از فیلبند تا مازیچال؛ معرفی ۱۲ مقصد ییلاقی فوق العاده زیبای استان مازندران

تیر ۲۱, ۱۴۰۰ by بدون دیدگاه

تابستون، بهترین فرصت واسه سفر به مناطق خوش آب و هوای کشوره و بهترین مقصد واسه طبیعت گردی رو هم میشه ییلاقای سر سبز استانای شمالی شمرد که در این روزای گرم، آب و هوایی مطبوع و مورد پسند دارن.

بخاطر این، ما در ادامه این مطلب نگاهی داره به ۱۲ ییلاق بسیار زیبای ایران در مناطق شمالی کشور. واسه آشنایی با اونا با ما همراه باشین.

از کجا شروع کنیم؟

اگه تهران هستین، واسه ییلاق گردی در استان سر سبز و قهرمون و تاریخی مازندران، پیشنهاد ما به شما این هست که جاده فیروزکوه رو واسه حرکت انتخاب کنین که نسبت به جاده هراز، هر چند راه شما رو طولانی تر می کنه، اما امن تر و فرصت درک بهتر قابلیتای طبیعی و گردشگری بین راه رو براتون جفت و جور می کنه.
به کار گیری جاده فیروزکوه این فرصت رو به شما میده که نقاط زیبای میان راه رو ببینین و از نوشیدنیا و غذاهای محلی مناطق جور واجور بین راهی استفاده کنین.

در میان راه، پل ورسک در شهرستان سواد کوه رو تماشاگر هستین که با بیشتر از ۷۵ سال سابقه ساخت، یکی از شاهکارهای مهندسی ایرانه.

پل ورسک بین مهم ترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران حساب می‌شه که در مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده.
ورسک از جمله پل ‌های هدف دار ایرانه که به وسیله شرکت سوئدی-دانمارکی کامپساکس و با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.
این پل در دوران جنگ جهانی دوم به وسیله چرچیل، اول‌وزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت.

پس از اون، دیدار از روستای سنگده رو پیشنهاد می کنیم.
دهاتی قشنگتر که در همه فصول سال، زیبایی خود رو حفظ می کنه.

روستای سنگده در تابستون و بهار، یکی از ییلاقای خوش آب و هوای عالی کشور هست که اتفاقا در نزدیکی تهران قرار داره و شما می تونین با کم تر از ۲ ساعت رانندگی به اون برسین.

 یوش

روستای یوش، یکی از مناطق ییلاقی خوش آب و هوای استان سرسبز مازندران هستش.
این منطقه ییلاقی در اواخر بهار و فصل تابستون، پر از گردشگران داخلی و خارجی می شه که می خوان یکی از مناطق سرسبز سرزمینای شمالی کشورمون رو بازدید کنن. یوش «یواش» یکی از دهستان‌های کوهستانی اوزرود پایین از بخش بلده، شهرستان نور، در استان مازندرانه.

یوش در فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب آمل واقع شده.

شغل اصلی مردم یوش دامداری، کشاورزی و باغداریه. امروزه بیشتر افراد میانسال و سن بالا، بازمانده از چهار طایفه اسفندیاری، داوودی، کریمی و جمشیدی در داهات به سر می‌برند.

اگه به یوش سفر کردین، بلده رو یادتون نره. یکی از مناطق ییلاقی زیبای مازندران که از حمله گردشگران در امان مونده. راه یوش به بلده رو خیلیا باورنکردنی می دونن. راهی فوق العاده بکر و جذاب و پر از گلای زرد رنگ روی فرشی سبز که نقاش طبیعت اونا رو هنرمندانه روی زمین پهن کرده.

در این راه، چشم اندازه هایی رو می بینیم که قابل مقایسه با سوباتان استان گیلانه. یوش، یکی از روستاهای دیدنی در راه جاده چالوسه که با آب و هوای خوش و خونه نیما یوشیج مسافر رو به خود می‌خواند. حال اگه این سفر تا بلده و از اون سو تا هراز و یا رویان ادامه پیدا کنه، مسافر رو با دیدن تصاویری تازه حیرت‌زده می‌سازه.

