مرداد ۲۴, ۱۳۹۹

بازگشت اپل واچ به ریشه ها؛ محصولی که پاسخگوی نیازی خاص نیست

اپل در سال ۲۰۱۴ با معرفی چند نسخه از ساعت هوشمندش هیاهوی بسیاری به پا کرد. بعد چند ماه بعد و در سال ۲۰۱۵ اونو به بازار عرضه کرد. در اون زمان، اپل تموم تلاش خود رو کرد تا محصول مورد اشاره رو به دنیای مد رابطه دهد و در همون اول کار حتی پای اونو به یکی از بهترین مجله های مد جهان، یعنی «Vogue» کشید.

اپل واچ در اول اومده بود تا محصولی قشنگتر باشه واسه زیباپسندان؛ گجتی که میخواس هم ساعت رو نشون کاربر دهد و هم قابلیتایی رو در اختیارش بزاره که قبل از اون تو ذهن شخص خریدار هم نمی گنجید. مثال؟ ارسال ضربان قلب واسه کاربری دیگه یا کشیدن یه نقاشی ریز روی نمایشگر کوچیک اپل واچ و ارسالش واسه شخصی دیگه.

اما حالا نسخه دوم همین ساعت از راه رسیده و وعده هایی که قبلاً داده شده بودن، به دست فراموشی سپرده شدن. گویی دیگه بحث زیبایی در کار نیس. اپل می خواد ساعت هوشمندش رو در مرکزیت توجه آدمایی بذاره که به سلامت خود فکر می کنن.

کافیه سری به سایت همین شرکت زده و ویدیوهایی که واسه اپل واچ تدارک دیده شدن رو ببینین. بعضی وقتا یه دوچرخه سوار در جاده های نه خیلی صاف در حال رکاب زدنه یا شخصی دیگه در آسمون مشغول چتربازیست و یا در ویدیوهای دیگه میشه شناگرانی رو دید که این ساعت رو بر دست دارن و در استخر خود رو به جلو میکشن. همه شون هم یه شباهت خاص دارن: اپل واچ رو میشه بر دستشون دید.

تصویر سمت راست مربوط به اپل واچ سری ۲ه که دو هفته پیش رونمایی شد در حالی که تصویر سمت چپ، از طرف خود اپل واسه نسل اول این محصول ارائه شد و اونو به عنوان بخشی از دنیای مد معرفی می کرد.

اپل در اتفاق گذشته خود از یه نسخه خاص اپل واچ هم پرده برداشت که با همکاری مستقیم شرکت Nike پیشرفت پیدا کرده بود و اصلی ترین کارش این بود که در روزای تعطیل هم کاربر رو تشویق به دویدن کنه. این ویژگی فقطً مختص این نمونه خاص از اپل واچه.

در مراسمی که اپل تقریباً دو هفته پیش در سان فرانسیسکو برگزار کرد، یکی از مدیران شرکت Nike روی صحنه اومد و از همکاری اش با اپل در مورد ساخت یه نسخه خاص از اپل واچ گفت. کمی بعد تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل روی صحنه برگشت و جمله طلایی تموم مراسم رو بر زبون جاری کرد: «(اپل واچ) بهترین محصول واسه داشتن یه زندگی فوق العاده سالمه.»

شاید تا کنون توجه نکرده بودین اما اپل یه چرخش جهت قابل توجه رو انجام داده. اونم درست در جایی که اپل واچ در حال از دست دادن جذابیتای نه خیلی زیادش بود. اپل واچ به شکل عمومی محصولیه که کسی نمی تونه موردِ مصرف مناسبی براش پیدا کنه. کافیه اونو با بقیه ابزارهایی که به وسیله خود اپل پیشرفت داده شدن مقایسه کنین. آیفون، حالا یه کامپیوتر بسیار قوی در دستان ماست. مک بوکا از طرف دیگه به واسطه طراحی جذاب و سبک شون، پردازش کامپیوتری رو واسه آدمایی که به شکل همیشگی در حرکت هستن به ارمغان آورده.

اما اپل واچ چیجوری؟ بیشتر با محصولی رو به رو هستیم که راه حلی است واسه حل یه مشکل؛ مشکلی که هنوز روشن نیس. اپل از اول کار آمار در رابطه به فروش این ساعت رو عنوان نکرد اما موسسه تحقیقاتی «IDC» خبر میده که فروش همین گجت در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ با ۵۷ درصد کاهش رو به رو بوده. این وسط و در همین بازه وقتی، رقبایی مثل «Fitbit» افزایش فروش داشتن.

شاید تغییر جهت اپل کمی تعجب بر انگیز به نظر برسه اما محصولی که روزی قرار بود به لباسای زیبای شما بیاد و جلوه ای مدرن به ظاهرتون ببخشد، حالا تلاش می کنه تا نقش یه گجت پوشیدنی حقیقی رو بازی کرده و با تشویق شما به ورزش، کلا باعث خوش اندام تر شدنتون شه.

ایده دنبال کردن دنیای مد

3063525-inline-i-2-what-happens-when-apple-designs-a-product-that-doesnt-solve-a-problem-w600

ورود اپل به دنیای مد اتفاق عجیب و غیر منتظره ای نبود. شرکتای پیشرفت دهنده گجتای هوشمند و پایشگر سلامتی، قبلاً در این بخش حضور فعالی از خود نشون داده بودن. اپل این وسط میخواس تا محصولی قشنگ تر از ساخته دست بقیه رقبا راهی بازار کنه.

اپل در سال ۲۰۱۴ «آنجلا اَرِنتس» (Angela Ahrendts) رو استخدام کرد و در همون سال اول ۷۰ میلیون دلار بهش داد تا وضعیت فروشگاه های خرده فروشی رو به شکلی خاص بهتر کنه. این شرکت در کنار شخص یاد شده به سراغ چند فرد مشهور دیگه در دنیای مد رفت و اونا رو هم به استخدام خود درآورد. در واقع، اپل تلاش داشت به شکلی وارد دنیای مد بشه، اما ساعت هوشمندی که پیشرفت داده بود نتونست خود رو به عنوان محصولی خاص به بقیه بقبولونه.

اپل تلاش کرد با شرکتای فعال بخش طراحی مد همکاری داشته باشه. مثلا نمونه ای خاص از اپل واچ رو با همکاری Hermes پیشرفت داد که از بندهای چرمی و متنوعی بهره مند بود. بعد مشاهده شد که افراد مشهور در حال به دست کردن همین گجت هستن و تصاویر خود رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک می ذارن.

اپل حتی ساعت هوشمندی از جنس طلا ساخت که واسه دیدن اون از نزدیک باید وقت می گرفتید و شخصی با دستکشای سفید می اومد و اونو به شما نشون می داد. اما اپل واچ طلایی دیگه به فروش نمی رسه.

اشتباه اپل چی بود؟ به چه دلیل اپل واچ نتونست در دنیای مد حضوری استوار داشته باشه؟ جواب رو باید در بنیاد خود دنیای مد یافت؛ دنیایی که هیچی در اون دوومی همیشگی نداره. این در حالیه که خود اپل واچ هم اونقدرا قشنگتر نبود که اینجور استعدادی از خود نشون بده. درسته، اپل تا کنون یه میلیارد آیفون به فروش رسونده اما قرار نیس آیفون هر روز با شما باشه و روی دستتون قرار گیرد.

ایده افزایش بهره وری

اپل واچ از طرفی میخواس به دنیای شلوغ امروزی سر و سامانی بده. به خاطر همین، به یه ویژگی جذاب نیاز داشت تا بتونه باعث مدیریت بهتر دنیای پرهیاهوی کارمندان شه.

اپل به خاطر همین موضوع، راه حلی داشت که از اون با نام «نیم نگاه» (Glance) یاد کرد؛ قابلیتی که قرار بود خیلی راحت شما رو تبدیل به شخصی کنه که بهره وری بیشتری داره. می تونستید به مچ دستتون نگاهی انداخته و زمان، پیامای دریافتی، تماسا یا ایمیلایی که دریافت کرده بودین رو ببینین. اپل به شکلی وانمود می کرد که گویی این موفقیتیه که تا کنون بشر به اون دست نیافته.

با این حال، ویژگی برتر اپل واچ هم خیلی جدا نبود چون که با تاخیری چند ثانیه ای می تونستید آیفون رو از جیب خارج کرده و اخطار دریافتی رو ببینین. فرض کنین با دوست خود قراری دارین و در حال صحبت با هم هستین. در این حالت اگه به موبایل خود خیره باشین طبیعتاً احساس باحالی به اون دست نمیده. این در حالیه که اپل واچ حتی در کاهش این حس ناخوشایند هم تاثیری نداشت.

ایده محصولی متمرکز بر دنیای سلامت

watchos3.0-w600

برگردیم به اتفاق چند روز پیش اپل؛ جایی که نسل دوم این ساعت هوشمند به نمایش کشیده شد. اپل واچ ۲ دستگاهیه که تقریباً فرق خاصی با نسل قبلی اش نداره اما اپل چگونگی بازاریابی خود واسه معرفی اونو با یه چرخش کامل مواجه کرده.

تنها نکته ای که به یادمون می آورد اپل روزی ساعت هوشمندش رو به دنیای مد هم ربط می داد، ارائه چند بند جدید از هرمس واسه اپل واچ بود. جدا از همین مسئله، اپل کلا هیچ اشاره دیگری به رابطه ساعتش با دنیای مد و هم اینکه افزایش بهره وری نکرد.

عوضش، شرکت نامبرده خوب تلاش کرد به تماشاچیانش نشون بده که کاربر می تونه با به کار گیری همین ساعت هوشمند به استخر رفته و با خیالی راحت این گجت فلزی رو بر دست کنه. اپل هم اینکه چندین دقیقه از وقت با ارزش خود و مخاطبانش رو در اختیار یکی از مدیران نایکی قرار داد تا روی صحنه با آرامشی بسیار، به وصف قابلیتایی بپردازه که به شکل خاص در نسخه خاص اپل واچ نایکی پلاس هستن.

در ادامه هم «جف ویلیامز»، مدیر عملیاتی اپل روی صحنه ظاهر شد و گفت: «می تونین اونو موقع شنا کردن، موج سواری یا شیرجه در آب به دست داشته باشین».

شاید حالا پیش خود فکر می کنین «اپل کمی عقب نشینی کرده اما عوضش حالا دست کم خودش می دونه که قراره این ساعت چی باشه. این شرکت اهدافش رو مهندسی برعکس کرده. اما اینجور کارایی کافیه؟»

اپل حالا بر سلامت کاربر تمرکز کرده اما این بخش هم مشکلات خاص خودشو داره. مثلا، آدمایی که دست به خرید یه پایشگر سلامتی میزنن پس از یه مدت اونو رها می کنن. چندین تحقیق نشون میده که پس از چند ماه، مردم دیگه از دستبندهای سلامتی که جفت و جور کردن استفاده نمی کنن. پس از یه مدت دیگه اون نمودار قدم شمار و هم اینکه چرخه خواب بی اهمیت می شه.

تموم کسائی که تا کنون از گجتای Fitbit استفاده کردن این موضوع رو قبول دارن که ویژگیای مختلفی که در اختیارشون قرار میگیره فقط در شرایطی خوبه که تحت تمرین خاصی باشن. این همون سرنوشتیه که حتی «FuelBand» از نایکی هم دچارش شد.

اپل واچ به عنوان یه پایشگر سلامتی و دستگاهی که بر حرکات فیزیکی افراد تمرکز کرده، محصول جست و خیز به نظر می رسه اما این جست و خیز ۱۰ برابر بیشتر از بقیه ابزارهایی که کار مشابه می کنن، نیس.به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ۹ سال پیش، آیفون ۱۰ برابر از موبایلایی که لفظ «هوشمند» به اونا تعلق می گرفت بهتر بود. اپل واچ یه ساعت هوشمند دیگه در دنیای نابالغ همین محصولاته که رزق و برق بیشتری داشته و توجه بیشتری رو هم به خود جلب می کنه.

اپل البته شرکت سیاست مداریه و تموم اقداماتش رو با نگاهی که به آینده دوخته شده، انجام میده. اپل واچ یه گجت متمرکز بر سلامتیه که به تعامل با محبوب ترین تلفن هوشمند جهان می پردازه. از طرف دیگه، حالا بازار موبایل در آمریکا درآمدی ۴۰۰ میلیارد دلاری داره و این در حالیه که درآمد بازار سلامت و بهداشت در همین یه کشور به ۱.۶۶۸ تریلیون دلار می رسه.

اپل آینده ای نه خیلی دور در ۵ الی ۱۰ سال پیش رو رو می بینه که در اون پزشکان ما بیشتر از اندازه به آمار و ارقام ارائه شده از طرف اپل واچ تکیه کردن. این شاید مهم ترین هدف الان اپل واسه پیشرفت ساعتی هوشمند باشه.