شهریور ۲۹, ۱۳۹۹

انواع جاذبه‌ها و تکنیک‌ها در تبلیغات

سبک و روش آگهیای تبلیغاتی به وجود اومده به وسیله دو مفهومه:

  • جاذبه ها یا چگونگی جذب مخاطب روشای تاثیرگذاری بر روح و روان و دستکاری در افکار و ترجیحات اون
  • فوت وفنا یا چگونگی اجرای

در سطور زیر بعضی از شکلای جور واجور جاذبه ها که بیشتر در ایران استفاده میشن، توجه می شه. با همراه باشین:

    • جاذبه های احساسی (خنده و طنز، ترس، آرامش، هیجان، ثواب و جایزه آخرت، مهر مادری و…)
    • خنده

  • جاذبه های منطقی (استناد به امتیازات و منافع، پیشنهاد افراد متخصص مانند کارشناسان فنی و پزشکان، استناد به ارقام و آمار و دوری از حواشی)
  • جاذبه های نوستالژیک (یادآوری ایام خوش گذشته، اشاره به عکسا و خاطرات، زنده کردن جنسای قدیمی، دقیق شدن و فوکوس کردن بر سالمندان و…)
  • جاذبه های جنسی (که در ایران از اونا استفاده نمی شه)

هم اینکه فوت وفنا و یا روشای انجام کار که در واحدهای ایده پردازی آژانسای تبلیغاتی اراده کردن می شن، به قرار زیره:

اراده کردن

  • برشی از زندگی روزمره (Slice of Life)
  • سبک زندگی (Life Style)
  • خیال پردازی (Fancifulness)
  • موزیکال (Musical)
  • مستند (Documentary)
  • ارائه تاییدیه (Testimonial)
  • داستانی (Story Telling)
  • نمای نزدیک (Close-Up)
  • انیمیشن (Animation)
  • رئال (Real)
  • مقایسه ای (Comparison)
  • حل مشکل (Problem Solving)
  • فرد سخنگو (Spoke Person)
  • مصاحبه (Interview)
  • ترکیب فوت وفنا (Mixed)

منابع:

  • «تبلیغات به زبون ساده»، نوشته دکتر محمد بلوریان تهرانی، نشر بازرگانی
  • «ادبیات تبلیغات» نوشته Robert W. Bly