فیلبند

اسم عجیب واسه منطقه ای عجیب تر. عجیب از نظر آب و هوا، اگه به فیلبند سفر کنین،‌ تصاویری می بینین که شاید به خواب هم ندیده باشین! آری این جا ایران هست.
ییلاق فیلبند، یکی از قشنگتر ترین ییلاقایی هست که در خاورمیانه با اون برخورد می کنین. سفری به دنیای مه و ابرای سر به فلک کشیده و چمنزارهایی که بوی عطر میدن.

ارتفاع این ییلاق از سطح دریا حدود ۲۳۰۰ متره که همین ارتفاع زیاد باعث شده احتمال اتفاق افتادن پدیده اقیانوس ابر قوت بگیره.
اما بیشتر، هواشناسان نمی‌تونن هوای این منطقه رو به دقت تشخیص بدن چون که در روز ممکنه چند پدیدۀ جوی در اون حاکم باشه.

بهترین زمان سفر به این ییلاق فوق العاده قشنگتر، از بهار تا اواخر مهر ماه هست.
اگه می خواین روش سفر رو بدونین،‌ نقشه زیر راهنمای خوبی هست.

نام این ییلاق در اصل فلبنده. فل در گویش مازندرانی به معنی خستگی و بند هم به معنی بندآمدن و نتوانستنه. دلیل این نام‌گذاری به دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تندیه که عبور از اونو سخت می‌کرده.

به کار گیری تورای یه یا دو روزه واسه سفر به سرزمین ابرا در ایران، می تونه انتخاب خوبی در تابستون داغ باشه. دلیل جذابیت این ییلاق فقط دنیای ابرا نیس، بلکه شاید در طول روز تگرگ، باران، آفتاب  رنگین کمون ۷ رنگ رو هم تماشاگر باشین.

دلیر

دلیر نام یکی از روستاهای نزدیک مرزن آباد در استان مازندرانه که به دو قسمت دلیر و الیت تقسیم می‌شه که دو نام برده به وسیله رود معروف به اسپیرو (در زبون گیلکی یعنی سفید) قطع می‌شه.

ییلاق دلیر از توابع چالوس، یکی از زیباترین نقاط ایران هست.
نقطه ای که هنوز از حمله گردشگران در امان مونده و شما ترکیبی از سکوت طبیعت رو در کنار آوای پرندگان در فرشی سبز رنگ پر از مه می بینین.

فاصله وقتی دلیر از چالوس حدود ۲ ساعت و از تهران حدود ۳ ساعت تخمین زده شده این داهات یکی از روستاهای شمالی ایران هست و اب هوای دلپذیر و مه صبحگاهی دلنشینی داره.
واسه کسایی که به این ییلاق قشنگتر سفر کردن، اقامت شبونه، خاطره بسیار باحال بوده.
هم نشینی با ستاره ها و ابرا، فضایی رویایی رو تو ذهن متبادر می کنه.

فضایی که در لوکشین فیلمای هالیوودی میشه دید!

این داهات دارای طبیعت گسترده و ناب و بکریه از اون جا که بافت دهاتی خود رو حفظ کرده و کوه های ان پر از درخت و محل زندگی خیلی از حیواناته میشه به جربزه گفت که دهاتی بکر و دست نخورده.

جواهر ده

(تصویری قشنگتر از گردش در میان ابرا در جواهر ده استان سر سبز مازندران)

جواهر ایران در استان مازندران قرار گرفته. مازندران، افتخارات زیادی داره.
رامسر، عروس شهرهای ایران و جواهر ده، عروس روستاهای ایران در این استان قشنگتر و جذاب قرار داره که سفر به اون در هر ماه از سال، خاطره انگیز و باحال میشه.

اگه می خواید به جواهر ده برید، این داهات در فاصله ۲۷ کیلومتری رامسر در دهستان سخت‌سر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری البرز قرار داره.

«جواهرده» ۱۲ محله قدیمی داره که «جولاخیل» بزرگ‌ترین محله ده و بعد از اون «اوشیان سر»، «سید محله»، «برشی محله»، «آموسی خیل»، «صیقل محله»، «چاک دشت»، «سراب یا کربلا بنه»، «رمک محله»، «تنگدره»، «فتوک محله»، «کهنه تنگدره» و «شل محله» از دیگر بخش‌های این ده به حساب می‌روند.

