مرداد ۱۸, ۱۳۹۹

سئو سایت و تبلیغات در گوگل چه ارتباطی با هم دارند؟

چگونگی همکاری سئو SEO و تبلیغات گوگل SEM در سال ۲۰۱۸

SEO و  SEM در اصل دو طرف از یه سکه هستن، اما اونا شامل اقدامات بسیار متفاوتی شده و به جنبه های مختلفی از بازاریابی اینترنتی مربوط می شن. بعضی وقتا این دو اصطلاح به عنوان مجموعه از فعالیتای مشابه در کنار همدیگه استفاده می شه، که می تونه واسه بعضی از ما، گیج کننده باشه.

سئو سایت با تبلیغات گوگل چه فرقی داره؟

فرق بین بهینه سازی سایت یا سئو (SEO) و بازاریابی موتور جستجو، تبلیغات در گوگل (SEM) چیه؟

سئو

این دو چه رابطه ای با همدیگه داشته و در کنار هم چیجوری کار می کنن؟

هر متخصص باید این دو اصطلاح رو بخوبی شناخته و اهمیت اونا در میدون بازاریابی آنلاین و برندینک دیجیتال رو درک کرده باشه. با ویرلن همراه باشین و ادامه این مطلب رو با دقت بخونین تا نقش امروز SEO و SEM رو در مورد بازاریابی دیجیتال کشف کنین.

دیجیتال

سئو چیه؟

سئو (SEO) بخش کلیدی روش هدف دار شماس و بدون درنظر گرفتن صنعتی که در اون تخصص دارین، شناخت سئو سایت لازمه.

یکی از کارشناسان سئو ادعا کرده که از سال ۲۰۱۷، گوگل بیشتر از ۷۹ درصد از ترافیک جستجو جهان رو جذب می کنه، یعنی بقیه موتورهای جستجوی اصلی حدود ۷ درصد یا کمتر رو به خود دادن. پس، وقتی که ما در مورد سئو صحبت می کنیم، تمرکز اصلی بر گوگل میشه، اما هنوز باید یادتون باشه که بقیه موتورهای جستجو مثل Bing، Baidu و یاهو هنوز در حال فعالیت هستن (اما به سختی).

آمار لحظه ای اینترنت نشون می ده که روزانه بیشتر از ۶۶،۰۰۰ جستجو در ثانیه در Google انجام میشه. (به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این مقدار زمان نوشتن این مطلب اعلام شده بود) – این مقدار فعالیت بسیار زیادی رو نشون میده که رقابت رو سخت کرده، واسه همینه که سئو سایت یه بخش بسیار مهم (اما پیچیده) در بازاریابی دیجیتال وه که باید بخوبی اونو فهمید.

سئو چیجوری عمل می کنه؟

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو (SEO) به فرایندی میگن که موتورهای جستجوگر محتوای یه سایت رو می خزند “crawl” تا ببینین که چقدر واسه جذب ترافیک موثر میشه. موتورهای جستجو چندین چیز رو تو یه سایت (مانند کلمات کلیدی، برچسبا و لینک ها) آزمایش می کنن و اونو براساس عوامل جور واجور رتبه بندی می کنن تا ظرفیت جذب ترافیک اون سایت مشخص شه.

چیزایی که خزندهای گوگل دنبال می کنن عبارتند از:

محتوای با کیفیت: تولید محتوا با کیفیت عالی، پیامی رو واسه موتورهای جستجو می فرسته که سایت و کار و کاسبی شما یه کالا یا خدمات قانونی رو ارائه میده. شما از راه های جور واجور مثل لینک سازی و کلمات کلیدی آزمایش میشین.

تجربه کاربر: سایت شما طوری طراحی شده تا کاربران تجربه ای خوب داشته باشن؟ حرکت(navigate) سریع و آسونه؟ کاربران با سهولت می تونن به اهداف پایانی خود (مثلا: خرید) برسن ؟

لینک: شما به سایتهای قوی لینک دادین؟ بک لینکای ورودی شما از کجا میان؟

بک لینک

هر کسی می تونه اصول اولیه سئو رو یاد بگیره و اونو در روش هدف دار فروش ، بازاریابی و محتوای دیجیتال خود استفاده کنه. و وقتی که شما در اجرای اون مهارت کافی بدست آوردین ، حتماً  ترافیک بیشتری رو براتون به ارمغان میاره. اما یادگیری ورودیا و خروجیا زمان میبره و به زمان و علم فنی نیاز داره. در کل، اگه شما به دنبال هدایت سایت خود به سمت تبدیل بیشتر هستین، استخدام کارشناس سئو ایده خوبیه .

