مرداد ۱۶, ۱۳۹۹

نقش شبکه های اجتماعی در توسعه کسب و کار

یکی از امکاناتی که بیشتر شبکه های مجازی به شما میدن امکان ساخت صفحه اختصاصی واسه سایت و یا شرکت خوده . به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که صفحه ای که در شبکه اجتماعی می کنین از نظر گوگل یه صفحه هم موضوع با شما هستش و هر لینک از اون به سایت شما به معنی افزایش ارزش سایت شما از نظر گوگل هستش. بعضی از این شبکه های اجتماعی بهترین مکانی هستن که می تونین مطالبتان رو در اونجا بذارین و رشد اونا رو تماشا کنین. به چه دلیل ؟ چون کاربری که پروفایل خود رو در این شبکه ها هر روز چک می کنه ( و در صورت لایک کردن صفحه شما مطالب شما در صفحه اصلی اون هستش ) شک نداشته باشین به دنبال مطالب جذاب و باحال در موضوع مورد علاقه خود می شه. اگه مطلب شما خیلی جذاب باشه بی اختیار دکمه اشتراک گذاری رو می زنه و با دوستای خود به اشتراک میذاره و این یعنی مطلب شما در صفحه اصلی چند کاربر دیگه هم قرار می گیره. مطلب شما مانند یه ویروس منتشر می شه و بازدید کنندگان جدیدتری هر روز به سایت شما روونه می شن.و شک نداشته باشین کاربرانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنن خیلی با ارزش تر از یه کاربر معمولی هست که مطالب شما رو می خواند چون بیشتر اونا به دنبال کپی کردن مطالب شما نیستن. اونا می تونن اطلاعات شما رو با بقیه به اشتراک بذارن و اگه مطلبتون واقعا جذاب باشه واسه شما تبلیغات به روش ویروسی انجام میشه و همه اونا به نسبت بقیه ، توانایی به اشتراک گذاشتن نظرات و ایده بالاتری دارن و این آرزوی هر مدیر سایته.

وفادار سازی مشتری

امروزه، وفاداری مشتریان،کلید موفقیت تجاری حساب می شه. با افزایش وفاداری مشتریان سهم بازار و اندازه سوددهی بنگاه اقتصادی بالا می رود. درک بازار با برنامه ریزی و اتخاذ روش های هدف دار مناسب جهت وفادار سازی مشتریان و افزایش اندازه وفاداری اونا منافع بلندمدت واسه بنگاه های اقتصادی به وجود می آورد.به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بازاریابی شبکه های اجتماعی یه جور از بازاریابیه که دقیق شدن و فوکوس کردن روی مخاطبان و ایجاد رابطه با اونا اولویت داره نه روی فروش مستقیم اجناس و خدمات. شرکت ها باید از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری قوی واسه ایجاد رابطه با مخاطبان خوداستفاده کنن و این یعنی وفادار سازی مشتریان.

کاهش هزینه ها

یکی دیگه از امتیازات به کار گیری شبکه های اجتماعی واسه کسب و کارا کاهش هزینه های بازاریابیه. در شبکه های اجتماعی از بودجه های سنگین تبلیغاتی و برندینگ از راه رسانه های جمعی و چاپی خبری نخواد بود.شناسایی عکس العمل و نیاز مخاطبان

به کار گیری شبکه های اجتماعی این امکان رو واسه کسب و کارا جفت و جور می کنه که بتونن به اطلاعات با ارزشی از مخاطبان و بازدید کنندگان خود دست یافته و اونا رو بررسی و بررسی کنن. مثلا میشه فهمید که مخاطب چه علاقه مندیای داشته و یا نظر و دیدگاهش نسبت به اجناس و برند شما چیجوریه. در آخر با جمع آوری اطلاعات و بررسی اونا میشه دید مناسبی نسبت به مخاطبان خود بدست آورد و از یافته های اون در تصمیم گیریای مهم کار و کاسبی استفاده کرد.

نگاهی خلاصه به نقش رسانه های اجتماعی در کسب و کارا:

  1. ·        ارائه بهترین سکو جهت رابطه کامل و موثر با مصرف کنندگان هدف.
  2. ·        رسانه های اجتماعی در تجارت آنلاین و در خلق مخاطبین مورد نظر و دونستن انتخابا و نیاز روزانه اونا کمک می کنن.
  3. ·        در رسانه های اجتماعی هیچ قانون مجبور کننده و دست و پاگیری وجود نداره. بدون هیچ سختی ای می تونن اون چه که شغل شما در جامعه احتیاج داره رو جستجو کنین.
  4. ·        راه های خیلی کم هزینه و موثر در مورد کسب بالاتر روند تغییر و تحولات، تولید اصلی، خلق درآمدهای بسیار بالا و جذب ترافیک بالای صفحات اینترنتی واسه سایت تجاری مشاغل شما رو ارائه میده.
  5. ·        رسانه های اجتماعی واسه تعداد بیشمار مشتریان و کاربران اینترنتی بسیار واقع گرا بوده. پس تبلیغات واسه مشاغل بدون هیچ سختی ای اونا رو متعصب می سازه. اونا به پیشه تجارت شما تکیه می کنن و به موفقیت سایت تجاری شما نگاه می کنن.
  6. ·        حتی اون دسته از مشتریان عادی شما که نمی دونن می تونن زیر چتر تجاری شما قرار بگیرن هم به طرف شما جذب می شن.
  7. ·        بعضی از درگاهای رسانه های اجتماعی مثل Facebook، Twitter و LinkedIn در واقع خوب خرید کالا از منابع دیگه رو واسه مشاغل انجام میدن. اونا بازاریابی واقعی و موثری رو برابر با کار و کاسبی شما انجام میدن و وسایل پیشرفت این شبکه های اجتماعی به عنوان یه وسیله جادویی واسه جذب میلیونا نفر تو یه زمان به کار می رن.
  8. ·        رقابتای موجود واسه بازاریابی در رسانه های گروهی قیمتی کمتر رو به مشتری پیشنهاد میدن تا مقدار بیشتری از پولشون پس انداز شه.

ولی کدوم یه از این شبکه های اجتماعی به شکل زیادی تقریبا همه ی چیزای دور و بر مون رو تغییر داده ان. با ظهور شبکه های اجتماعی ، هدف قرار دادن مشتریان بالقوه، آسون تر از گذشته شده. واسه کسب و کارا بهتر هستن؟ به خاطر ایجاد روش هدف دار موفق اجتماعی، باید با چگونگی ی کار اونا آشنا شید.

در ادامه به شبکه های اجتماعی محبوبی اشاره می کنیم که می توان واسه بازاریابی کار و کاسبی و رسیدن به مشتریان جدید از اونا استفاده کرد.

۱. فیس بوک
فیس بوک با بیشتر از ۵۹/۱ میلیارد کاربر، بزرگ ترین ترکیب جمعیتی رو در میان همه ی شبکه های اجتماعی به شکل زیادی تقریبا همه ی چیزای دور و بر مون رو تغییر داده ان. با ظهور شبکه های اجتماعی ، هدف قرار دادن مشتریان بالقوه، آسون تر از گذشته شده. تشکیل داده. فیس بوک وسیله فوق العاده ای رو واسه کار و کاسبی تون جفت و جور کرده که از راه اون می تونید به مشتریان بالقوه تون در سراسر جهان وصل شید. و از جنبه ی تبلیغاتی هم به آسون ترین شکل ممکن، قابل مدیریته و به شما امکان می دهد تا به بهترین شکل، هدف گیری کنین. با به کار گیری تبلیغات فیس بوک، خریداران فعلی مون رو با بیشتر از دو میلیون مشتری بالقوه با ویژگی های مشترک پیوند می زنیم. بعد می تونیم با اجازه ی کاربر، به نام و رایانامه شون (ایمیل) هم دسترسی پیدا کنیم.

۲٫ توییتر
ارزش توییتر در این قابلیته که مطالب تون به سرعت – مثل ویروس – منتشر می شن: هر چی آدم های بیش تری مطالب تون رو به اشتراک بذارن – یعنی محتوای تون رو ریتوییت کنن، به دنبال کنندگان بیش تری دست پیدا می کنین. آخرین اخبار، مطالب روز، و مقاله هایی رو که در اختیار داریم، در رسانه های بزرگ به اشتراک می گذاریم. هش تگ ها تغییر بزرگی در حرکت و منتشر کردن مطالب تون به وجود آورده ان، پس به روند روز دقت کنین و هش تگ های مربوط به مطالب روز بسازین. هم اینجور می تونیم مطالب آدم های معروفی رو که دنبال کنندگان زیادی دارن، ریتوییت کنیم تا بیش تر در برابر دید دنبال کنندگان شون قرار بگیریم.

۳٫ لینکدین
اگه با مدل بنگاه به بنگاه (B۲B) فعالیت می کنین، باید تمرکزتون رو به این شبکه  اجتماعی بیش تر کنین. اتصال به کارشناسان کار و کاسبی در هر صنعت با به کار گیری لینکدین به ساده ترین شکل ممکن صورت می پذیرد، چون این شبکه ی اجتماعی به شما امکان می دهد براساس نوع صنعت، عنوان شغلی و چیزای دیگه ای به جز اینا به اونا دسترسی پیدا کنین. لینکدین هم مانند دیگه شبکه های اجتماعی، ایجاد رابطه رو بیشتر از هر چیز دیگه در اولویت قرار می دهد. از این رو، قبل از اون که بخواین در لینکدین از فنون فروشندگی استفاده کنین، باید با بقیه رابطه برقرار کنین. یکی از بهترین ویژگی های لینکدین واسه کسب و کارا، گروه های لینکدینه. کسب و کارا در بازارها یا صنایع مخصوص به خودشون مبادرت به ایجاد گروه می کنن و از بقیه می خواهند به اونا ملحق شن.

در شرکت من، بر ایجاد روابط جدید با مشتریان بالقوه ای تمرکز می کنیم که بتونیم عنوان حرفه ای شون رو شناسایی کنیم. مثلا، عبارت “ مدیره های سخنران ” رو جست وجو می کنیم، تا آدم هایی رو پیدا کنیم که هم مدیر یه شرکت و هم اینجور سخنران های فعالی باشن.

۴. اینستاگرام
از این برنامه ی محبوبِ اشتراک گذاری عکس ها در رویدادهای خاص و نمایشگاه های بازرگانی استفاده می کنیم. هروقت میزبان رویدادی باشیم، شرکت کنندگان رو از راه های جور واجور تشویق می کنیم با به کار گیری هش تگ اون اتفاق خاص، عکس هایی رو که از اون جا گرفته ان، در اینستاگرام به اشتراک بذارن. هم اینجور واسه اون هایی که در این طرح شرکت کرده ان، جوایز و طرح های تشویقی در نظر می گیریم.

۵. پینترست
از پینترست تنها وقتی استفاده کنین که عکس های قشنگتر و فوق العاده ای واسه اشتراک گذاری دارین. به دلیل جذابیت چشمی این شبکه ی اجتماعی، عکس های باکیفیت به سرعت در اون در همه جا پخش می شن. اگه عکس های تون رو به یکی از کاربرانی به اصطلاح “ پین ” کنین که دنبال کنندگان زیادی دارن، به صورت بالقوه می تونن میلیون ها بیننده داشته باشه. مثلا می تونید واسه تبلیغ کتاب جدید تون، عکس هایی از جلد کتاب یا عکس نوشته هایی با نقل قول های مولفان کتاب رو در پینترست به اشتراک بذارین. هم اینجور اضافه کردن پیوند (لینک) آمازون به اون هم می تونه به بالا رفتن فروش کتاب تون کمک کنه.

۶. یوتیوب
یوتیوب دومین موتور جست وجوگر بزرگ دنیا و واسه گوگله. پس، وقتی در مورد بهینه سازی موتور جست وجو صحبت می کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که در یافته های جست وجوها، معمولا ویدئوها در جایگاه بالاتری از بقیه وب گاهْ ها قرار می گیرند. با اخذ مالکیت یوتیوب از طرف گوگل، دیگه می تونیم با به کار گیری گوگل هنگ آوتس با نویسندگان و مدیران صنایع مصاحبه های ویدئویی ترتیب بدیم. هم اینجور می تونیم این مصاحبه ها رو به صورت خودکار و تحت نام خودمون در یوتیوب بذاریم تا بقیه هم بتونن اونا رو ببینن.

۷. یِلپ
شبکه ای مثل یلپ واسه کار و کاسبی های امروزی بسیار لازمه. اگه هیچ روش هدف دار فعالی واسه بهبود و ایجاد نظرات و انتقادات در یلپ نداشته باشین، به زودی مشتریان تون این کار رو می کنن. یه نظر یا انتقاد بد می تونه به توانایی های تون در این شبکه ی اجتماعی آسیب بزنه. خودتون از اونا بخواین کار و کاسبی تون رو نقد کنن؛ با این کار می تونید از برجسته شدن نظرات و انتقادات بد در یلپ جلوگیری کنین.

معمولا در یلپ مسابقه هایی ترتیب می بدیم و از نویسندگان می خواهیم مطالبی در مورد این شرکت به اشتراک بذارن و جایزه بگیرن. مثلا، اگه نظرشون رو ارسال کنن، واسه شون ۱۰ درصد تخفیف واسه خدمات یا اجناس مون در نظر می گیریم.

این رو دوش ی شما هستش که بررسی کنین و ببینین کدوم یه از این شبکه های اجتماعی می تونن بهشت کار و کاسبی تون باشن. فقط یادتون باشه نباید فقط به بررسی شبکه های اجتماعی بپردازید، بلکه بررسی اندازه مطابقت و هماهنگی اونا با کار و کاسبی تون هم خیلی با اهمیته.

منبع: آکادمی مارکتینگ