردی به نام اون‌ها ثبت می‌شه، فقط در ازای شش میلیون خریداری شده‌ان. یعنی فریبکارانی با پرداخت تنها شش میلیون تومن به این افراد، واردات کلان به اسم این افراد انجام داده و پنهون شده و برخوردهای قانونی بیشتر متوجه فریب‌خوردگان میشه.

کارت بازرگانی چیه؟

همونطور که از اسمش پیداست، کارتی واسه انجام فعالیتای بازرگانی و تجاریه. دارنده اون، به عنوان تاجر رسمی شناخته شده و کلیه الزمات قانونی و تشریفات مربوط به واردات و صادرات کالا رو باید رعایت کنه.
این فرد حق قانونی واسه واردات و صادرات جنسای مجاز رو داره.

البته، ارسال کارت بازرگانی موکول به آنست که بازرگانان مؤسسه یا شرکت خود رو در دفتر ثبت تجارتی ثبت کرده باشه. در شرکت‌های تجارتی کارت بازرگانی مربوطه بنام مدیر مسؤول شرکت صادر می‌شه.

بازرگانانی که درخواست ارسال کارت بازرگانی می‌کنن باید طبق فرم‌های چاپ شده از طرف اتاق بازرگانی اطلاعات مربوط به تجارت خود رو به اتاق بازرگانی بدن و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شن.

باید توجه داشت که ارسال کارت بازرگانی واسه بازرگانان و شرکت‌های خارجی به شرط معامله متقابله. یعنی در صورتی به بازرگانان خارجی کارت بازرگانی داده می‌شه که کشور اونا هم به بازرگانان ایرونی اجازه فعالیت بازرگانی بدن.

درباره اتاق بازرگانی

کلیه فعالیتای ارسال و تمدید کارت بازرگانی، در جایی به نام اتاق بازرگانی (Chamber of commerce) انجام می شه.
اگه شاخص کل بازار بورس و اوراق بهادار کشور رو دماسنج اقتصاد ایران می گن، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی کشور رو هم نماینده بخش خصوصی اقتصاد کشور دونسته و بخاطر این، یکی از رکنای غیر دولتی اقتصاد در هر کشور هستش.

اتاق بازرگانی ایران که جدید ترین اطلاعات اونو میشه در این درگاه دید، ۳۴ اتاق داره که در همه استانا و بعضی از شهرهای کشور مشغول به فعالیت هستن. در آخر همین گفتار، فهرست اتاقای بازرگانی تهران و شهرستانا و درگاه اطلاع رسانی اونا قید شده.

وظایف ۱۲ گانه اتاق بازرگانی

اتاق بازرگانی ایران، یکی از رکنای تولید کننده اقتصاد در کشور بوده و وظایف زیر واسه اون تشریح شده:

  1. ارائه نظرات مشورتی به قوای سه گانه و همکاری با دستگاه‌های اجرایی.
  2. ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع، معادن و کشاورزی
  3. ایجاد رابطه با اتاق‌های بازرگانی بقیه کشورها
  4. تشکیل نمایشگاه‌های داخلی و خارجی
  5. تلاش واسه شناسایی بازار جنسای صادراتی ایران
  6. تشویق سرمایه‌گذاری داخلی در امور تولیدی
  7. ایجاد و اداره مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی ارسال کارت عضویت و کارت بازرگانی واسه فعالان اقتصادی
  8. ساماندهی اتحادیه‌های صادراتی و وارداتی و سندیکاهای تولیدی و خدماتی
  9. برگزاری دوره‌های کاربردی در رشته‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی
  10. تشکیل اتاق‌های مشترک با کشورای دوست
  11. بررسی و حکمیت در مورد مسایل بازرگانی داخلی و خارجی اعضاء از راه مرکز داوری اتاق
  12. تایید اعتبار گواهی مبدأ که تضمین کننده اعتبار کیفیت و مشخصات جنسای صادراتیه.

الان ۱۸۵ تشکل ملی و ۱۷۲ تشکل استانی عضو اتاق‌ها، در میدون تولید، خدمات، صادرات و واردات و خدمات مهندسی به شکل حدود ۱۵ هزار بنگاه اقتصادی فعالیت می‌کنن.

هم اینکه اتاق‌های فکر، تشکیل شده از اعضاء داوطلب و مجرب هیئت نمایندگان، موضوعات و تنگناهای تخصصی فعالان اقتصادی رو به شکل ۱۹ کمیسیون تخصصی مورد مشورت و آسیب شنا‌‌سی قرار میدن و راهکارهای اصلاحی پیشنهاد می‌کنن.

معرفی کمیسیونای ۱۹ گانه اتاق بازرگانی ایران

اگه علاقمند به فعالیت در زمینه های جور واجور صنعتی و خدماتی از پالایشی تا فناوری اطلاعات در ایران و بقیه نقاط جهان هستین و قصد راه اندازی کار و کاسبی ای دارین، پیشنهاد می کنیم به کمیسیونای ۱۹ گانه اتاق بازرگانی ایران در سراسر کشور مراجعه کنین.

بخش‌ کاری کمیسیون‌ها عبارتند از:

  1. انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی
  2. بازرگانی داخلی
  3. جوانان، کارآفرینی و کسب‌و کارای نوین و علم‌بنیان
  4. پیشرفت صادرات
  5. معادن و صنایع معدنی
  6. حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها
  7. پشتیبانی‌ قضایی و مالکیت فکری
  8. حمل و نقل، لجستیک و گمرک
  9. رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری
  10. گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر
  11. بازار پول و سرمایه
  12. سرمایه‌گذاری
  13. صنایع
  14. فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه
  15. کشاورزی و صنایع غذایی
  16. احداث و خدمات فنی و مهندسی
  17. مالیات، کار و تأمین اجتماعی
  18. آب، محیط زیست و اقتصاد سبز
  19. مدیریت واردات

 نکته مهم واسه کارآفرینان

اتاق ایران از اول سال ۱۳۹۰ با تأسیس دبیرخانه موضوع ماده ۷۶ قانون برنامه پنجم پیشرفت کشور، به رفع مقررات دست و پاگیر از راه فعالیت‌های اقتصادی اهتمام ورزید. بر این پایه؛ قوانین، مقررات و بخشنامه‌هایی که مانعی در راه پیشرفت تولید و سرمایه‌گذاری هستن رو با حضور نمایندگان بزرگان قوای سه‌گانه شناسایی و راهکارهای رفع اون‌ها رو واسه تصویب پایانی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌دهد.

شرایط دریافت کارت بازرگانی

توحه داشته باشین که دو نوع کارت بازرگانی صادر می شه:

۱- کارت بازرگانی حقیقی که مخصوص افراد حقیقیه.

۲- کارت بازرگانی حقوقی که مخصوص افرادیه که جایگاه حقوقی داشته و به وسیله شرکتا و موسسات غیر دولتی واسه دریافت کارت بازرگانی معرفی می شن.

واسه دریافت کارت بازرگانی براساس مدارکی که در ادامه معرفی می کنیم، باید به اتاقای بازرگانی استان محل سکونت خود مراجعه کنین و اجباری به حضور در ساختمون مرکزی اتاق بازرگانی ایران در خیابون طالقانی نیس.

دست کم سن و مدرک تحصیلی و شرایط زیر، واسه افراد حقیقی و حقوقی جهت دریافت کارت بازرگانی الزامیه.

شرایط دریافت کارت بازگانی افراد حقیقی

افراد حقیقی که علاقمند به دریافت کارت بازرگانی هستن، باید مدارک زیر رو هنگام درخواست ارائه کنن:

  • داشتن دست کم ۲۱ سال سن و مدرک دیپلم.
  • ۲ برگ اصل اعلام نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکتا رسیده باشه (با امضای متقاضی کارت بازرگانی) و اصل و کپی گواهی پلمپ دفاتر، از اداره ثبت شرکتا

( برای دریافت اعلام نامه و گواهی پلمپ به اداره ثبت شرکتها واقع در بزرگراه مدرس نبش میرداماد)

  • اصل و کپی گواهی نبود سوءپیشینه که از زمان فرستادن اون ۶ ماه بیشتر نگذشته باشه.
  • دریافت و تکمیل فرما شامل :
  • الف) ۲ صفحه فرم عضویت اتاق

