تیر ۱۹, ۱۳۹۹

چگونه بیشترین بهره وری را از کار ببرید؟

بعضی وقتا به دلیل شرایطی که به وجود میاد، بهره وری کارمندان در روز کمتر می شه. واسه اینکه بهره وری تون زیاد کنین باید تمرکزتون رو با اولویت بندی و منظم کردن کارا و مراقبت از خودتون بیشتر کنین.

از این رو در ادامه راه هایی واسه افزایش بهره وری آورده شده:

  • لیست وظیفه درست کنین

همه کارایی که جزء روتین شما نیستن و ممکنه از یاد ببرین رو روی کاغذی بنویسین تا حجم زیاد کارا شما رو نترسونه. سه کار مهمی که حتما در روز باید انجام شن رو انتخاب کنین. اینا باید کارای کلیدی باشن که انجام بقیه کارا به پایان رسانیدن شون وابسته.

لیست تون رو شب به هنگام خواب یا در طول روز بنویسین. همه کارا باید با جزئیات نوشته شه و علاوه بر تقسیم کردن کارای بزرگ به کوچیک، مهلتای وقتی رو هم به اون اضافه کنین تا همزمان به مهارت مدیریت زمان هم دست پیدا کنین.

  • ببینین چیجوری زمان تون هدر رفته؟

با نوشتن وقتی که به انجام دادن کارا اختصاص می دید، می تونین متوجه زمان به درد بخور و زمان هدر رفته تون شید. مثلا در طول روز چند بار اینستاگرام یا تلگرام رو چک کردین؟ یا شاید یه ربع وقت واسه صحبت کردن با دوست تون قرار دادین؟ اگه بتونین جلو این حواس پرتیا رو بگیرین بهره وری تون زیاد می شه.

  • وظایف زیاد و سخت رو به وظایف کوچیک تر تقسیم کنین

وقف کردن همه زمان روز به یه پروژه، هم سخته هم انگیزه کارمند رو از اون میگیره. از این رو بهتره پروژه بزرگ تون رو به بخشای کوچیک تر تقسیم کنین تا بتونین هم به پروژه برسین هم به بقیه کارا، این جوری هیچوقت بی انگیزه و خسته نمی شین.

فرض کنین پروژه شما بودجه سازیه. اگه این پروژه سخت رو به چند قسمت تماس با صاحبان کار، نوشتن و ایجاد فرمای مربوطه و محاسبه پولی که خرج شده تقسیم کنین و یکی یکی اونا رو انجام بدین اثر مثبتی از نظر روانی بر خود می ذارین.

  • عادات روزانه مشخص واسه خود بسازین

به ذهن و بدن تون بگید که باید به طور سیستم وار کار کنه. به این صورت که هر روز تو یه ساعت بیدار شید و هر روز رو با یه کار به درد بخور مانند ورزش کردن و صبحونه خوردن شروع کنین.

  • کارا رو چک کنین

وقتی که سر کارتون می رید، چند دقیقه به کارایی که باید در روز انجام بدین فکر کنین. هر چند ساعت یه بار به لیست تون مراجعه کرده و از خود سوال کنین که بهره کافی رو از امروز بردین یا خیر؟ تلاش کنین در ساعت بعدی بهره وری تون رو زیاد کنین. در انتهای روز باز از خود سوال کنین به درد بخور بوده یا خیر؟ دیگه اینکه ببینین چه کارایی رو نباید انجام بدین تا فردای تون مفیدتر شه.

  • کارتون رو به بهترین شکل انجام بدین

اگه چگونگی انجام دادن کار رو مانند کف دست تون بلد باشین، بهره وری تون زیاد می شه. در این صورته که می تونین نقاط ضعف تون رو پیدا و رفع شون کنین و در صورت ضرورت واسه بهتر شدن در کار مهارتای لازم رو ببینین.

  • با انگیزه کار کنین

مهم ترین دلیل عقب انداختن امور، بی انگیزه بودنه. در اول دلیل تعویق انداختن تون رو پیدا کرده بعد قدمای کوچیکی در انجام دادن کار وردارین. واسه با انگیزه بودن راهکارهای خیلی از جمله تمیز کردن میز کار، انجام دادن سخت ترین کار قبل از نهار، غیر فعال کردن اینترنت گوشی موبایل و … هست.

  • به کار خودتون فکر کنین

فکر کردن به  کارایی که خارج از کنترل تون هستن واسه شما به درد بخور نیس. مثلا اینکه همکارتون چه کرده و چه گفته اثر مثبتی بر کار شما نمی ذاره. پس بهتره بر کار خودتون تمرکز کنین.

  • کار به درد بخور انجام بدین

همه کارا رو با هم انجام ندین. چون اونقدر زمان واسه تموم کردن همه اونا وجود نداره و در آخر اثر منفی بر کارتون میذاره. هر زمان بر یه کار تمرکز کنین.

  • با بقیه همکاری کنین

تیمی کار کنین تا بارش ایده داشته باشین. هر زمان به کمک نیاز داشتین از بقیه درخواست کمک کنین تا بهره وری تون زیاد شه.

مراقب سلامتی تون باشین

  • استراحت کنین

هر چند ساعت یه بار استراحت کوتاه یه مدت داشته باشین تا به درد نخور نشید. پیاده روی یا مدیتیشن کنین یا میان وعده ای بخورین که انرژی از دست رفته تون رو بازگرداند.

  • زمان مشخصی واسه فارغ شدن از کار داشته باشین

اگه در زمان مقرری، کارتون رو تموم کنین باعث می شه ساعاتی که مشغول به کارین به درد بخور واقع شه. واسه این کار می تونین کار جذابی رو واسه بعد از ساعات کاری تون بذارین تا انگیزه ای باشه واسه انجام دادن کارتون. میشه از فعالیتایی مانند فیلم دیدن با دوستان، کتاب خوندن، اسکیت کردن و … استفاده کرد.

  • استرس تون رو کم کنین

کلید نابود کردن استرس اینه که کنترل خود رو در دست داشته باشین. اگه کارای محول شده به خود رو خوب بدونین استرس تون کمتر می شه.

کارایی مانند کتاب خوندن، یوگا یا … واسه کم کردن استرس انجام بدین.

چیجوری همزمان با کار تموم وقت تون، کار و کاسبی خود رو به راه بندازین؟

مغز چیجوری مانع رسیدن آدم به موفقیت می شه؟