۵ باور نادرستی که درباره افسردگی در میان مردم رواج دارد

تیر ۲۱, ۱۴۰۰ by بدون دیدگاه

وقتی به افسردگی فکر می کنیم، اولین کلماتی که در ذهنمون مجسم می شن، غمگین، بدبین و بی حوصله س. اما در واقعیت ممکنه شما با مسایل متفاوتی در مورد افسردگی مواجه شید: اشخاصی که افسردگی دارن در ظاهر به طور کامل معمولی و عادی به‌نظر می رسن. در اینجور شرایطی باید بدونین که مشکل روحی بسیار حیله‌گرانه و مرموز پیش میره.

افسردگی یه مشکل عادی و عمومیه. به گزارش موسسه ملی سلامت روان در آمریکا، حدود ۱۶ میلیون بزرگسال یعنی حدود ۶٫۷ درصد از جمعیت کل این کشور، با افسردگی طولانی درگیرن.

از اونجا که افسردگی در بین همه مردم عمومیت داره، پس گسترش فکرا و باورهای غلط در مورد این مشکل بسیار خطرناک میشه. به طور مثال، اگه یه فرد دپرس درک نادرستی در مورد روشای درمانی داشته باشه و فقط به مشاوره اکتفا کنه، چه بسا از درمانای اصلی غافل شده و نتونه خیلی راحت از مشکلی که گریبانش رو گرفته، خلاص شه.

درک درست از افسردگی می تونه به فرد و دور و بریا اون کمک کنه تا درک درستی از شرایط الان خود داشته باشن.

پس شاید بد نباشه با ۵ باور نادرست در مورد افسردگی آشنا شید که مردم رو به بیراه س میکشونن. واسه این منظور در ادامه همراهمون باشین.

باور اشتباه ۱: آدمای دپرس ژولیده و شلخته هستن

برخلاف تصور عموم، افسردگی همیشه هم باعث بی حوصلگی و شلختگی افراد نمی شه.

در فیلما و سریالا وقتی میخوان شخصیت داستان دپرس به نظر برسه، اونو بی حال روی مبلی نشون میدن که دور و برش پر از جعبه و آشغال غذاهای آماده ایه که خریداری کرده. اون با موهای در هم و ژولیده، دستمال به دست در حال گریستنه و در تموم طول روز با پیژامه در خونه راه میره.

اما این تصویر به طور کامل بزرگ نمایی شده و در زندگی واقعی، آدمای دپرس این جوری نیستن.

برخلاف تصور عموما، افسردها به طور کامل معمولی و نرمال زندگی می کنن. اونا مثل دیگه مردم عادی به ظاهر خود می رسن، لباسای مرتب می پوشند و به طور منظم دوش می گیرن.

افراد دپرس، امید به زندگی رو به طور کامل از دست دادن، از هیچ موضوعی خوشحال نمی شن و عموما هم حوصله و انگیزه کافی واسه انجام کارای خود رو نداره. اما از اونجا که این اتفاقات همه در درون فرد شکل میگیره، ممکنه دور و بریا متوجه اون نشن.

باور اشتباه ۲: افسردگی در همه آدما یه جوره

در فلیما یا آگهیای بازرگانی وقتی میخوان یه فرد رو دپرس نشون بدن، اونو در لباسای تیره، غمگین و در حال راه رفتن تو یه روز دلگیر و بارانی به تصویر میکشن که در اولین نگاه، شدت غم اونو میشه در چهره اش خواند.

اما افسردگی یه قالب مشخص نداره که در همه آدما با نشونه های مشابه ظاهر شه.
در واقعیت، افسردگی ممکنه به شکل به طور کامل متفاوتی بروز کنه.

افسردگی همیشه در ظاهر افراد قابل شناسایی نیس.

در زندگی واقعی، ممکنه افسردگی به شکل دشمنی، خشونت یا ناپایداری اخلاقی نمایان شه.

