مرداد ۲۴, ۱۳۹۹

بررسی اشتباه‌های رایج در «صفحه فرود» و روش رفع آن‌ها

در این مقاله من می خوام کمی درباره صفحه فرود یا Landing Page با شما صحبت کنم و ضمن بررسی چند اشتباه رایجی که در طراحی این صفحات مهم هست، به یه راه حل باحال واسه مقابله با شلوغی زیادتر از اندازه صفحه فرود اشاره کنم.

راه حل

خوندن این مقاله چنددقیقه ای بیشتر وقت شما رو نمی گیرد، من به وب مسترها، طراحان وب و کارشناسان میدون فناوری اطلاعات پیشنهاد می کنم که این نوشته رو از دست ندن.

صفحه فرود چیه و چه می کنه؟

صفحه فرود یعنی صفحه ای که می خواد فقط «یه چیز خاص» رو به بازدیدکننده ارائه دهد.

این «یه چیز خاص» می تونه یه پیشنهاد (آفر – Offer)، یه محصول یا سرویس، یه فراخوان (CTA) و یا هر چیز دیگری مثل این باشه.

امروزه یکی از نگرانی های اصلی طراحان صفحه فرود وب سایت ها، توانایی در کشاندن نگاه کاربر به این پیشنهاد و راضی کردن اون به انجام کار خواسته شده.

وقتی شما می خواهید صفحه فرود سایتتون رو طراحی کنین، این چند سؤال همون اول در ذهنتون خطور می دهد:

  • من در این صفحه چه اطلاعاتی بذارم؟
  • من این صفحه رو با چه حجمی از اطلاعات پر کنم؟
  • درج چه اطلاعاتی لازمه و کدوم نوع از اطلاعات اصلاً نباید اینجا قرار داده شه؟

کارشناسان امر هم معمولاً این گونه جواب میدن: بستگی داره به…

بله… بستگی داره به نوع و پیچیدگی پیشنهاد شما و هزاران چیز دیگه.

اولین اشتباه: بمباران اطلاعاتی!

ممکنه با خود فکر کنین: اگه من درباره پیشنهاد یا آفر خاصی اطلاعات زیادی در این صفحه بذارم، مخاطب بهتر و زودتر تصمیم می گیرد که به سراغ اون بره.

پیشنهاد من: دست نگه دارین.

واقعیت اون هستش که جا دادن انبوه اطلاعات بی ربط و شکل های جور واجور لینک های جور واجور در صفحه فرود کار خطرناکیه چون پیام اصلی صفحه رو تحت الشعاع قرار می دهد و درواقع ما رو از هدف اصلی مون که متمرکز کردن نگاه کاربر به یه نقطه خاصه دور می سازه.

راه حل:

واسه حل این مشکل باید اطلاعاتی که در اختیار داریم رو به دو دسته تقسیم کنیم:

۱٫ دسته اول اطلاعاتی که به طور کاملً لازم بوده و واسه توضیح آفر یا فراخوان حتماً باید ارائه شه.

۲٫ دسته دوم اطلاعاتی که بودن اون ها خوبه ولی ضرورت ۱۰۰ درصدی نداره.

ما باید بین این دودسته فرق قائل شیم و هرکدوم رو درست و به جا استفاده کنیم.

یه اشتباه عادی

باحال اینجاس که کپی کردن حجم زیاد اطلاعات در صفحه فرود، مشکل رایجیه که در سایت ها زیاد دیده می شه، ولی به چه دلیل؟!

درواقع به چه دلیل بعضی طراحان فکر می کنن باید صفحه فرود خود رو از مطالب رنگارنگ انباشته کنن؟

اگه این سؤال از اون ها پرسیده شه، معمولاً چند دلیل بیان می کنن:

۱٫ ما می خواهیم صفحه ای بسازیم که واسه هر فرد، حرفی واسه گفتن داشته باشه.

تصور کنین که شرکت شما بخواد یه صفحه فرود واسه محصول جدیدتون درست کنه و در همون یه صفحه بکوشد نظر کارشناسان، محققان، مشتریان فعلی، مشتریان احتمالی و حتی رقبا رو به خود جلب کنه.

این کار ممکنه در مرحله اول فایده هایی به همراه داشته باشه ولی بزرگ ترین خطر اون شلوغ کردن صفحه فروده، که باعث می شه بازدیدکننده از همون دَمِ در برگرده و عطای کار رو به لقایش ببخشد!

ایده

۲٫ ما دقیقاً نمی دانیم بازدیدکنندگان چه می خواهند.

بعضی وقتا لازمه اطلاعات به طور تفصیلی درج شه؛ مثلاً وقتی که می خواهید بلیت یه کنفرانس رو بفروشین که در این صورت باید به مواردی مثل قیمت و زمان برگزاری نشست اشاره کنین.

قیمت

۳٫ صفحه فرود ما پیچیده س!

این حرف درواقع اشاره داره به این که بیشتر از یه درخواست عمل در صفحه گذاشته شده و نتیجه تلخی که از اون گرفته می شه اینه: این صفحه فرود یه صفحه فرود واقعی نیس!

یادتون باشه که شما باید فقط به یه فراخوان بچسبید و دور همون کار کنین؛ باقی فراخوان ها رو رها کنین.

