نگاهی بر سرگذشت پر فراز و نشیب ماریسا میر، مدیرعامل یاهو در یک قدمی سقوط

در سال ۲۰۱۲ وقتی یاهو ماریسا میر رو به استخدام خود درآورد، امیدهای زیادی به موفقیت ایشون بسته بود و مردم هم تصور می کردن که می تونه شرایط این غول اینترنتی رو بهتر کنه.

سه سال از اون زمان گذشته و شرایط بهتر که نشده هیچ، حتی دیگه مثل قبلی هم نیس و کارکنان یاهو، هر روز با ترس از دست دادن شغل خود به سر کار می رن.

حالا بعضی از سرمایه گذاران این شرکت در تلاشند تا ساختار مدیریتی یاهو رو دچار تغییراتی کنن و در اولین قدم، جایگزینی شایسته رو واسه میر پیدا کنن.

در ادامه می خوایم نگاهی داشته باشیم بر حوادث و اتفاقات گذشته و کتاب نیکلاس کارلستون به نام «ماریسا میر و تلاش واسه نجات یاهو» تا به بررسی داستان تبدیل شدن یاهو به یکی از قدرتای سیلیکون ولی و بعد شکست یهویی اون بپردازیم.

میر در سال ۱۹۷۵ میلادی در یکی از شهرهای کوچیک ویسکانسین به نام Wausau به دنیا اومد. پدرش مهندس بود و مادر هم در مدرسه هنر درس می داد.

میر استعداد خوبی در دروس ریاضی و علوم داشت و معلمانش هم اونو دوست داشتن. متکلم خوبی بود اما دوستانش اونو یه برونگرا نمی دونستن و خودش میگه که در دوران کودکی به شکل وحشتناکی خجالتی بوده.

اون واسه تحصیل درخواستش رو واسه بیشتر از ده دانشکده از جمله هاروارد و استنفورد فرستاد و در آخر به استنفورد رفت و در اونجا اولین قدما رو واسه تبدیل شدن به یه دکتر برداشت.

اما وقتی که درسی به نام CS105 (مربوط به مبانی کامپیوتر) رو گذراند، دیدگاهش عوض شد و تشویق شد که تحصیلاتش رو در رشته سیستمای ظاهری ادامه بده؛ رشته ای که Reid Hoffman از لینکدین، اسکات فورستال از اپل و مایک کریگر از اینستاگرام در اون تحصیل می کردن.

بقیه می گن که میر در کالج آدم خیلی اجتماعی نبود و وقتی درسش تموم شد ۱۲ پیشنهاد کاری داشت که آخرینشان از سمت گوگل بود؛ کار و کاسبی کوچیکی که در اون دوران تازه تاسیس شده بود.

میر در نظر داشت که در شرکت مدیریتی-مشاوره ای مکنزی مشغول به کار شه. از طرفی بعد از انجام پاره ای بررسیای اولیه دریافت که گوگل فقط دو درصد شانس باقی موندن داره. اما شدیدا جذب آدمایی شده بود که در اون کار می کردن و باور داشت که می تونه اونجا چیزای بیشتری یاد بگیره. بخاطر این پیشنهاد گوگل رو قبول کرد و به مدت سیزده سال در اونجا کار کرد.

اون کار کردن در گوگل رو دوست داشت و در دو سال اول کارش هفته ای ۱۰۰ ساعت کار می کرد. در جریان اولین سالای فعالیتش در گوگل، همزمان در استنفورد هم تدریس می کرد.

اون پله های موفقیت رو یکی پس از دیگری پیمود و کارش رو در اول به عنوان عضو نیمه وقت در تیم رابط کاربری گوگل شروع کرد اما طولی نکشید که به سمت مدیریت محصول این شرکت منصوب گردید. اون تا سال ۲۰۰۳ بازم در بخش اجناس مصرفی گوگل از جمله واحد سرچ اون کار می کرد.

اون در سال ۲۰۰۵ به عنوان نایب رئیس اجناس سرچ و تجربه کاربری گوگل منصوب شد و در اون زمان، کار تدوین دستور جلسات واسه نشستای تیم اجناس گوگل رو هم رو دوش داشت.

توجه خاص میر به جزئیات و مدیریت براساس اطلاعات باعث شد که دشمنان سرسختی رو در گوگل پیدا کنه. یکی از طراحان مطرح این شرکت به نام داگ بومن در مورد ترک گوگل اینطور نوشت: من اونجا رو ترک کردم چون از خرده فرمایشات میر در مورد طراحی خسته شده بودم. مشکلات به مراتب مهم تری هم در مورد طراحی در این دنیا وجود دارن که باید حل شن.

ناامیدی در میان تیم میر ادامه پیدا کرد تا اینکه یکی از قدرتمندترین اعضای اون به نام امیت سینگال رو (مردی که الگوریتمای موتور جستجوی گوگل حاصل ذهن خلاقشه) تحت تاثیر قرار داد. اون مستقیما پیش لری پیج رفت و از اون خواست که میر رو برکنار کنه.

