فرهنگ و زبان

تفکرات اجتماعی
۱۶۲
نوع حکومت در درگیری های مذهبی تاثیر ندارد ، کما اینکه در کشورهای لائیک هم بعضا درگیری های مذهب وجود دارد.
تفکر سکولار
۱۶۳
برخورد درست و عادلانه حکومت با پیروان همه مذاهب موجود در یک کشور باعث کاهش اختلافات می شود.
عملکرد حکومت
۱۶۴
عدم تضارب آرا و عقاید در نتیجه محدودیت تبلیغ به وسیله ساختارهای قدرت باعث عمیق شدن اختلافات و از دست رفتن کلیت نگرش دین و در نتیجه افزایش اختلافات می شود.
آزادی بیان
۱۶۵
تبلیغ بستگی به شرایط زمینه فکری مخاطب، شرایط محیطی و آمادگی مخاطب برای پذیرش حق می باشد.
جامع نگری در تبلیغ
۱۶۶
تا حداقل آمادگی وجود نداشته باشد و مخاطب درخواست نکند نباید تبلیغ صورت گیرد.
احترام به عقاید
۱۶۷
بر اساس قران و سنت درباره احکام استدلال می کنیم (مورد توافق طرفین).
همگرایی دینی
۱۶۸
بهترین شیوه برای تبلیغ مذهب استفاده از استدلال های عقلی و منطقی که برای همه قابل درک است بهره ببریم.
منطق گرایی
۱۶۹
مرز و حد تبلیغ آن است که به شخصیت ها و عقاید مورد احترام طرف مقابل احترام بگزاریم.
احترام به عقاید
۱۷۰
استفاده از احادیث بزرگان اهل سنت به خصوص حضرات سه خلیفه اول و حضرت عایشه.
آزاد اندیشی
۱۷۱
با تاکید بر عقاید مشترک ۸۰درصد عقاید همه مسلمانان مشترک است و فقط در تبیین آن دچار اختلاف می شوند میتوان اختلافات را کم کرد.
همگرایی مذهبی
۱۷۲
فقط وقتی مخالف سلاح بگیرد و جنگ را شروع کند ما مجاز به دفاع هستیم.
صلح طلبی
۱۷۳
لا اکراه فی الدین. ما حتی مجاز به بحث جدلی که دین را نمی پذیرند نیستیم.
تسامح
۱۷۴
بهشت مختص کسانی است که محبت اهل بیت را در دل دارند چه شیعه و چه سنی .
انحصار گرایی
۱۷۵
هشت سال است که به ایران آمده ام و در حوزه مشغول به تحصیل هستم.
دانش آموخته
۱۷۶
در مالاوی تا اتمام دوره دبیرستان درس خواندم.
اتمام دوره مدرسه
۱۷۷
فهمیدن واقعیت مذهب شیعه.
انگیزه شخصی
۱۷۸
هدف آینده تبلیغ مذهب تشیع.
هدف اجتماعی
۱۷۹
من در شهر ماشینگا به دنیا آمدم و درس خواندم.
جامعه توسعه نیافته
۱۸۰
بیشتر مردم منطقه کشاورز هستند.
ضعف اقتصادی
۱۸۱
۵۰ درصد مردم بعد از دوران دبیرستان مشغول به کار میشوند.
تحصیلات پایین
۱۸۲
والدین من تا سطح ابتدایی درس خوانده اند.
سطح تحصیلات پایین خانواده
۱۸۳
درآمد پدرم که کشاورز بود متوسط است.
ضعف اقتصادی
۱۸۴
خانواده من مسلمان و جز اهل سنت هستند.
مذهب اختیاری
۱۸۵
ارتباط ما با مسیحیان مانند ارتباطمان با مسلمانان بود ، تفاوتی ندارد. خیلی از دوستان من مسیحی هستند.
بی تفاوتی مذهب
۱۸۶
تا حدودی با مسیحیت آشنا هستم.