البته باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که واسه گوگل کمی زمان میبره تا سایت شما رو به رسمیت بشناسه و به اون جایزه دهد – اگه سایت شما جدید باشه، شاید به سرعت  به وسیله گوگل شناخته نمیشه.

SEM یا تبلیغات گوگل چیه؟

بازاریابی موتور جستجو (SEM) توصیفیه که شامل نوعای جورواجور تبلیغات کلیکی واسه جستجو می شه.

همونطور که در مقاله دیجیتال مارکتینگ با تبلیغات کلیکی در گوگل گفتیم، این همون چیزیه که شما به عنوان Google ad می بینین(تبلیغات گوگل) و معمولا در بالای لیست صفحه جستجو قرار میگیره. معمولا این کار مربوط به استفاده و جایگاه کلمات کلیدی داره و این یکی از دلایلیه که انجامش به علم و روش هدف دار قوی تر نیاز داره.

بخشای مهم تبلیغات گوگل SEM :

  • کمپینای هدف دار در رتبه اول گوگل

  • نوشتن رونوشتایی با به کار گیری کلمات کلیدی خاص

  • اطمینان از اینکه تبلیغات گوگل با بودجه اختصاص یافته شما هماهنگ باشن ( اندازه کلیک و بودجه روزانه )

  • اعمال(استفاده) شاخصای کلیدی کارکرد مانند اندازه کلیک (CTR) و هزینه هر کلیک (CPC) واسه فعالیتهای تبلیغاتی آینده

وقتی که تبلیغات کلیکی گوگل SEM درست بکار گرفته شه، شما رو به بالاترین رتبه بندی میرسونه. واسه اینکار باید کمی وقت صرف طراحی تبلیغات شما شه، طوری که اونا خوب مورد هدف قرار گیرند.

SEM واسه شناساندن نام تجاری برند عالی عمل می کنه، چراکه که هر بار که شخصی جستجو می کنه، شما در بالای لیست قرار دارین. علاوه بر این یه راه عالی واسه جذب ترافیک هدف دار به سمت سایت شما هستش. و بدلیل اینکه تبلیغات کلیکی شده، درک مستقیم(برگشت سرمایه) ROI براتون کار آسونی میشه. در واقع وقتی که شما از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده می کنین ، قادر به نظارت بر ترافیک برگرفته از اونا هستین که در نتیجه می تونین کمپینایی براساس این اطلاعات بسازین.

البته SEM به علم و وسیله خاصی نیاز داره (مثل Google AdSense). اگه شما نمی تونین خوب عمل کنین ، شاید بهتر باشه شخصی با تخصص زیادی در بازاریابی اینترنتی و یا کمپینای تبلیغاتی واسه این کار استخدام کنین و ارزش بالقوه اونو بدست بیارین.

تبلیغات گوگل SEM چه فرقی با سئو SEO داره ؟

وقتی که ما در مورد تفاوتای SEO و SEM صحبت می کنیم، در اصل درباره رویکردهای جور واجور بازاریابی آنلاین صحبت می کنیم.

سئو SEO بعضی وقتا با اصطلاح چتر شناخته می شه؛ چتری که تبلیغات گوگل SEM رو زیر خود داره، اما چون SEM به طور دقیق به تبلیغات کلیکی در رتبه اول یافته های جستجوی گوگل اشاره میکنه، کمی خود رو جدا می کنن. SEM یعنی کسب ترافیک از راه تبلیغات کلیکی گوگل، و سئو سایت SEO بیشتر در مورد به دست آوردن، نظارت و موشکافی الگوهای ترافیکی (بدون پرداخت) است.

موشکافی

چیجوری سئو SEO و تبلیغات گوگل SEM همدیگه رو تکمیل می کنن؟

SEO و SEM هر دو شدیدا به کلمات کلیدی تکیه می کنن تا ترافیک رو به صفحات وبسایتا هدایت کنن. البته تکنیکای بازاریابی مورد استفاده واسه هر کدوم متفاوت هستن، با این حال هر دو بر انتقال ترافیک و اینکه چیجوری جریانات ترافیکی به فعالیتای بازاریابی در رابطه ان، تمرکز می کنن. در واقع مردم از موتورهای جستجو استفاده می کنن تا چیزی رو که به دنبالش هستن، پیدا کنن که به وسیله یافته های ارگانیک (SEO) یا یافته های پرداخت شده (SEM) می تونن به هدف مورد نظرشون برسن.

