دانلود پایان نامه

نظام از طریق واردات اقلام مشمول یارانه را به قیمت معینی خریداری می کنند واز طریق شبکه های توزیع به قیمت کمتر در اختبار در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند . (سایت آفتاب )

 
 
2-7-4 نظام یارانه کالابرگی :
کالا برگ ها در بیشتر موارد با ارزش پولی مشخص در اختیار افراد قرار می گیرند تا کالای مشخص را خریداری کنند. امکان پذیری اجرای یارانه های کالا برگی به سه عامل نحوه انتخاب افراد واجد شرایط ، نحوه توزیع کالا برگها و نحوه استرداد آنها بستگی دارد. (سایت آفتاب )
2-8 یارانه در ایران و جهان :
یارانه در جهان با آغاز دخالت دولت در جهت تصحیح و هدایت امور اقتصادی در مسایل اقتصادی جامعه آغاز شد. این دخالت به طور عملی با شروع جنگ جهانی دوم کلید خورد . محدودیت های شدید منابع و توجه کردن دولت ها به بخش های خاصی در دوره های جنگ ، موجب شد که دولت ها به صورت عملی وارد بازار شوند و با خرید کالاها از تولید کنندگان به قیمت بالاتر از قیمت بازار ، نیازهای زمان جنگ را مرتفع سازند . این کار باعث افزایش قیمت ها شده و سبب از بین رفتن گروهی از جامعه می شد . دولت ها برای این که از فشار وارده بر اقشار آسیب پذیر بکاهند . با وضع یارانه بر برخی از کالاها ، از این اقشار حمایت کرده ، در نتیجه ، رفاه در جامعه به طور نسبی ، حکم فرما می شد .
در ایران نیز اگر چه سابقه اعطای یارانه را می توان در دوران صفویه جستجو کرد ؛ اما ایران اولین نظام سهمیه بندی همراه با یارانه را در زمان جنگ جهانی دوم تجربه نمود . اولین نهاد حمایت کننده که وظیفه آن اعطای یارانه بود ، در سال 1353 به علت ایجاد تورم ناشی از افزایش قیمت نفت تشکیل شد . وظیفه این نهاد حمایت مصرف کننده از نوسانات قیمتی و حمایت معقول از تولید کننده بود . البته اعطای یارانه در دوران بعد از انقلاب به خصوص در دوران جنگ تحمیلی نیز ادامه یافت به گونه ای که بزرگترین جنگ قرن بیستم از حیث زمانی ، با مدیریت یارانه و سهمیه بندی هدفمند ، بدون گزارش یک مورد فراگیر و قحطی به پایان رسید . ( رحیمی ، 1375 )
2-9 مخاطرات پرداخت نقدی یارانه‌ها :
قاعدتاً وقتی یارانه را حذف کنیم، از محل آن درآمدهایی حاصل می‌شود و آنگاه به‌این سؤال می‌رسیم که چگونه ‌این درآمد را هزینه کنیم؟ در این مورد، دو روش کلی برای هزینه کردن منابع یارانه‌ها داریم؛ یکی مستقیم و دیگری غیرمستقیم. بسیاری از کارشناسان با پرداخت مستقیم یارانه‌ها موافق نیستند چون پرداخت مستقیم به معنای تزریق نقدینگی به اقتصاد کشور است که عامل افزایش تورم است، ولی روش دیگر پرداخت غیرمستقیم است که تبعات منفی روش مستقیم را ندارد؛ مثلا قراردادن معافیت‌های مالیاتی که به‌طور غیرمستقیم قابلیت‌های قشرهای مختلف را افزایش می‌دهد و یا بحث سلامت در کشور که بسیار جای کار دارد. الان یکی از حلقه‌های مفقوده اقتصاد ما سلامت است .
مردم الان هزینه بسیار گزافی را بابت سلامت پرداخت می‌کنند. با وجود آنکه در برنامه چهارم تاکید شده بود که مردم 30 درصد هزینه سلامت را پرداخت کنند، اما الان این رقم بین 60 تا 70درصد است. مسئله دیگر، بحث آموزش و کاستن از هزینه‌های آن است. بحث بسیار مهم‌تر، سرمایه‌گذاری است .
ریشه یارانه‌ها از انفال است که مربوط به همه مردم است بنابراین از محل این درآمد باید در کشور سرمایه‌گذاری برای اشتغال انجام دهیم. این موارد پرداخت غیرمستقیم، مواردی است که باعث می‌شود درآمد سرانه که یکی از شاخص‌های توسعه است، افزایش یابد. استفاده از این روش‌ها باعث می‌شود که هم به اقشار ضعیف آسیب وارد نشود و هم به آنها کمک شود و هم چرخه اقتصادی کشور به حرکت درآید. تزریق نقدینگی نهایتاً به افزایش قیمت‌هایی می‌انجامد که این نقدینگی تکافوی آن را نخواهد داد ؛ یعنی در واقع عملاٌ هم قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم هم پرداختی که انجام می‌دهیم، متناسب با نیازهای جامعه نخواهد بود. این در اقتصاد دنیا عملاٌ اتفاق افتاده و نظریه‌پردازان اقتصادی هم این را تایید می‌کنند.
ما اگر هم بازه زمانی را گسترده‌تر کنیم و هم پرداخت غیرمستقیم را افزایش دهیم به اجرای بهتر طرح کمک می‌کند، اما پرداخت مستقیم در جامعه تورم انتظاری ایجاد می‌کند. یارانه نقدی باید جزئی از بسته حمایتی باشد اما سهم آن باید کمرنگ‌تر از یارانه غیرنقدی باشد. (کاظمی ،1388 )
2-10 آسیب های پرداخت یارانه نقدی به خانوارها :
حداقل 10 مورد آسیب اساسی به شرح زیر از پرداخت نقدی یارانه به خانوار (اگر به صورت گسترده بخواهد انجام شود) متصور و مورد انتظار است :
ایجاد نارضایتی شدید در مردمی که به هر دلیل پرداختی به آنها صورت نگرفته باشد‌.

پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

مطلب مرتبط :   متن کامل پایان نامه :هموارسازی سود

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در شرایطی که پرداخت‌های غیریکسان صورت گیرد‌، نارضایتی از مبلغ پرداخت در مقایسه با دیگرانی که بیشتر دریافت کرده اند‌.
وادار شدن مردم به سند سازی برای دریافت بیشتر یارانه.
خدشه‌دار شدن عدالت نسبت به کسانی که صادقانه اطلاعات خود را منتقل کرده اند‌.
غیر قابل تداوم بودن پرداخت نقدی برای سال‌های متمادی.
ایجاد وابستگی غیر‌ضرور مردم به دولت‌.
دامن زدن به تورم و ذوب شدن قدرت خرید یارانه‌های پرداختی و بی‌اثر شدن آن.
غیرمکفی بودن پرداخت‌ها نسبت به انتظارات ایجادشده فعلی و در نتیجه تشدید نارضایتی.
کاهش مشارکت مردم در تامین اهداف اصلی کارآیی و عدالت‌، بر اثر کاهش ضریب اعتماد آنها به دولت
هزینه بالای اداری اجرای طرح برای دولت و مشغول کردن دولت با زمینه کاری جدیدی در حاشیه موضوع اصلی. ( سیف ، 1388 )
2-11 هدفمند نمودن یارانه ها در ایران :
اولین تجربه نقد کردن یارانه ها، به برنامه ی دوم توسعه بازمی گردد که در آن برای نخستین بار مسأله ی بازنگری در سیستم یارانه ی کالاهای اساسی مطرح و گام هایی نیز در این جهت برداشته شد، از آن جمله می توان به تبدیل یارانه ی مرغ و تخم مرغ به یارانه ی نقدی و سپس حذف کامل این یارانه اشاره کرد، در برنامه ی دوم توسعه (1374 تا 1378) به رغم افزایش9/23 درصدی بودجه ی عمومی دولت، میزان یارانه های اسمی از یک رشد 9 درصدی برخوردار شد و به طور متوسط 9 درصدی از بودجه ی عمومی را به خود اختصاص داد. سیاست های پیش گرفته شده ی برنامه ی دوم توسعه در برخی موارد با فشارهای اجتماعی و سیاسی و مخالفت کارشناسان روبرو شد به طوری که نگاه مسئولین دولت سازندگی که تا آن زمان معطوف به کاهش یا حذف یارانه ها بود، در اواخر دهه 1370، تعدیل شد و استفاده از واژه ی «هدفمند کردن یارانه ها» جای آن را گرفت . در واقع، سیاست گذاران به منظور اجتناب از نادیده انگاشتن آثار حذف یارانه ها بر گروه های هدف، تلاش کردند تا یارانه ها را به سوی گروه های هدف سوق دهند.
طی برنامه ی سوم توسعه، دولت اصلاحات، مکلف شد با انجام مطالعات و بررسی های کارشناسی، اقدامات قانونی، به منظور هدفمند نمودن پرداخت یارانه ی کالاهای اساسی و حامل های انرژی را انجام دهد، اما عملاً به دلیل مشکلاتی از قبیل عدم شناسی اقشار آسیب پذیر، عدم آمارهای دقیق در دهک های مختلف درآمدی و دیگر موارد، این هدف هیچ گاه محقق نشد. از لحاظ آماری طی برنامه ی سوم توسعه، سهم یارانه ها از بودجه ی عمومی دولت از 2/6درصد سال 79 به 1/8 درصد در سال 82 رسید. کل ارقام یارانه در سال 83 نیز رقمی معادل396726/28 میلیارد ریال رسید .
با تصویب قانون برنامه ی چهارم توسعه، براساس ماده ی 95، دولت مکلف شد تا به منظور استقرار عدالت و ثبات اجتماعی، کاهش نابرابری های اجتماعی و اقتصادی، کاهش فاصله ی دهک های درآمدی، توزیع عادلانه ی درآمد در کشور و نیز کاهش فقر و توانمندسازی فقرا، از طریق تخصیص کارآمد و هدفمند منابع تأمین اجتماعی و یارانه های پرداختی، برنامه های جامع فقرزدایی و عدالت اجتماعی را به اجرا بگذارد. بر اساس آمار منتشره، کل ارقام یارانه در سال های 84 و85 به ترتیب به4237/2 و57824/5 میلیارد ریال رسیده است .
سرانجام، دولت نهم پیش نویس لایحه هدفمند کردن یارانه ها را دی ماه تقدیم مجلس کرد و بودجه ی سال 88 را نیز برمبنای آن تدوین کرد و در دولت آقای دکتر احمدی نژاد در تاریخ 28/9/1389 این طرح در ایران اجرا شد.( مهدی زاده، 1387 )
2-12 تجربه هدفمند کردن یارانه ها در دیگر کشورها :
در دهه 1980 به دنبال بحران بدهی ها و رکود جهانی و تقابل تجربه کشورهای شرق آسیا، آمریکای لاتین، جنوب آسیا و صحرای آفریقا، تاکید راهبردهای توسعه به سمت بهبود مدیریت اقتصاد و پذیرفتن نقش بیشتر نیروهای بازار تغییر کرد. در چارچوب این رویکرد جدید اکثر کشورها نسبت به اصلاحات در برنامه یارانه ها اقدام کردند.
دلیل عمده این کشورها جهت اجرای برنامه اصلاحات :
پرهزینه بودن یارانه عمومی به جهت فراگیر بودن آن.
افزایش جمعیت.
افزایش قیمت کالاها و خدمات در بازارهای جهانی.
افزایش قابل توجه بار مالی دولت.
ناکارایی نظام توزیع دولتی.
اثرات منفی کنترل قیمت محصولات بر تولیدکنندگان.
بررسی های انجام شده در کشورهای منتخب نشان می دهد که هر یک از این کشورها متناسب با شرایط ویژه خود از شیوه خاص یا ترکیبی از شیوه های مختلف بهره جسته اند. غالب کشورها، انتخاب خانوارهای فقیر را براساس آزمون وسیع انجام داده اند.
بدین گونه درآمد خانوارها به عنوان شاخصی برای انتخاب مستحقین مورد استفاده قرار گرفته که از آن جمله می توان از آمریکا، هندوستان، برزیل و اردن نام برد.
حجم یارانه حامل های انرژی در کشور ما در مقایسه با متغیرهایی مثل بودجه دولت و تولید ناخالص داخلی بسیار بالا است . بنابراین در صورت هدفمندسازی آن و اصلاح قیمت حامل ها، منابع قابل توجهی آزاد خواهد شد که دولت می تواند این منابع را صرف برنامه های توسعه ای و اجتماعی خود کند. در راستای اصلاح بهینه قیمت حامل ها یکی از روش های مناسب، بررسی تجربه کشورهادر این زمینه است. که در این قسمت به عنوان نمونه مصر و اردن را بیان می کنیم .(احمدی ،ماهنامه هدایت، سال نهم )
12-12-1 تجربه گرانی در ترازوی مصر :
بر اساس تجربه، چندی پیش معاونت هدفمند کردن یارانه های وزارت رفاه و تامین اجتماعی گزارشی در خصوص این تجربه ها منتشر کرد و بر اساس آن تجربه هدفمندسازی
یارانه انرژی و مواد غذایی در 9 کشور خارجی از جمله لهستان، بلغارستان، اندونزی،چین، ترکیه، الجزایر، مصر، تونس و یمن بررسی شد. که به تجربه مصر که تا حدودی مشابه کشور ما است به اختصار اشاره می شود.
برنامه یارانه مواد غذایی مصر از زمان جنگ جهانی دوم شروع شد. این برنامه در ابتدا بر سهمیه بندی سختگیرانه کالاها با تضمین قابلیت دسترسی به آنها در سطح قیمت های پایین تر برای تمامی مصرف کنندگان تاکید داشت. با اوج گیری هزینه های مالی یارانه ها، ایجاد عدم تعادل های کلان اقتصادی و تشدید بدهی های خارجی در سال 1977 کشور مصر با حمایت صندوق بین المللی پول به اصلاح نظام یارانه ها اقدام کرد.
این اقدام با افزایش یکباره قیمت کالاهای یارانه ای شروع شد .ولی علی رغم تدابیر اندیشیده شده به علت تبعات اجتماعی، این برنامه متوقف شد. بنابراین این کشور به ناچار به اصلاح تدریجی نظام یارانه در طول دهه 1980 اقداماتی به شرح زیر روی آورد:
تعداد کارت های سهمیه ای کاهش یافت و این کارت ها تنها برای برخی خانوارهای کاملا مستحق اختصاص یافتند.
تعداد کالاهای یارانه ای از 18 قلم به چهار قلم کاهش یافت.
از میزان کالاهای در دسترس کاسته شد.
قیمت کالاهای یارانه ای افزایش یافت.
در راستای اعمال این سیاست ها در سال 1992 سهم جمعیت تحت پوشش به 86 درصد کاهش یافت و این روند نزولی بعدها نیزتداوم یافت.(احمدی ،ماهنامه هدایت، سال نهم )
2-12-2 تجربه اردن :
درآوریل 1985 تظاهرات گسترده برعلیه افزایش قیمت مواد غذایی در مناطق جنوبی اردن که اندکی پس از اعلام برنامه ی تعدیل ساختاری بود، انجام گرفت. در این زمان حداقل 5 تظاهرکننده به دست پلیس به قتل رسیدند. در ده سال بعد از این درگیری ها (اوت1996) ،صندوق بین المللی پول خواستار رفع رایانه ها شد -که باعث شد قیمت نان سه برابر افزایش یابد- در کاراک و دیگر شهرهای جنوبی اردن شورش های گسترده ای صوت گرفت. وقتی پارلمان اردن افزایش قیمت ها را تصویب نکرد، به دستور ملک حسین پارلمان منحل شد. تظاهرکنندگان همچنین برعلیه وزارت آموزش و پروش شعار می دادند چون در نتیجه ی اجرای برنامه های صندوق بین المللی پول شهریه ی مدارس به شدت افزایش یافت.(سیف، 1389)
2-13 یارانه ها و سیاست های تعدیل و تثبیت :
برنامه ی حذف یارانه های همگانی و جایگزینی یارانه های هدفمند ، جزیی از برنامه « تعدیل ساختاری و تثبیت اقتصادی » است . این برنامه از اوایل 1980 ، در پاسخ به ناتوازنی های تجاری و بودجه ای اقتصادها ، چه در کشورهای پیشرفته و چه در کشورهای توسعه نیافته ، طراحی و از طریق ” صندوق بین المللی پول ” و ” بانک جهانی ” به کشورهای مختلف تجویز شد و دارای دو جز تثبیت و تعدیل است . جز تثبیت که صندوق بیشتر متولی آن است سه مؤلفه زیر را دارد :
تجدید تقاضا
سیاست های انتقالی با تأکید ویژه بر کاهش ارزش پول و اصلاح نرخ ارز
سیاست های مربوط به عرضه بلند مدت با تأکید بر اصلاحات مالی و آزادسازی تجاری.
جز تعدیل برنامه که بانک جهانی متولی آن است، همین سه مؤلفه را دارد با این تفاوت که بانک بیشتر برمؤلفه ی سوم تأکید دارد . ( دینی ترکمانی ،سال پنجم)
2-14 تغییر در راهبردهای مبارزه با فقر :