آشنایی با عقاید اطرفیان
۱۸۷
در مورد مسائل مذهبی خیلی بحث می کردیم، حتی با یکی از دوستانم به این خاطر قطع رابطه کردم که بعدا پشیمان شدم.
انتقال عقاید
۱۸۸
در کشور ما بحث بر سر مذهب حداکثر در سطح گفتگو است.
ارتباط خوب مذاهب
۱۸۹
فقط وهابیت است که اختلافات را به خشونت می کشاند.
دیدگاه عقیدتی
۱۹۰
چون در کشور ما اختلافات جدی نیست زیاد به اختلافات مذهبی فکر نکرده ام.
بی تفاوتی مذهبی
۱۹۱
نوع حکومت در تشدید یا کاهش اختلافات تاثیر ندارد بلکه عملکرد حکومت و نوع حکومت داری است.
دیدگاه سکولار
۱۹۲
چون اگر کسی که فکر اشتباه دارد در معرض افکار دیگر نیست که اشتباهش تصحیح شود، اختلافات بیشتر می شود.
آزادی بیان
۱۹۳
آگاهی دادن به عامه مردم درباره واقعیت عقاید مذاهب مختلف برای کم کردن اختلافات مذهبی.
ارتباط تحریف نشده
۱۹۴
اولا اخلاق مبلغ مهمترین موضوع است و بعد تاکید بر آموزه های اخلاقی و اجتماعی مذهب.
اخلاق گرایی
۱۹۵
احترام به عقاید و اشخاص مورد احترام طرف مقابل.
احترام به عقاید
۱۹۶
با استفاده از آموزه های دینی مورد قبول طرف مقابل باید آنها را به حقانیت تشیع رهنمون ساخت.
عقاید مشترک
۱۹۷
تا جایی که حق شیعه ضایع نگردد باید با پیروان مذاهب دیگر مدارا نمود.
ارزش گرایی
۱۹۸
ما به هیچ عنوان حق توهین نداریم.
اخلاق گرایی
۱۹۹
ما حق اجبار در خصوص امر مذهب را نداریم.
تسامح
۲۰۰
باید برای رسیدن به سعادت بهترین راهی که خدا برای انسان مقرر کرده را طی کرد و راه دیگری وجود ندارد.
انحصارگرایی
۲۰۱
چون ما دیگران را دوست داریم میخواهیم در خوشی ها با هم باشیم پس در قبال انها مسئولیم که آنها را بر مذهب دعوت کنیم.
اخلاق مداری
۲۰۲
تا جایی که طرق مقابل ناراحت و اذیت نشود به دعوتمان ادامه می دهیم.
اخلاق گرایی /> ردیف
کدگذاری داده‌های مدرسه المهدی (عح) ۱
نه ماه است که به ایران آمدم ام و مشغول تحصیل علوم دین بصورت منظم شده ام. اما نزدیک ۱۰ سال است که بصورت غیر حضوری مطالعه می کنم. دانش آموخته
۲
در استرالیا الان در دانشگاه در رشته فیزیک کاربردی درس می خوانم
تحصیلات دانشگاهی
۳
علاقه شخصی به امور مربوط به مذهب
انگیزه شخصی
۴
در کشورهایی که دین شما در اقلیت هست، شما نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد مذهبتان را بیشتر حس می کنید.
هدف گروهی
۵
من در شهر سیدنی بزرگ شده ام وتحصیلاتم را تکمیل کردم.
جامعه سکولار
۶
شغل غالب مردم استرالیا تجارت و بازرگانی است .
توسعه یافته
۷
مذهب بیشتر استرالیایی ها مسیحی است ولی یهودیان ، مسلمان و پیروان ادیان محلی نیز حضور دارند.
پلورالیسم مذهبی
۸
۶۰درصد مردم استرالیا بعد از دوران مدرسه تحصیلات خود را ادامه می دهند.
جامعه تحصیلکرده
۹
شغل پدرم ساختمان سازی بود که فوت شده اند.
وضعیت خوب اقتصادی
۱۰
خانواده ما شیعه هستند.
مذهب پدری
۱۱
تحصیلات پدر در سطح کارشناسی بود.
خانواده تحصیلکرده
۱۲
ارتباط شخصی با مسیحیان دارم. با یک پدر مسیحی دوست صمیمی هستیم. در مراسمهای آنان شرکت می کنیم و آنهانیز در مراسم های ما شرکت می کنند. یک مورد نیز در کلیسا سخنرانی کرده ام.
تعامل با پیروان مذاهب
۱۳
از کودکی دوست داشتم افراد مختلف را با دین خود آشنا کنم. مخصوصا در دانشگاه خیلی وقت ها در مورد مذاهب صحبت می کردیم.
انتقال عقاید
۱۴
در استرالیا اختلافی بین مسلمانان و مسیحیان وجود ندارد ولی بین خود مسلمانان اختلافات شدیدی رخ می دهد.که مقتطعی است.
پولاریسم مذهبی
۱۵
علل تاریخی، علل اخلاقی و عقیدتی در پیروان اهل سنت و تبلیغ بد توسط هر دو طرف.
دیدگاه فرهنگی
۱۶
چون من در زمینه مذهب فعالیت می کردم خیلی مسائل مربوط به درگیری ها را دنبال می کردم.
دغدغه اجتماعی
۱۷
مشکل این است که از دین استفاده می شود برای منافع سیاسی. اگر واقعیت دین پیاده شود مشکل حل می شود.
دیدگاه سیاسی
۱۸
تبلیغ باید در راه حذف اختلافات شدیدا کنترل شود ، ولی باید باشد چون نبود آن باعث انحرافات و سوء تفاهم ها و در نتیجه اختلاف بیشتر میگردد.
همگرایی مذهبی
۱۹
عمل به دستورات الهی و پیامبر توسط مسلمانان ، جهت گیری تبلیغات به سوی اشتراکات انسانی ، محدود کردن مسائل اختلافی میتواند موجب کاهش اختلافات شود.
عملگرایی
۲۰
تبلیغ یعنی عمل به حقیقت آموزه های الهی و سنت پیامبر در گفتار ، رفتار و اخلاق توسط شخص مبلغ
عمل گرایی
۲۱
چهارچوب عمل به دستورات الهی و سنت پیامبر در مورد حداکثر همگرایی با سایر انسانهاست .
همگرایی مذهبی
۲۲
عمل به آموزه های دین
عمل گرایی
۲۳
فقط در جایی که جان شیعیان در خطر باشد باید مدارا را کنار گذاشت.
صلح طلبی
۲۴
در تمام شرایط باید مدارا ، خوش رفتاری و اخلاق مداری را رعایت کرد.
بی تفاوتی
۲۵
اگر کسی با همه استدلال ها هم دین حق را نپذیرفت باید با روی خوش نظر ایشان را بپذیریم ، رابطه مان را ادامه بدهیم با رفتار نیک
بی تفاوتی
۲۶
اگر انسانی هم عملش خوب باشد ولی فرصت تحقیق برای او ایجاد نشد ، ممکن است به بهشت برود.
کثرت گرایی دینی
۲۷
تا وقتی اقتضا زمانی و مکانی مناسب نباشد تبلیغ جایز نیست ،اگر شرایط کامل و مناسب باشد آنگاه بر او تکلیف می گردد.
دیدگاه کثرت گرا
۲۸
هیچوقت تبلیغ و هدایت دیگر تکلیف نیست مگر جمیع شرابط درست باشد .
دیدگاه کثرت گرا ۲۹
یکسال و چند ماه است در ایران هستم و درس حوزه می خوانم
تازه وارد
۳۰
در آلمان دیپلم هنر گرفتم ولی به دانشگاه نرفتم
اتمام مدرسه
۳۱
انگیزه از تحصیل علوم دینی خود سازی و خودشناسی است.
انگیزه شخصی
۳۲
من در برلین به دنیا آمدم و بزرگ شدم.
جامعه سکولار
۳۳
مذهب خانواده مسیحی
مذهب انتخابی
۳۴
اکثریت مردم آلمان مسیحی (پروتستان ) می باشد و به میزان کمتر کاتولیک هم هستند و ۵ درصد هم مسلمان می باشند.
جامعه پلورالیسم
۳۵
مردم آلمان به مشاغل مختلف مشغول هستند ولی از نظر اقتصادی وضعیتی مناسب دارند.
امکانات مادی
۳۶
در تبلیغ مهم است مبلغ با فرهنگ و زبان جامعه هدف عجین باشد یا حداقل آشنایی کامل داشته باشد
نگاه ناسیونالیستی
۳۷
بیشتر دوستان من مسلمان بودند .نمی دانم خانواده ام با افراد از چه نوع مذاهبی رفت و آمد دارند(خانواده به دلیل اعتقادات مذهبی با مسلمانان کمتر ارتباط داشته اند.)
بی تفاوتی مذهبی
۳۸
با دوستانم در مورد مذهب بحث می کنیم ، مثلا هر کسی در مورد دین خودش توضیح میدهد، یا آنها سوال میکنند و من جواب سوالهایشان را می دهم.
مبادله عقاید
۳۹
در آلمان اختلافات مذهبی جدی وجود ندارد.
بی تفاوتی مذهبی
۴۰
چون به مسائل سیاسی دوست ندارم به اختلافات بین مسلمانان هم فکر نکرده ام.
بی تفاوتی اجتماعی
۴۱
نه نوع حکومت کاری با اختلافات ندارد. مباحثات و درگیری ها در میان مردم است.
اندیشه سکولار
۴۲
با کم شدن تبلیغ اختلافات کم نمی شود، ولی منبر لازم است کسی باید مردم را به دین راهنمایی کند.
هدایت مذهبی
۴۳
شی
عه و سنی با هم گفتگو کنند بر سر مشترکاتشان و بگویند که اسلام دین صلح است.
همگرایی مذهبی
۴۴
نشان دادن راه زندگی از راه درست زندگی کردن (اخلاق) مثل پیامبران
عملگرایی
۴۵
هنگام بحث با پیروان ادیان دیگر به نظر طرف مقابل احترام بگذاریم. نه به اشخاص مورد احترام آنها.
احترام به اشخاص
۴۶
۱٫با اخلاق خوب مردم را جذب و سپس به مردم بگوییم دین من اینجوری است. ۲ سخنان ائمه را بگوییم بدون اینکه نامی از ایشان ببریم .فقط بگوییم یک دانشمند گفته تا از ما در مورد شخصیت گوینده سخن بپرسند.
اخلاق گرایی
۴۷
اگر بعد از اینکه ما تکلیف خود را انجام دادیم باز هم طرف مقابل ایمان نیاورد، باز هم بایدرفتار خوب و اخلاق خوبی با ایشان نشان می دهم.
بی تفاوتی
۴۸
اگر کسی واقعا پیرو مذهبی است و اخلاقش مطابق مذهبش باشد نمی دانم شاید به بهشت برود ولی انسان باید تحقیق کند در مورد دینش
پلورالیسم دینی
۴۹
برای جذب هر کسی بنابر شرایط خاص او باید راه و روش متفاوتی به کار برد.
آزاد اندیشی
۵۰
اگر شخص مقابل تحقیق کرد باید به سوالات او جواب بدهیم. ولی اگر آدم خوبی است نمی دانم.
عدم قطعیت نظر
۵۱
دو سال است که در ایران هستم پیش از این نیز درس مذهبی نخوانده ام.
تازه وارد
۵۲
در کشورم تا پایان مدرسه درس خوانده ام
اتمام مدرسه
۵۳
به خاطر علاقه ای که به علوم دین پیدا کرده ام.
علاقه شخصی
۵۴
آذربایجان به تبلیغ دین نیاز دارد.
هدف
اجتماعی
۵۵
من در باکو به دنیا آمدم ولی در قره باغ بزرگ شدم و به مدرسه رفتم.
جامعه]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *