چگونه علاقه به کتاب‌خوانی را در کودکان خود پرورش دهیم

تیر ۲۱, ۱۴۰۰ by بدون دیدگاه

علاقه به مطالعه کتاب در کودکان به دلیلای زیادی صورت می‌پذیرد. بعضی وقتا دیدن و خوندن یه کتاب می‌تونه جرقه‌ای از هیجان به کتاب‌خوانی رو در اون‌ها شعله‌ور کنه.
بعضی مواقع هم یه معلم مدرسه می‌تونه با توصیفات زیبای خود از داستان‌ها، بذر اشتیاق به مطالعه رو در وجود کودکان بکارد.

اما فارغ از این موارد، الگوی رفتاری والدین هم در این بی‌اثر نیس.
به‌گونه‌ای که اگه پدر یا مادر، خودشون به مطالعه علاقه‌مند باشن و همیشه کتابی به دست داشته باشن، مطمئنا کودک اون‌ها هم به این مسئله توجه بیشتری از خود نشون میده.

پیرو همین امر، راهکارهای دیگری هم واسه علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه کتاب هست که با به‌کارگیری اون‌ها خیالتون راحت میشه که بچتون عمیقا دوستدار کتاب‌خوانی می شه.

با صدای بلند کتاب بخونین

خوبه بدونین که کودکان، از بازه سنی خردسال تا دبستان، از اینکه براشون با صدای بلند کتاب بخونین، بسیار لذت می‌برند. پس، هنگام استراحت عصرگاهی یا قبل از خواب می‌تونید در کنار بچه خود دراز کشیده و با همدیگه کتاب بخونین تا اون‌ها هم بتونن تصاویر داستانی که می‌شنوند رو ببینن.

این رو یادتون باشه که بعضی وقتا ممکنه یه داستان رو ده‌ها بار واسه کودک بخونه و اون بازم علاقه‌مند به شنیدن باشه. اون‌ها با اشتیاق بسیار به داستان گوش می‌سپارند و همه شخصیت‌ها رو با جزئیات تموم به یاد خواهند سپرد. تلاش کنین اول براشون داستان‌های غیر افسانه‌ای و غیرتخیلی بخونین و در مرحله دوم به سراغ داستان‌های طولانی و بلند برید.

بعضی از والدین به‌اشتباه تصور می‌کنن، وقتی‌که بچه اون‌ها خوندن و نوشتن آموخت دیگه لازم نیس براش کتاب بخونن. اما اون‌گونه نیس، کودک به شنیدن تلفظ درست کلمات و ریتم جملات نیاز داره.
هم اینکه، این فعالیت باعث می‌شه تا رابطه بین بچه و والد بیشتر و بهتر بشه.

رمان‌ها سریالی واسه اون‌ها جفت و جور کنین

با خریداری کتاب‌های داستانی و دنباله‌دار، مثل هری پاتر می‌تونید علاقه به داستان و مطالعه رو در کودک زیاد کنین.

متناسب با جنسیت بچه خود واسه ایشون کتاب بخرین

کتاب‌های مناسب کودک شکلای جور واجور مختلفی دارن و در مورد‌های جور واجور، از داستان‌های پلیسی و مهیج گرفته تا فانتزی و تخیلی رو می‌تونید در میان اون‌ها یافته و بخرین. فقط حواستون باشه که مثلا دختربچه‌ها بیشتر به داستان‌های خیالی و زویایی علاقه‌مند هستن، با قصه‌های کارآگاهی.

بخوانید :   با ۱۰ کودک وحشی آشنا شوید که توسط حیوانات بزرگ شدند

همه کتاب‌های نویسنده موردعلاقه اونو براش جفت و جور کنین

کودکان در سنین نوجوونی ممکنه به یه نویسنده علاقه خاص پیدا کنن، ازاین‌رو بهتره براش همه کتاب‌های اون نویسنده رو جفت و جور کنین. این موجب می‌شه تا اشتیاق ایشون واسه مطالعه کتاب بازم ادامه داشته باشه.

تشویق واسه خوندن کتاب‌های سنتی

منظوراز  کتاب‌های سنتی اون‌هایی هستن که به نسل‌های مختلفی تعلق دارن و می‌تونن دیدگاه‌های جالبی در مورد نسل‌های قبلی به خواننده بدن. این‌گونه کتب رو به بچه خود پیشنهاد بدین، شاید مورد توجهش قرار گرفت و به‌این‌ترتیب به پیشرفت دامنه اطلاعات ایشون کمک کرده‌اید.

موضوعاتی رو پیدا کنین که موردعلاقه بچه شمان

به‌طور مثال اگه بچه شما به اسب علاقه داره، کتاب‌های مربوط به این بخش براشون بخرین. یا مثلا اگه ماشین‌دوست دارن، دست روی نمونه‌هایی بذارین که در اطلاعات خوبی در این رابطه ارائه میدن.

انتخاب کتاب‌های سرگرم‌کننده و طنز

شاید تصور کنین که هدف از مطالعه کتاب افزایش علم و پیشرفت بینشه، اما همیشه هم این‌طور نیس و بعضی وقتا در داستان‌های طنز و سرگرم‌کننده هم مسائل آموزشی با ارزشی یافت می‌شه. حتی داستان‌های طنز می‌تونه دیدگاه‌های جالبی رو هم به بچه شما منتقل کنن.

پیشنهاد ای-بوک

در این زمونه که بیشتر کودکان تبلت دارن، می‌تونید کتاب‌های الکترونیک مناسب سن اون‌ها رو یافته، خریداری یا دانلود کرده و در اختیار فرزندان خود بذارین.

برنامه‌های فرهنگی واسه اعضای خونواده بذارین

عمل کردن بسیار بیشتر از حرف زدن اثر داره.
ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم که دست‌کم دو هفته یه‌بار با فرزندان خود به کتابخونه یا کتاب‌فروشی رفته و کتاب‌های جدید و ارزون بخرین.