واسه اطلاعات بیشتر درباره صفحات فرود فایل صوتی(صفحات فرود و امتیازات اون چیه؟) رو گوش کنین

یه مثال

واسه این که دقیقاً ببینین چیجوری یه صفحه خوب و حرفه ای زیر خروارها اطلاعات قربونی شده، نگاهی به این مثال واقعی بندازید.

Art & Victus یه سایت فروش آنلاین مواد غذایی و نوشیدنیه که از بازدیدکنندگان می خواهد نشانی ایمیلشان رو وارد کنن تا یه کد واسه دریافت اجناس رایگان دریافت کنن.

ایده جالبیه، نه؟!

ولی نکته دلخواه ما اینه که صفحه مزبور نمی تونه نگاه کاربر رو به خود جلب کنه چون پُره از اطلاعات غیرضروری.

فقط به این دو پارگراف غول پیکر که در زیر اومده نگاه کنین تا بخشی از فاجعه رو فهمیده باشین!

پاراگراف های طولانی صفحه به خوبی حکایت از اون داره که دست اندرکاران طراحی وب سایت Art & Victus نتونسته ان فرق میان اطلاعات لازم و اطلاعات دست دوم رو بفهمن، و در نتیجه یه صفحه فرود پریشون و بی سر و ته خلق کرده ان.

راه حل چیه؟

اگه به صفحات فرود موفق نگاهی بندازید، متوجه می شید که چینش اطلاعات در اون ها دارای نظم و ترتیبه و روال مشخصی داره.

هدف اصلی این چینش اون هستش که اطلاعات مهم و «موردنیاز» بازدیدکننده، در همون نگاه اول در اختیار اون قرار گیرد.

درحالی که در مثال قبلی یعنی Art & Victus دیدیم که اطلاعات ً به طور تصادفی چیده شده.

اگه بخشی از اطلاعات صفحه فرود مستقیماً با فراخوان شما رابطه داره (مثلاً درباره آفر توضیح می دهد، یا این که آفر چه فایده هایی واسه کاربر می تونه به دنبال داشته باشه)، شما باید این ها رو جزو «اطلاعات لازم» بدونین.

اگه این اطلاعات، جنبه های دیگری از قضیه رو توضیح می دهد (چند نفر از این آفر استفاده کرده ان، گذشته آفر و چیزای دیگه ای به جز اینا)، این ها رو «اطلاعات نه خیلی مهم» به حساب بیارید که باید پس از «اطلاعات لازم» به چشم مخاطب بشینه.

طبق یه فرمول کلی، ترتیب چینش اطلاعات آفر براساس اهمیت اون هاست: مطالب مهم تر و اون اطلاعاتی که رابطه بیشتر و نزدیک تری با فراخوان شما داره، باید در بالاترین جایگاه قرار گیرد.

در مثال Art & Victus ما دیدیم که اطلاعات نه خیلی مهم زیادی در صفحه فرود، آفر رو در خود غرق کرده.

یه شاه کلید

حالا خوبیش اینه، واسه جا دادن اطلاعات انبوه در صفحه فرود بدون این که آفر و پیام اصلی گم وگور شه، یه راه آسون هست: به کار گیری لایت باکس.

Lightbox به پنجره ای گفته می شه که معمولاً جانشین new window شده و شما می تونید از اون ها در صفحه فرود سایتتون استفاده کنین تا اطلاعات دلخواه رو در پنجره جلویی به کاربر نمایش بدید و اون رو به ترک صفحه مجبور نکنین.

نمونه ای از لایت باکس سایت بامیلو:

نمونه ای از لایت باکس سایت شیکسون:

نمونه ای از لایت باکس سایت گلدتگ:

لایت باکس ها به شما کمک می کنه که اطلاعات نه خیلی مهم رو در همون صفحه فرود به مخاطب نشون بدید، درحالی که تمرکز ایشون از فراخوان ورداشته نشده و ایشون مجبور نیس صفحه جاری رو ترک کنه.

به عبارت دیگه شما می تونید از لایت باکس ها واسه مقابله با شلوغی صفحه فرود سایتتون استفاده کنین.

جای خالی لایت باکس ها در وب سایت Art & Victus خیلی احساس می شه!

یه سری اطلاعات نه خیلی مهم هست که به وسیله لایت باکس ها می تونید به مخاطبان خود برسونین؛ مثلاً اطلاعاتی درباره سخنران های کنفرانس، اطلاعات اضافی درباره محصول تازه وارد و چیزای دیگه ای به جز اینا.

فوت کوزه گری: قرار دادن «فرم تماس با ما» در لایت باکس فراخوان، یه ترفند محبوب بازاریابیه. این تاکتیک باعث می شه کاربران از دید روانشناسی واسه کامل کردن فرم و تن دادن به آفر، از آمادگی بیشتری بهره مند شن.

روانشناسی

جمع بندی

حالا نوبت شماس که دست به کار شید و صفحه فرود فعلی سایتتون رو بررسی کنین و ببینین در کجا اطلاعات زیادی تلنبار کرده اید. میان «اطلاعات لازم» و «اطلاعات نه خیلی مهم» فرق قائل شید؛ خلاصه نویسی رو در آفر صفحه فرود رعایت کنین و دست آخر این که به کار گیری لایت باکس رو یادتون نره.

مشاهده نسخه pdf مقاله: بررسی اشتباه های عادی در «صفحه فرود» و روش رفع اون ها