بیشتر افراد قبل از خرید هر چیزی، اونو در اینترنت جستجو می کنن؛ پس داشتن حضوری قوی در جستجوها خیلی مهمه و به کار گیری یه ترکیب هدف دار از هر دو (SEO و SEM)می تونه توانایی دیده شدن شما رو در دراز مدت بهتر کنه.

سئو سایت SEO واسه ترافیک ارگانیک استفاده میشن – پس بدون پرداخت هزینه یا مجانیه، و SEM واسه تبلیغات هدف دار استفاده میشن که واسه اون هزینه ای پرداخت می کنین. اونا می تونن مکمل همدیگه باشن، اما فقط اگه اول از همه سایت تون سئوی خوبی داشته باشین یا به قول معروف SEO-friendly باشه، در اون صورت SEM  شانس بیشتری واسه موفقیت داره.

سئو پایه خوبی واسه تبلیغات گوگل SEMه و وقتی که شما هر کدوم رو به درستی راه اندازی کنین، شما شانس بیشتری واسه دریافت ترافیک با کیفیت و بهبود اندازه تبدیل دارین. وقتی که شما یه سایت SEO-friendly داشته و تبلیغات گوگل طوری به کار گرفتید که کلمات کلیدی مناسبی رو هدف گیری کردن، شما شانس بیشتری دارین تا در لیست بالای جستجوها ظاهر شید. اما اگه می خواین گوگل شما رو یه سایت با ارزش بحساب آورد باید سئو سایت خود رو در اولویت بذارین.
اگه سایت شما سایتی جدیده، می تونین در اول کمپین تبلیغات در گوگل PPC تون رو در اولویت بذارین چراکه ممکنه یه مدت طول بکشه تا رتبه بندی سئو سایتتون شروع شه، اما در این روند هیچوقت سئو سایت خود رو حتما در نظر داشته باشین.

راه آینده سئو SEO  و تبلیغات گوگل SEM

تا وقتی که موتورهای جستجوگر اصلی مخصوصا گوگل به طور پیوسته پارامترهای خود رو واسه رتبه بندی تغییر میدن، SEO و SEM هم تغییر پیدا می کنن. به خاطر همین پیش بینی چیزی که اتفاق می افته سخته اما اینجا بعضی از مسیرهای احتمالی مورد بحث قرار می گیره:

UX (تجربه کاربر) در آینده هم واسه سئو SEO مهم و مهم تر می شه. این یه روند جاری و منطقیه چراکه گوگل به بهترین سایتای کاربرپسند user-friendly جایزه میده.

پروژه صفحات سریع واسه موبایل (AMP) محبوبیت بیشتری دشت می کنه. AMP یه همکاری بین پیشرفت دهندگان و دیگه کارشناسان صنعته تا یه کتابخونه گسترده منبع باز بسازه که کاربران رو قادر می سازه تا صفحات وب سریع تر و mobile-friendly بسازن. اینجا جایی میشه که سایتای کنه، رنک پایین تری به . به کار گیری AMP موجب افزایش زیادی در جستجویای گوشی موبایل شده.

موبایل

AI هر روز بیشتر و بیشتر در سئو و بقیه فعالیتای جستجو موثر می شه ، مخصوصا زمانیکه اینترنتی شدن چیزها هر روز بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار میگیره. این وجود جستجوها رو تغییر داده اما به ما اجازه میده تبلیغاتی هدف دار تر رو واسه SEM بسازیم.

همه چیز به داده های متمرکزتر تبدیل می شه ، پس ایجاد کمپینای هدفمندتر و شخصی سازی شده آسون تر میشه. اما به خاطر همین ، کاربران به طور فزاینده های به فکر امنیت و حریم خصوصی شون هستن.
هر شخصی که به دنبال شغلی در بازاریابی دیجیتال باشه ، نه فقط باید درک درستی از چگونگی کارکرد SEO و SEM در فضای دیجیتالی فعلی رو داشته باشه، بلکه باید به دنبال چگونگی تغییر این دو در آیند باشن مخصوصاً وقتی که ما بیشتر و بیشتر به تکنولوژی تکیه می کنیم. داشتن یه درک درست از این که چیجوری هر کدوم از اونا در کمپینای بازاریابی دیجیتال موثر هستن، در بازار دیجیتال سالای آینده بسیار مهم میشه.