اون آخرسر به تیم مپس و اجناس بومی انتقال یافت. با این همه بازم از جمله مدیران عالی رتبه این شرکت حساب می شد اما بسیاری باور دارن که این تغییر جایگاه انگار پایین اومدن رتبه اون بوده چراکه دیگه سر و کاری با اصلی ترین محصول گوگل یعنی موتور جستجو نداشت.

در سال ۲۰۱۱، حضور میر در گوگل به انتها رسید اما فرصت بزرگ دیگری پیش رویش قرار گرفت.: تیم یاهو می خواستن که اون به عنوان مدیرعامل جدیدشون مشغول به کار شه. از دیگر نامزدهای تصدی این شغل میشه به Eddy Cue نایب رئیس ارشد اپل در واحد نرم افزارهای اینترنتی و خدمات و هم اینکه Nikesh Arora مدیر ارشد کار و کاسبی گوگل اشاره کرد.

بعضی از مدیران یاهو  با انتخابش مخالف بودن چون اون تجربه زیادی در بخش مدیریت مالی و کار و کاسبی نداشت. اون بیشتر به درد بخش محصولانت یاهو می خوره تا مدیرعامل اون شرکت. با این همه، اعضای هیئت رئیسه، بدون توجه به این نکات و با اتفاق آرا، ایشون رو به سمت مدیرعاملی یاهو منصوب کردن.

اون کارش رو در سال ۲۰۱۲ میلادی در یاهو شروع کرد. سطح انتظارات از اون و امیدها نسبت به موفقیتش جوری بالا بود که بعضی پوسترهایی مثل پوسترهای تبلیغاتی باراک اوباما با شعار امید رو جفت و جور کرده و در سالنای شرکت نصب کردن.

میر به سرعت مدیران اصلی یاهو رو کنار گذاشت و تیم مدیریتی خود رو سر کار آورد. در سال اول، ارزش سهام این شرکت از ۱۵٫۷۴ دلار واسه هر سهم به ۲۸ دلار در اوت ۲۰۱۳ رسید.

اما بخشی از این موفقیت به خاطر یه تیکه از سهام علی بابا بود که تحت مالکیت یاهو بود. تا سال ۲۰۱۴ که سهام علی بابا به صورت عمومی عرضه شد، میر جایگاهش امن بود اما بعد از اون اتفاق، میر و شرکت عزمشونو جزم کردن که باقی سهم خود از علی بابا رو بفروشن و امیدوار بودن که مالیاتی از این واسه پرداخت نکنن.

از حق که نگذریم، میر نقش زیادی در بهبود طراحی بعضی از اجناس این شرکت و ترافیک ورودی به اپلیکیشنای اصلی اش داشته. بعضی می گن که اون حتی فرهنگ داخلی یاهو رو هم تغییر داده و به محیط کارشون هیجان داده.

اما این شرکت از کار و کاسبی اصلی اش بیشتر از اندازه در برابر این تغییرات سر سخت بود و بخاطر این، در ماه های گذشته، خطر اخراج شدن حتی یه لحظه هم اونو تنها نگذاشته س.

سرمایه گذاران یاهو از اداره درآمدهای داخلی آمریکا درخواست کرده بودن که با ارسال یه حکم اولیه، فروش سهام علی بابا رو از مالیات معاف کنه اما این اداره درخواست اونا رو رد کرد. البته این بدون معنا نیس که یاهو باید مالیات بپردازه اما باعث بیشتر شدن تردیدها در این باره شد و در آخر ارزش سهام این شرکت رو ۴ درصد دیگه هم پایین آورد.

در ماه های گذشته، مدیران ارشد میر هم این شرکت رو ترک کردن که از اون جمله میشه به کتی ساویت و جکی رسس اشاره کرد. بعضی از این افراد با روشای هدف دار میر واسه خرید شرکتای جدید مخالف بودن و (صرف ۳ میلیارد دلار واسه خرید استارتاپای جدید) به فکر بودن که اون خریدها رشد معناداری نداشتن.

اریک جکسون یکی از مدیران صندوق Hedge تازگیا نامه ای ۹۹ صفحه ای رو واسه یاهو ارسال کرده و در اون توضیح داده که به چه دلیل این شرکت به یه مدیر جدید نیاز داره. اون پیشنهاد داده که یاهو خیلی کوچیک شه و بعضی کار و کاسبیای خود از جمله سرچ رو کنار بزاره. در ماه ژانویه هم یکی از سرمایه گذاران این شرکت نامه ای دیگه رو واسه اون ارسال کرده و خواهان اعمال تغییرات قابل توجه در تیم مدیریتی یاهو، هیئت رئیسه و روشای هدف دار اون شده.

گزارشات جدید هم نشون میدن که کارکنان یاهو اعتماد خود به توانایی میر در مدیریت شرکت رو از دست دادن. منابع باخبر به بیزنس اینسایدر گفتن که این شرکت می خواد بیشتر از ۱۰ درصد از نیروهای کاری اش رو طی هفته های آینده اخراج کنه.

حالا زمزمه هایی شنیده می شن که نشون میدن یاهو می خواد کار و کاسبی اصلی خود رو به فروش برسونه و این بخش محتوای آنلاین و واحدهای تبلیغاتی اونو در بر میگیره. فشارها بر میر زیاد شده و زمان زیادی براش باقی نمونده تا یاهو رو نجات دهد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *