برخی از دلایل خودکشی ایرانیان در ۲۰ سال اخیر

تیر ۲۱, ۱۴۰۰ by بدون دیدگاه

چند هفته پیش مرد جوونی خود رو از روی پل طبیعت (پاتوق پارک گردی جدید تهرانیا) به پایین پرت کرد و به بیمارستان فیروزگر منتقل شد. این واسه چندمین بار در سالای اخیره که آدمایی خود رو از روی پل طبیعت به پایین پرت می کنن. در استان مرکزی، شایع‌ترین روش مبادرت به خودکشی در استان مسمومیت دارویی و به کار گیری سموم بوده.
اردبیل و کرمان پایین تر سطح خودکشی در میان استانای کشور رو در سالای گذشته تجربه کردن.

اندازه خودکشی در ایران چون ۱۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفره، آمار پایینی در مقایسه با میانگین جهانیه و آمار خودکشی در ایران پایین تلقی می شه. اما مشکلات اقتصادی در حال افزایش در کنار نبود آشنایی با مهارتای رابطه اجتماعی، سبک زندگی خوشحال و مثبت فکر کردن و شفاف اندیشی و مقابله علمی با چالشا و ناهنجاریا، دلیل می شه تا فرد،. بهترین راه رو واسه خلاصی از مشکلات، خودکشی بدونه.

خودکشی یه فعل بدون برگشته و بخاطر این از نظر شدت، آسیب خیلی بالایی داره و نیازمند پیشگیری جدیه. هیچ آسیبی به اندازه قتل و خودکشی مهم نیس چراکه موضوع جون آدم در میونه. خودکشی خشونتیه که به‌سمت فرد چرخیده و به دنبال غم و اندوه ایجاد شده.
آمارها نشون می‌دهد که مجردها بیشتر از متاهلان و جوانان بیشتر از بقیه در برابر خودکشی هستن. این وسط موضوع اصلی خشونته.

اولین مشکلات در خونواده و در نتیجه بی عدالتی میان فرزندان، شروع می‌شه. ریشه‌های دیگه خشونت مانند کتک‌زدن، آزار کلامی و فیزیکی و توجه‌نکردن باعث ایجاد و جمع شدن غم و در نتیجه خشونت می‌شه و راه‌حل اون رابطه دوستانه س. مجید ابهری، آسیب‌شناس می‌گوید: اندازه خودکشی طی پنج‌سال گذشته در زنان ۶۶درصد و در مردان ۷۷درصد بالا رفته.

خودکشی‌ها معمولا به پزشکی قانونی اطلاع داده می‌شن و در خیلی از موارد خونواده‌ها واسه حفظ آبرو دلیل اصلی مرگ رو مطرح نمی‌کنن. خیلی از روانشناسان خودکشی رو ضربه‌های دوران کودکی و جامعه‌شناسا اونو به‌دلیل مشکلاتی که در بزرگسالی اونا پیش اومده، می‌دانند و اشاره می‌کنن که پایین‌اومدن سطح رفاه اجتماعی و فاصله‌گرفتن از ارزش‌های الهی و اخلاقی منتهی به بالا رفتن خشونت می‌شه، آمارها هم در این مورد نشون دهنده اون هستش که خودکشی در میان افراد مذهبی از دفعات کمتری برخورداره.

 

 

حتما ببینین:

 

 

دلایل خودکشی

مجید ابهری اولین دلیل خودکشی رو کمبود نشاط اجتماعی دونست و گفت: رابطه خونواده‌های امروزی با همدیگه موزاییکی شده؛ به این معنا که مانند موزاییک‌های کف اتاق کنارهم هستن،‌ اما با هم نیستن. گفتگو خونواده در روز ۱۷دقیقهه، همین امر جامعه رو دچار وارونگی اجتماعی و ایجاد گسستگی می‌کنه.

دومین دلیل خودکشی بالابودن اندازه اضطرابه. کشوری مانند انگلستان واسه بازی‌ها و فیلم‌ها، طیف سنی در نظر گرفته در حالی که در این مورد در ایران یا اقدامی وجود نداره و یا اگه فعالیتی در این مورد انجام شه، فورمالیتهه. در واقع می‌توان گفت در خونواده ایرونی شکلای جور واجور فیلم خشونت‌آمیز در حضور کودک مشاهده می‌شه.

 انتخاب وسیله خودکشی نشون‌دهنده وضعیت روحی فرد موقع خودکشیه. وسیله خودکشی، اندازه بالابودن آشوب روحی فرد رو نشون می‌دهد؛ خشن‌ترین نوع خودکشی، آتیش‌زدن، بعد حلق‌آویزکردن و بعد از اون پرتاب‌کردن خود از بلندیه؛ یعنی هرچه وسیله خشن‌تر باشه، وضع آشوب روحی بالاتر بوده.

 از نگاه رفتاری خودکشی دارای دو نوع مخفی و آشکاره. خودکشی مخفی به این شکله که فرد در خونه قرص می‌خورد، اما خودکشی رو در جامعه اجرایی می‌شه. به‌طور مثال فرد در مقابل ساختمانی خود رو آتیش می‌زند که مثال اون در جنگ ویتنامه که بودایی‌ها در مقابل سازمان ملل با علم به نابودی خود مبادرت به خودکشی کردن و این یعنی اعلام جنگ به شرایط اجتماعی حاکم؛ این حالت وقتی رخ می‌دهد که آدما به آخر راه رسیده باشن، در واقع این حرکت یه خودکشی بازدارنده س تا از خودکشی‌های دیگه جلوگیری کنن.

در ارائه اخبار تلخ مشکل اصلی ارائه عریان آسیب‌های اجتماعیه که موجب زشتی‌زدایی از آسیب‌های اجتماعی می‌شه، مانند اخباری از خودکشی‌های افراد جور واجور اطلاع‌رسانی می‌شه.

افسردگی‌های طولانی

اصغر کیهان‌نیا روان‌شناس و مشاور خونواده خودکشی رو به‌معنی اذیت و آزار خود و ازمیان‌بردن خود دونست و در مورد دلایل این پدیده گفت: یکی از دلیل‌هایی که دلیل خودکشی می‌شه، افسردگی‌های مزمنه که این نوع افسردگی احساس آینده خوبی نداشتن و پوچی رو در فرد ایجاد می‌کند و باعث شکل‌گیری انگیزه خودکشی می‌شه.

دلیل دیگه این فقر و استیصاله که فشارهایی رو در زندگی ایجاد می‌کند و آخرسر دلیل می‌شه فرد راهی جزء خودکشی در برابر خود نبیند. هم اینکه باید از شکست‌های عاطفی، اقتصادی و تجاری هم به‌عنوان دلایل خودکشی افراد نام برد و درباره خودکشی در قشر جوون و نوجوون باید به سختگیری والدین در مورد کارهای شخصی و تحصیل اشاره کرد که هرچند به‌ندرت رخ می‌دهد اما هست.

بخوانید :   چه خبر از هفته مد و لباس پاکستانی ها؟

به‌طور کلی باید گفت، انسانی که به خودکشی دست می‌زند خیلی تمایل داره به زندگی خود ادامه بده اما به دلیل اینکه راهی نمی‌یابد و از همه عوامل ناامید شده، خودکشی می‌کند.

دلایل خودکشی‌های بیست سال گذشته

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی می‌گوید: طبق قرارداد خودکشی، نیروهای اورژانس اجتماعی دوره‌های آموزشی لازم رو می‌گذرونن و این نیروهای آموزش‌دیده باعث شده از ۲هزار و ۷۳۰مورد خودکشی طی سال گذشته جلوگیری شه.
حبیب‌ا… مسعودی‌فرید درباره اجرای قرارداد خودکشی در پیشگیری از خودکشی اعلام کرد: قرارداد خودکشی در کشور آماده شده و طبق اون باید دخالتایی واسه پیشگیری از خودکشی انجام شه.
مسئولیت اصلی بخش کاهش خودکشی رو دوش وزارت بهداشت قرار داره و سازمان بهزیستی فقط در موضوع مداخلات وارد می‌شه.

متوسط اندازه خودکشی

 طبق قرارداد خودکشی، نیروهای اورژانس اجتماعی دوره‌های آموزشی لازم رو می‌گذرونن. برگزاری این دوره‌ها کمک کرده در مواردی که هنوز فرد مبادرت به خودکشی نکرده، مداخلات لازم انجام شه و فرد از خودکشی بیخیال شه.
ایشون با تأکید بر اینکه موضوع خودکشی بسیار مهم بوده و نیازمند برنامه‌ریزیه، گفت: کارایی که اورژانس اجتماعی طبق قرارداد خودکشی هم جهت با پیشگیری از اون انجام می‌دهد تا حالا موثر بوده به‌طوری که طبق آمار از موارد زیادی از خودکشی با مداخلات سازمان بهزیستی جلوگیری می‌شه.

ما جزو کشور‌هایی با آمار بالای خودکشی نیستیم، چون به‌طور متوسط در ایران اندازه خودکشی هرساله کمتر از ۱۰نفر به ازای ۱۰۰هزار نفره. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اضافه کرد: روند منصرف‌کردن فردی که قصد خودکشی داره، بسیار سخته اما با آموزش‌هایی که داده می‌شه نیروهای اورژانس اجتماعی می‌تونن مداخلات بهنگام بکنن.

علاوه بر این وقتی مانع از خودکشی می‌شیم، باید خدمات بعدی هم به فرد داده شه.
طبق قرارداد خودکشی مسائل روانشناختی واسه فردی که قصد خودکشی داشته و بیخیال شده، انجام می‌شه. ایشون با اشاره به آسیب‌شناسی دلایل خودکشی‌های بیست سال گذشته گفت: طی سال‌های گذشته نوع خودکشی تغییر پیدا کرده و در مواردی می‌بینیم که خودکشی در خیابون و اماکن عمومی و مترو انجام می‌شه.

در آسیب‌شناسی که انجام شده فهمیدیم که این افراد اعتراض خود رو به شرایط فردی و اجتماعی از راه خودکشی بیان می‌کنن و می‌‌خواهند به جامعه نشون بدن که در چه وضعی هستن. این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با بیان اینکه آدمایی که مبادرت به خودکشی می‌کنن در وضع ثبات روانی قرار ندارن، گفت: اگه با ارائه آموزش‌های فردی بتونیم پیشگیری و شناسایی بهنگام و غربالگری کنیم یا افراد بدونن که در صورت مشاهده علائم تمایل به خودکشی در خود یا دور و بریا با سامانه مشاوره‌ای ۱۴۸۰ یا ۱۲۳ تماس بگیرن، این موارد می‌تونه گامی موثر در کاهش خودکشی باشه.

مسعودی‌فرید اضافه کرد: در همه جای دنیا فردی که خودکشی می‌کنه قبل از اون نشونه هایی داره که اگه به‌موقع شناسایی شه‌، می‌توان با دخالت بهنگام فرد رو نجات داد. در مطالعه‌ای مشخص شد که ۹۰درصد آدمایی که مبادرت به خودکشی می‌کنن، طی ۶ماه گذشته به نظام سلامت مراجعه داشته‌‌ان. اگه بتونیم این علائم رو شناسایی کنیم، می تونیم در پیشگیری هم به‌موقع ورود کنیم.

ایشون درباره اقدامات در خیلی از کشورها تمرکز پیشگیری از خودکشی در بخش نوجوانان و جوانانه چون بیشترین اندازه خودکشی در هر کشوری در این دو گروه س. پس غربالگری نوجوانان خیلی با اهمیته و اگه بتونیم در مدارس و محیط کار که بیشترین جمعیت رو دارن، بتونیم آموزش‌های لازم رو ارائه بدیم موثر میشه.

در این مورد تقویت موضوع مشاوران در مدارس خیلی با اهمیته. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تأکید کرد: باید به موضوع سلامت روان توجه بیشتری شه و اعتبارات بخش سلامت روان زیاد شه چون توجه به این بخش در کاهش آسیب‌هایی مثل خودکشی مهمه.