با ورود یارانه نقدی، به طور قطع «نقشه فقر» (Poverty Map) در جامعه ایران تغییر خواهد کرد و تقریباً می‌توان مطمئن بود که خانواده‌ها قادر به تامین نیازهای بسیار اولیه خود، از قبیل غذا، پوشاک و سرپناه هستند. بنابراین، در صورت اطمینان از دریافت یارانه نقدی توسط کلیه خانوارهای فقیر، سازمان‌های دولتی و شبه‌دولتی که وظیفه کمک به خانوارهای کم‌درآمد را برعهده دارند، مانند کمیته امداد و بهزیستی، می‌توانند صرف هزینه برای پرداخت مستمری و یا کمک‌های غذایی به خانوارهای فقیر را تدریجاً حذف نمایند و در عوض، جهت‌گیری بودجه خود را برتوانمندسازی خانوارها به منظور کسب درآمد پایدار و نیز ارائه برنامه‌هایی به منظور ارتقای سطح سواد، مهارت‌های شغلی و بهداشت خانوارهای تحت پوشش، متمرکز سازند. به عنوان مثال، مهارت‌آموزی و برگزاری برنامه‌های هدفمند آموزشی، می‌تواند در اولویت کاری سازمان‌هایی همچون کمیته امداد، سازمان بهزیستی و امثالهم قرار گیرد. (ملایی ، 1390 )
2-15 تورم چیست ؟
تعریف‌های مختلفی از تورم وجود دارد که همه آنها تقریباً بیانگر یک موضوع هستند: تورم عبارت است از

Written by 

دیدگاهتان را بنویسید