علاقمندی
همبستگی
**۴۶۶/۰
سطح معناداری
۰۰۰/۰
تعداد
۹۷
جدول بالا نشان میدهد که همبستگی بین وجود علاقمندی و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی برابر با ۴۶۶/۰ میباشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰۰۰/۰میباشد و در سطح اطمینان ۹۵/۰ درصد میتوان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید میگردد، یعنی فرض پذیرفته میشود. درنتیجه بین وجود علاقمندی و ایجا رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. یعنی وجود علاقه مندی در بین کارکنان و اعضای هیئت علمی منجر به افزایش و بالا رفتن رفتار شهروندی سازمانی آنها می شود.
۴-۳-۵ آزمون فرضیه فرعی پنجم
فرضیه پنجم به بررسی رابطه بین وجود ملاحظه گری و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد میپردازد که به منظور آزمون، این فرضیه به صورت فرضیههای آماری، (نشان دهنده ادعا) و (نشان دهنده نقیض ادعا) تبدیل میشود.
: بین وجود ملاحظه گری و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد.
: بین وجود ملاحظه گری و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
نقیض ادعا ۰=
ادعا
برای بررسی این فرضیه از سؤالات ۱۷ تا ۲۰ پرسشنامه برای ملاحظه گری و سوالات ۱ تا ۱۶ برای رفتار شهروندی سازمانی استفاده گردیده است و این فرضیه با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی در جدول ۴-۷ نشان داده شده است.
جدول ۴-۷: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیهی پنجم
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. |
متغیر | رفتار شهروندی سازمانی | ||
فرضیهی فرعی پنجم | ملاحظه گری | همبستگی | ۰۹۵/۰ |
سطح معناداری | ۰۷۵/۰ | ||
حجم نمونه | ۹۷ |
جدول بالا نشان میدهد که همبستگی بین وجود ملاحظه گری و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی برابر با ۱۹۵/۰میباشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰۷۵/۰ میباشد و در سطح اطمینان ۹۵/۰ درصد میتوان ادعا کرد که فرض صفر پذیرفته شده و نقیض آن رد میگردد، یعنی فرض رد میشود. درنتیجه بین وجود ملاحظهگری و ایجاد رفتار شهروندی سازمانی رابطه داشته اما این رابطه با توجه به بالا بودن مقدار سطح معناداری (بیشتر از ۰۵/۰) معنادار نمی باشد. یعنی ملاحظهگری در ایجاد و ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی اهمیت بسزایی ندارد.
۴-۳-۶ آزمون فرضیه فرعی ششم
فرضیه ششم به بررسی رابطه بین فاصله گیری و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی میپردازد که به منظور آزمون، این فرضیه به صورت فرضیههای آماری، (نشان دهنده ادعا) و (نشان دهنده نقیض ادعا) تبدیل میشود.
: بین فاصله گیری و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد.
: بین فاصله گیری و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
نقیض ادعا ۰=