    ب) ۲ برگ فرم مشخصات بازرگانی (تایپ کامل فارسی)

  • اصل و کپی مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتای مستقیم مبنی بر بلامانع بودن ارسال کارت بازرگانی.
  • اصل کارت ملی مدیرعامل جهت برابر با اصل کردن و ۲ سری کپی از پشت و روی اون.
  • ۴ قطعه عکس ۴×۶ (جدید، تموم رخ، ساده)
  • اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم واسه آقایان جهت برابر با اصل شدن و دو سری کپی از پشت و روی اون.

نکته مهم

متولدین سال های ۱۳۳۷ و قبل از اون با مدارک فوق دیپلم و کمتر از اون با ارائه کپی مدرک تحصیلی نیاز به کارت پایان خدمت ندارن.

متولدین سال های ۱۳۳۴ و قبل از اون با ارائه کپی مدرک لیسانس نیاز به کارت پایان خدمت ندارن.

متولدین سالهای ۱۳۲۸ و قبل از اون با ارائه کپی مدرک دکترا نیاز به کارت پایان خدمت ندارن.

  • اصل و کپی گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری و حسن اعتبار بانکی ( فقط روی فرم الف قبول کردنیه) با مهر امضای رئیس شعبه.

( ً حسابای جاری شتاب مربوط به شهرستانا در صورتی که روی فرم (الف) تایید شده باشه)

  • اصل و کپی فرم ( د ) که امضای درخواست کننده به وسیله دفاتر اسناد رسمیی تایید گردیده باشه. ( گواهی امضاء به وسیله محضر)
  • تکمیل دو صفحه فرم ( ج ) و اعلام معرفین: داشتن سابقه فعالیت تجاری درخواست کننده باید به تایید دو نفر معرف که دارای کارت بازرگانی معتبره، رسیده باشه.

    الف ) دارندگان مدرک دانشگاهی (فوق دیپلم و بالاتر با ارائه اصل و دو نسخه کپی از مدرک تحصیلی معتبر) و همچنین دارندگان مجوز تولید از یکی از وزارت خونه های تولیدی نیاز به معرف ندارن.

    ب) معرفین از شهرستانا لازمه کپی صفحه دوم کارت بازرگانی خود رو که امضای صاحب کارت در اون مشخص باشه رو ارائه کنن.

  • اصل سند مالکیت ششدانگ به نشانی دفتر کار (نشانی اعلام نامه) جهت برابر با اصل کردن به همراه دو سری کپی از صفحات نوشته شده سند و یا ارائه اجاره نامه محضری محل کار .

    در صورت تنظیم اجاره نامه عادی واسه محل کار دو سری کپی از صفحات نوشته شده سند و همراه داشتن اصل سند برای برابر با اصل کردن لازمه. ً اجاره نامه باید جهت دفتر کار تنظیم شده باشه.

– واسه ارائه اجاره نامه عادی امضاء دو نفر تماشاگر الزامیه.

نکته ۱ : کارمندان تموم وقت دستگاه های دولتی نمی تونن کارت بازرگانی دریافت نمایند.

نکته ۲ : هر شخص بیش از یک کارت بازرگانی مثل حقوقی یا حقیقی نمی تونه داشته باشه.

نکته ۳ : حضور درخواست کننده در کلیه مرحله پذیرش مدارک و تحویل کارت الزامیه.

نکته ۴ : برای هر واحد ملکی فقط یک کارت بازرگانی صادر می شه.

نکته ۵: حضور متقاضی با مدرک تحصیلی زیر لیسانس در کلاس توجیهی کارت بازرگانی الزامیه.

شرایط دریافت کارت بازرگانی مخصوص افراد حقوقی

افراد حقوقی با معرفی نماینده، با رعایت کلیه مواردی که در بالا ارائه شد به همراه موارد زیر، می تونن نسبت به دریافت کارت بازرگانی حقوقی دست به کار شن.

در مورد شرکتای با مسئولیت محدود: ارائه ۲ برگ کپی تقاضانامه ثبت شرکتای داخلی و شرکت نامه رسمی که ممهور به مهر اداره ثبت شرکتا باشه الزامیه.

در مورد شرکتای سهامی خاص و عام: ارائه ۲ برگ کپی اظهارنامه ثبت شرکتای سهامی خاص یا عام که ممهور به مهر اداره ثبت شرکتا باشه الزامیه.

درخواست کننده که از طرف شخصیت حقوقی معرفی می شه (مثلا مدیرعامل شرکت)، باید اصل و کپی گواهی نبود سوء پیشینه مدیرعامل که از زمان فرستادن اون ۶ ماه بیشتر نگذشته باشه رو ارائه کنه.

، دریافت و تکمیل فرمای زیر هم اجباری میشه:

الف ) دو صفحه فرم عضویت اتاق

ب ) ۲ برگ فرم مشخصات بازرگانی (تایپ کامل فارسی)

ج)  اصل و کپی مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتای مستقیم مبنی بر بلامانع بودن ارسال کارت بازرگانی.

د) ۲ برگ روزنامه رسمی یا کپی اون در مورد تاسیس و کلیه تغییرات شرکت تا این تاریخ ، موضوع فعالیت شرکت باید صادرات و واردات باشه.

ه) اصل کارت ملی مدیرعامل جهت برابر با اصل کردن و دو سری کپی از پشت و روی اون

مدارک لازم واسه تمدید کارت بازرگانی

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که افراد حقیقی جهت تشکیل پرونده تمدید کارت بازرگانی، به مدارک زیر نیاز دارن:

  • تکمیل فرما شامل:

الف ) دو صفحه فرم عضویت اتاق

ب ) دو برگ فرم مشخصات بازرگانی (تایپ فارسی)

  • ارائه اصل کارت بازرگانی.
  • در صورت پر شدن صفحات کارت بازرگانی ارائه ۳ قطعه عکس ۴×۶ الزامیه.
  • اصل و کپی مفاصاحساب مالیاتی آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن تمدید کارت بازرگانی در سال جاری (به نشانی مندرج کارت بازرگانی) به همراه کلیه برگ های قطعی مالیات از سال ۱۳۷۹ به بعد.
  • اصل و کپی مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی (برای واحدهای تولیدی و صادر کنندگان پوست و روده).
  • در صورت استیجاری بودن دفتر کار، ارائه اجاره نامه تمدید شده.
  • در صورت تغییر محل:

الف ) ارائه دو برگ اعلام نامه تغییر نشانی از اداره ثبت شرکتا

ب ) اصل سند مالکیت شش دانگ به نشانی دفتر کار (نشانی اعلام نامه) جهت برابر با اصل کردن به همراه دو سری کپی از صفحات نوشته شده سند و یا ارائه اجاره نامه محضری محل کار.

در صورت تنظیم اجاره نامه عادی برای محل کار، ۲ سری کپی از صفحات نوشته شده سند به همراه داشتن اصل سند برای برابر با اصل کردن ضروریه.

ً اجاره نامه باید جهت دفتر کار تنظیم شده باشه. برای ارائه اجاره نامه عادی امضاء دو نفر تماشاگر الزامیه.

نکته۱: کارمندان تموم وقت دستگاه های دولتی نمی تونن کارت بازرگانی دریافت نمایند.

نکته ۲: هر شخص بیش از یک کارت بازرگانی مثل حقوقی یا حقیقی نمی تونه داشته باشه.

نکته ۳: در مراحل پذیرش و دریافت کارت بازرگانی، حضور درخواست کننده الزامیه.

نکته ۴: برای هر واحد ملکی، فقط یک کارت بازرگانی صادر می شه.

موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی

۱ – شرکت تعاونی مرز نشینان

۲ – ملوانان ایرونی شاغل در شناورهایی که در بین سواحل ایران و بقیه کشورها در تردد هستن.

۳ – پیله وران

۴ – کارگران ایرونی شاغل در بیرون مرز کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار.

۵ – کالاهایی که ارسال اونا به تشخیص گمرک واسه فروش نیس.

نکاتی درباره دریافت و باطل شدن کارت بازرگانی

۱- اگه کارت بازرگانی گرفتین، اصلا اونو در اختیار افراد حقیقی یا حقوقی جهت انجام امور واردات و صادرات قرار ندین.

۲- جهت دریافت گواهی نبود سو‌ٰء گذشته، بعد از دریافت معرفی نامه از سایت اتاق بازرگانی، به اداره تشخیص هویت مراجعه کنین که از راه خدمات پلیس +۱۰ ارائه می شه.

۳- جهت دریافت اعلام نامه ثبت در دفاتر تجاری، به اداره ثبت شرکتای شهرستان محل سکونت مراجعه کنین.

۴- حتی اگه کارت بازرگانی در اختیار ندارین، می تونین به عضویت حقیقی در اتاقای بزرگانی ایران با کشورای جور واجور درآمده و از خدمات جور واجور فرهنگی، اقتصادی، هنری، تجاری و مشاوره ای و گردشگری اون استفاده کنین.

۵- دانشجویانی که علاقمند به شرکت در کنفرانسا و کارگاه های بین المللی و تعامل با شرکتای صنعتی و خدماتی آسیا و ارویا و حتی آفریقا هستین، عضویت در اتاقای بازرگانی بین المللی رو پیشنهاد می کنیم.

۶- مدت اعتبار کارت بازرگانی، طبق درخواست خواهندگان از یک تا پنج سال بوده که در صورت تائید به وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت معتبره.

۷- در صورت انصراف از داشتن کارت بازرگانی می تونین با ارائه مدارکی، به اتاق‌های بازرگانی و تعاون اداره کل مقررات صادرات و واردات یا سازمان‌های بازرگانی استان‌ها مراجعه درخواست باطل شدن کارت کنن.

۸- در صورتی‌که بعد از فرستان کارت بازرگانی مشخص شه که دارنده کارت بدون یک یا چند شرط از شرایط دریافت کارته و یا بعد از فرستان بدون شرط یا شرایط نامبرده شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تونه نسبت به باطل شدن کارت اقدام کرده و موضوع رو به اطلاع اتاق بازرگانی و صنایع ایران یا اتاق تعاون طبق مورد می‌رساند.

اگه این واسه اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون مشخص شه باید موضوع رو جهت باطل شدن به وزارت صنعت مشخص کنه.

نشانی سایت اتاقای بازرگانی تو تهران و شهرستانا

واسه باخبر شدن از خدمات و اخبار و فعالیتای اتاقای بازرگانی تهران و مراکز استانا، به نشانیای زیر مراجعه کنین.

  • اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
  •  اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
  •  اتاق بازرگانی ایلام 
  •  اتاق بازرگانی اراک
  •  اتاق بازرگانی ارومیه
  • اتاق بازرگانی اردبیل
  •  اتاق بازرگانی بجنورد 
  • اتاق بازرگانی بندرعباس
  •  اتاق بازرگانی بوشهر
  •  اتاق بازرگانی بیرجند
  • اتاق بازرگانی تبریز
  • اتاق بازرگانی خرم آباد
  • اتاق بازرگانی خرمشهر
  • اتاق بازرگانی رشت
  •  اتاق بازرگانی زاهدان
  • اتاق بازرگانی زنجان
  • اتاق بازرگانی ساری
  • اتاق بازرگانی سمنان
  • اتاق بازرگانی سنندج
  • اتاق بازرگانی شهرکرد
  • اتاق بازرگانی شیراز
  • اتاق بازرگانی قزوین
  • اتاق بازرگانی قم
  • اتاق بازرگانی گرگان
  • اتاق بازرگانی مشهد
  • اتاق بازرگانی کاشان
  • اتاق بازرگانی کرمان
  • اتاق بازرگانی کرمانشاه
  • اتاق بازرگانی همدان
  • اتاق بازرگانی یاسوج
  • اتاق بازرگانی یزد

نشانی سایت اتاقای بازرگانی مشترک ایران با کشورها

ایران با کشورای جور واجور دنیا، اتاق بازرگانی داره.
واسه باخبر شدن از شرایط عضویت در اتاقا و هم اینکه شرایط دریافت کارت عضویت و خدماتی که ارائه می کنن، به درگاهای زیر مراجعه کنین: