آموزش و یادگیری شبکه

شهریور ۹, ۱۴۰۱ by بدون دیدگاه

آموزش شبکه

آموزش شبکه های کامپیوتری در دنیای جدید علم و فناوری تقریبا یک الزام است است، تقریبا تمام شرکت ها، ادارات، سازمان ها و به طور کلی تمام فعالیت های تجاری و کسب و کار های مختلف، برای ارتباط با سایر شرکت ها یا سازمان های فعال در حوزه مشابه، و همچنین برای ایجاد ارتباط میان کامپیوتر های موجود در آن سازمان یا شرکت، نیازمند استفاده از کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری متصل به یکدیگرند.

 آموزش و یادگیری شبکه

همان طور که در مقدمه ذکر شد، امروزه تمام شرکت ها و سازمان ها برای داشتن فعالیت به روز، می بایست از شبکه های کامپیوتری استفاده کنند و به این شبکه ها متصل باشند. کار با شبکه، به دو بخش کار سخت افزاری و کار نرم افزاری تقسیم می شود. برای اینکه فردی بتواند به نحو احسن و به طور علمی با این نرم افزارها و سخت افزار ها کار کند، می بایست به طور صحیح آموزش ببیند. اولین قدم در آموزش شبکه، آشنایی با مفهوم شبکه است و اینکه منظور از شبکه چیست.

شبکه چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی دقیق از شبکه از دیدگاه فناوری اطلاعات ارائه کنیم، می توانیم اینگونه بیان کنیم که، یک شبکه کامپیوتری شامل مجموعه ای از سیستم های کامپیوتری ( سخت افزار ها، نرم افزار های شبکه و  ابزار و تجهیزات ایجاد کننده شبکه) است. در این مجموعه، امکان تبادل اطلاعات بین چندین دستگاه کامپیوتر از طریق برنامه ها و نرم افزار های شبکه وجود دارد.

تاریخچه پیدایش شبکه

علم شبکه کامپیوتر یا network، یکی از علم های روز دنیاست که افراد زیادی برای یادگیری آن به طور علمی و تجربی از طریق تحصیل در رشته های دانشگاهی مربوطه و یا شرکت در کلاس های آموزشی برگزار شده در موسسات علمی می پردازند. اگر بخواهیم تاریخچه پیدایش شبکه را به طور مختصر مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که در سال 1960 بود که دولت آمریکا برای اولین بار اقدام به تاسیس یک شبکه کوچک نمود.

این کار در طول جنگ جهانی دوم و برای مقابله با سیستم های ماهواره ای روسیه صورت گرفت. دولت آمریکا، به منظور رقابت با سیستم ماهواره ای روسیه، با اتصال و برقراری ارتباط میان 4 دستگاه کامپیوتر، اقدام به تاسیس اولین شبکه کامپیوتری دنیا نمود. با گسترش علم شبکه و علوم مرتبط با آن، امروزه میلیون ها دستگاه کامپیوتر و سیستم کامپیوتری، به یکدیگر متصل بوده و روزانه در حال تبادل حجم عظیمی از اطلاعات هستند.

  الفبای آموزش شبکه

برای یادگیری اصولی شبکه، بایستی الفبای آن را بدانیم. الفبای آموزش شبکه عبارتند از:

انتقال اطلاعات

اولین قدم در یادگیری شبکه، اصول انتقال اطلاعات و ساز و کار فعالیت شبکه است. همانگونه که می دانید، اطلاعات در دنیای کامپیوتر به صورت مجموعه ای از 0 و 1 یا در اصطلاح کامپیوتری، بیت ها، ذخیره و منتقل می شوند.  انتقال این بیت ها از طریق سیگنال ها و به واسطه بخش های سخت افزاری صورت می گیرد.

نکته مهم در انتقال داده ها، نوع سیگنالی است که از آن استفاده می شود. نوع سیگنال تولید شده باید متناسب با نوع سخت افزاری باشد که برای انتقال داده مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در صورتی که سخت افزار انتقال داده شما از نوع فیبر نوری باشد نمی توان سیگنال های امواج رادیویی تولید نمود.

بخوانید :   ویسمن کابل : خرید کابل rg59 و کابل دوربین مداربسته

 

 

پروتکل شبکه

زبان مشترک میان پایانه های کامپیوتری در یک شبکه را پروتکل می نامند. پروتکل شبکه، در واقع قانونی است که نحوه ارتباط میان دو پایانه کامپیوتری را در شبکه تعیین می کند. بنابراین می توان گفت اصلی ترین جزء در کار با شبکه، اطلاع از پروتکل آن شبکه است.

 توپولوژی شبکه

توپولوژی یک شبکه در واقع نقشه اتصال سیستم ها به یکدیگر و نحوه چینش آن ها در شبکه است. در این میان می توان از چندین توپولوژی شبکه استفاده نمود که عبارتند از:

  • توپولوژی خطی: در این نوع چینش شبکه، سیستم های کامپیوتری به صورت خطی و با استفاده از کابل به یکدیگر متصل می شوند.
  • توپولوژی ستاره ای: در این نوع از توپولوژی شبکه، تمام دستگاه ها از طریق کابل، به یک سیستم مرکزی متصل می شوند.
  • توپولوژی حلقوی: در توپولوژی حلقوی، هر یک از سیستم ها به صورت حلقوی با هم در ارتباط بوده و هر سیستم ابتدایی، به سیستم انتهایی متصل می شود.
  • توپولوژی مش: در این نحوه چینش سیستم ها، هر سیستم، با استفاده از کابل و به طور مستقیم به سایر سیستم ها متصل می شود.
  • توپولوژی بی سیم: در توپولوژی بی سیم، سیستم ها بدون استفاده از کابل و تنها از طریق دستکاه های فرستنده و گیرنده سیگنال ها، با دستگاه های دیگر به تبادل اطلاعات می پردازند.

به کدام مسیر شبکه علاقه دارید؟

برای آموزش و یادگیری شبکه، می بایست در ابتدا زمینه علاقه خود را تعیین کنید و مشخص نمایید که به عنوان یک مسئول شبکه، تمایل دارید در کدام یک از حوزه های سخت افزاری یا نرم افزاری فعالیت داشته باشید. پس از تعیین زمینه مورد علاقه تان، می توانید آموزش های مربوط به آن حوزه را فراگرفته و به عنوان مسئول شبکه در زمینه تخصصی خود فعالیت نمایید. اولین گام در یادگیری شبکه ، دوره آموزش نتورک پلاس است.

آینده شغلی شبکه

از آنجا که در آینده ای نزدیک، تمام فعالیت های اقتصادی دنیا، بر پایه شبکه و مبتنی بر آن خواهند بود، در نتیجه می توان گفت، افردی که در حال یاد گیری شبکه هستند و یا تمایل دارند که این تخصص را فرا بگیرند، آینده شغلی خود را تضمین کرده اند.

آیا می توان اصول شبکه را به صورت خود آموز و در منزل فرا گرفت؟

از آنجا که برخی از افراد امکان حضور در موسسات و شرکت در کلاس های حضوری آموزش شبکه را ندارند، این امکان برای این دسته از عزیزان وجود دارد که به صورت خود آموز در منزل، و با استفاده از کتاب ها و سایت های آموزشی رایگان، اصول شبکه را بیاموزند. اما نکته مهم در اینجا این است که، اصول کار با شبکه، یک فرایند کاملا عملی است و صرفا با تکیه بر آموزش های تئوری نمی توان بسیاری از این اصول را فرا گرفت. به همین دلیل بهتر است برای آموزش اصولی، تئوری و عملی شبکه، به یکی از موسسات آموزشی معتبر مراجعه نمایید.