ییلاق گرسماسر

در گرسماسر، میشه با دشتهایی به زیبایی سوباتان گیلان و یوش سر سبز مازندران مواجه شد.
رشته کوه های سر به فلک کشیده مانند فلک الافلاک و چشمه سارای خنک و پر آب که طبیعتی چشم نواز رو روبروی دیدگان هر رهگذری قرار میده. این ییلاق فوق العاده دیدنی هست و در واقع اگه حوصله کنین و به ارتفاعات اون سری بزنین، می تونین مناطق رامسر و تنکابن رو به تماشا نشسته و دست هنرمند نقاش طبیعت رو در این خطه ایران بزرگ ببینین.

بخوانید :   تئاتر گردی هفتگی: از «بینوایان» در اسپیناس پالاس تا «جان گابریل» در تالار مولوی

به هر حال از دیگر ییلاقای شمال، ییلاقی باورنکردنی و قشنگتر به نام گرسماسر هست.
در واقع شناخته شده ترین ارتفاعات این روستای ییلاقی جذاب رو میشه کوهی به نام سماموس دونست که داهات در دامنه شرقی اون قرار داره و نزدیک جواهر دهه. رشته کوه های این ییلاق واسه صعودای دست جمعی، لحظات خاطره انگیزی رو خلق می کنه.

قدمت این داهات هم مانند جواهر ده، بیشتر از ۱۰ قرن براورد شده.

وجه تسمیه روستای گرسماسر، از قلعه گرزمان سر اخذ شده.
بقایای این قلعه در دور و بر داهات به جا مونده. گرزمان سر به معنی مکانی در بالای بهشته که از موقعیت طبیعی محل قرار گرفتن این قلعه برداشت شده.
گرزمان سر کم کم، به گرسماسر تغییر یافتهه. به احتمال زیاد، این قلعه از آثار تاریخی دوره حسن صباحه.

ییلاق لپاسر

ییلاق لپاسر یکی از ییلاقای جذاب استان سر سبز مازندران هستش.
این ییلاق به نسبت یوش و جواهر ده، کم تر شناخته شده و شاید این یکی از فرصتای خوب واسه دیدار از یکی از زیباترین مناطق شمالی کشور باشه. لپاسر خود دارای هفت ییلاقه که اگه به این منطقه قشنگتر مسافرت کردین، نام اونا رو از محلیا جویا شید.

طبیعتی که در لپاسر مشاهده می کنین، طبیعتی هست که شاید در لوکشین فیلمای سینمایی مثل ارباب حلقه ها یا سریال Game of Thrones در شمال اروپا می بینیم. دشتی عالی با دامنه های دلفریت و سرسبز که همه جا پر آب و اگه در دشتهای زیبای این منطقه قدم بذارین، حتما پای شما در سبزهای پر آب فرو میره. اتفاقا وجه تسمیه لپاسر هم همین هست.
لپاسر به منطقه ای می گن که باتلاقای اون، پاا رو به کام خود میکشه.

به هر حال ییلاق لپاسر، ییلاق قشنگتر و خاصی هست و شرایط طبیعی خاص خود رو داره و بخاطر این یکی از جذاب ترین مناطق ییلاقی کشور هستش.

ییلاق بِرِنت

از دیگر ییلاقای جذاب و زیبای سرزمینای شمالی کشورمون، ییلاقی هست که بیشتر مردم ایران نامی از اون نشنیده ان. ییلاق برنت، یکی از ییلاقای زیباییست که دیدن اونو در تابستون امسال به شما پیشنهاد می کنیم.

رفتن به این ییلاق جذاب، خیلی آسونه. در ۶ کیلومتری سواد کوه، با تابلویی رو به رو میشیم که ما رو به دیار چشمه قدیمی راهنمایی می کنه.
ییلاقی باور نکردنی در بالای ابرا که یادآور جواهر ده و فیلبند هست.

دهکده برنت، در واقع روستاییه در دهستان خانقاه پی سواد کوه که تاریخی قدیمی داره.
اگه به این ییلاق تابستونی رفتید، بقایای بناهای تاریخی اردشیر بابکان و عمارت علی محمد خان، سابقه طولانی تاریخی این منطقه رو به شما یادآوری می کنه.
یخچالای طبیعی و آب معدنی این منطقه استثنایی و خاص هستش.

مازیچال

ییلاق مازیچال، از ییلاقای تابستونی پر مخاطب شمال ایرانه که یکی از سخت ترین ییلاقای کشور از نظر راه دسترسی هستش.
اگه به جواهرد ده و فیلند با ماشین می توانسیتم از جاده خاکی به این مناطق خوش آب و هوای پر از مه سفر کنیم، واسه رسیدن به مازیچال، باید پیاده روی کرد.
منطقه ای دیدنی، امکانات خیلی خاصی نداره و شاید همین عامل دلیل دست نخورده بودنش بشه.

مازیچال جنگل و ارتفاعات کوهستانی داره و دامداران بسیاری در این منطقه مشغول هستن. از مازیچال می تونین شهر زیبای عباس آباد رو ببینین.

ییلاقی در جنگلای دالخانی

جنگلای دالخانی که در راه رامسر و جواهر ده قرار داره، منطقه ای بکر و جذابه که به عنوان یکی از مناطق ییلاقی کشور مورد اسقبال گردشگران طبیعت معرفی شده.

جنگل دالخانی ییلاقی در میان ابرا و دشتهای سر سبز هست.
اما به نسبت ییلاقیایی که تا کنون معرفی کردیم، از ساکنان تقریبا خالیست و با احتمال خیلی کم خونه ای دهاتی مشاهده می کنین. پس واسه سفر به این بخش زیبای ایران زمین، وسایل کافی و راهنمای محلی رو یادتون نره.

آلاشت

آلاشت، زادگاه رضا قلدر هست، اما آلاشت، یکی دیگه از ییلاقای باور نکردنی و خوش آب و هوای مازندرانه. آلاشت از تاریخ و طبیعتی خاص برخورداره. در این ییلاق، شما مهمون آفتاب تابان و ابر هستین که فضای رمانتیکی رو مانند فیلند و جواهر ده و یوش، واسه شما به تصویر میکشه. ییلاق مه آلود آلاشت، از جمله توابع سواد کوه هست و چند قرنی قدمت داره.

در ییلاق آلاشت، امکانات زیادی واسه گردشگران جفت و جور شده که یکی از اونا، مسجد امام حسین و رصد خونه ای کوچیک واسه رصد ستاره گان بر فراز ییلاق قشنگتر و رویایی آلاشته. منطقه آلاشت یکی از میراثای طبیعی ملی ایران هستش که ثبت ملی شده.
آلاشت امکانات خوبی واسه پذیرایی و اسکان شما واسه چند روز داره.

ییلاق هزار جریب

علاوه بر ییلاقای باور نکردنی که در این گفتار خوندین، ییلاقای دیگری در سمت تالش و سه هزار و هزار جریب در دسترس هست که تجربه عجیبی رو واسه شما خلق می کنه.
آب و هوایی کوهستانی و جذاب،‌ ییلاق هزار جریب رو به یکی از ییلاقای زیبای ایران تبدیل کرده. کسایی که مزارع زیبای هلند و سوییس و فرانسه رو دیده ان، هزار جریب نکا رو با ان جا مقایسه می کنن.

(تصویری فوق العاده از مزارع هزار جریب نکا از ارتفاع)

اگه می خواین به ییلاق هزار جریب سفر کنین، باید به نکا برید و بعد از راه استخر پشت، به سمت بهشر برید. در راه گذر به سمت هزار جریب، ‌از سد گلورد هم بازدید می کنین که خیلی مهمه. منطقه های منتهی به هزار جریب،‌ هزار فریب هست و بسیار دلن نواز و چشم نوازه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ییلاق هزار جریب و جنگلای اون حفاظت شده و باید مراقب باشین چون که حیوانات وحشی در ان زیاد پیدا میشه.

(تصویر زندگی ترس در منطقه حفاظت شده هزار جریب مازندران)

سلیمان تنگه

(تصویر منطقه ییلاقی سلیمان تنگه ساری)

آخرین ییلاق جالبی که از سرزمین ییلاقای باورنکردنی خاورمیانه واسه شما در این گفتار ارائه می کنیم، ییلاق سلیمان تنگه هست.
این ییلاق، دارای یه سد قشنگتر به نام شهید رجایی هست.

بعضیا فکر میکنن که شکافی که بین دو کوه در این منطقه ایجاد شد و زمینه ساخت سد رو بعدا درست کرد، به دستور حضرت سلیمان علیه السلام انجام شد و بخاطر این به تنگه سلیمان معروف شد.