کسی که همه اتفاقای زندگی آزارش میدن، از طعم قهوه گرفته تا نور آفتاب، رفتارای دور و بریا و حتی نگاه یه ناشناس، مطمئنا به افسردگی مبتلاست.

بخوانید :   با مخوف ترین گروه های مافیایی و تبهکاری در سراسر جهان آشنا شوید [قسمت اول]

باور اشتباه ۳: مثبت‌اندیش بودن افسردگی رو نابود می کنه

این باور در میان مردم هست که افسردگی رو میشه با تفکرات مثبت عوض کرد.
بخاطر این، دور و بریا فردِ دپرس همیشه به اون پیشنهاد میدن تا نیمه پر لیوان رو دیده و به زیباییای دنیا توجه داشته باشه. با اینکه این باور بد نیس و لازمه که همه آدما نیمه روشن زندگی رو ببینن، اما افسردگی اختلالی نیس که بشه به این روش اونو برطرف کرد.

افسردگی در مدت خاصی هست و با خرابیا، رنجا و مشکلات شناختی/ توجه و تمرکز همراه س. به زبون دیگه، غمگین بودن به مدت چند روز واسه همه آدما ممکنه پیش بیاد و چیزی به طور کامل عادی حساب می شه.
اما مشکل داشتن در تمرکز، مشغله های فکری شدید، از دست دادن علاقه به فعالیتایی که قبلا واسه فرد جذاب بودن و مشکلات مشابه به مدت چندین ماه، همه مصداقای روشن افسردگی هستن.

شاید تفکرات مثبت بتونه از بدخلقیای فرد کم کنه، اما افسردگی به درمان جدی نیاز داره.

خوددرمانی و تلاش واسه خروج از افسردگی شاید تا اندازه ای به رفع مشکل کمک کنه، اما در بعضی مواقع ممکنه فرد راه رو اشتباه رفته و به بدتر شدن وضعیت روحی خود دامن بزنه.

افراد دپرس همیشه با حس گناه واسه غمگین بودن خود مواجه هستن. اونا تصور می کنن که بقیه به طور کامل خوشحال هستن و هیچ مشکلی در زندگی خود ندارن. اما واقعیت اینه که فرد دپرس با سرزنش و نکوهشای همیشگی از خود، باعث بدتر شدن حالش می شه.
تصور اینکه همه تقصیرات و مشکلات به خاطر اون و از طرف اونه باعث می شه تا احساس ضعف کرده و توانایی مقابله با مشکلات رو نداشته باشه.

باور اشتباه ۴: به کار گیری داروی ضدافسردگی شخصیت شما رو نابود می کنه

تقریبا بیشتر مردم دنیا از مصرف داروهای ضدافسردگی می ترسن چون داروهای اعصاب و روان بیشتر مشکلات عجیبی بدنبال دارن. اما باید بدونین که قرص ضدافسردگی شما رو به زامبی بدل نمی کنه و باعث نمی شه شخصیت و هویت اصلی خود رو از دست بدین.

داروی مناسب می تونه تغییرات موثر و نامحسوسی داشته باشه. البته داروی اشتباه هم فرد رو در شرایط بدتری قرار داده و مشکلات پرخطری بدنبال داره.

باور اشتباه ۵: کمک گرفتن روند طولانی داره و در تموم طول عمر فرد رو مشغول خود می کنه

باید بدونین که مراجعه به مشاور، روانشناس یا روانکاو، روندی دائمی نداره. روند درمان اختلالای روانی واسه خود شخص عجیب و طولانیه و در واقعیت  به طور کامل عادی پیش میره. شاید تصور کنین که چند جلسه مشاوره نمی تونه حالتون رو بهتر کنه، اما لازمه بدونین که کمکای خارجی مخصوصا از طرف یه متخصص بسیار موثر میشه و کمک می کنه تا فرد از مشکلات روحی خود رهایی پیدا کنه.