امتیازات The Witness؛ خلاصه ای بر نکات مثبت و منفی

فردا انتظار هشت ساله واسه جدیدترین پروژه جاناتان بلو تموم میشه؛ بازیسازی که با ساخت Braid در سال ۲۰۰۸ تونست یکی از جریان ساز ترین پیشرفت دهندگان صنعت بازیای ویدیویی لقب گیرد. با در نظر گرفتن بلند پروازیش و تاخیرهای پشت سر هم، ویتنس راه بسیار سختی واسه موفقیت پیش رو داشت.

با این وجود، انتشار اولین نقد و بررسیا نشون میده که بازی تونسته از آزمون خود سربلند بیرون آید. در این مطلب تلاش داریم ضمن قرار دادن امتیازات عنوان مورد بحث، نگاهی به نقدهای اون داشته و نکات مثبت و منفی اش رو جمع آوری کنیم.

نمایشای اولیه، همه نوید دنیایی پویا و رنگارنگ رو می دادن. براساس بررسی های اولیه، بازی در این مورد موفق عمل کرده و تونسته در کنار طراحی هنری جذاب، گرافیکی برجسته هم ارائه دهد. یعنی، آخرین ساخته بلو مثل یه تابلو نقاشی چشماتون رو نوازش میده. سایت ایتالیایی Multiplayer در وصف این بخش گفت:

ویتنس یه بازی شاعرانه و هنریه که عشق و استعداد جاناتان بلو در تشکیل اون مهمترین نقش رو اجرا کردن

از بخش گرافیک به گیم پلی میریم. همونجوریکه میدونید، گیم پلی بازی به دو بخش جستجو در محیط و حل پازلای جورواجور تقسیم می شه. تقریبا، همه منتقدان به معماهای خلاقانه و جور واجور ویتنس اشاره کردن.

سایت Gamespot در نقد خود اقرار داشت، عنوان یاد شده چیزی بالاتر از باهوش بودن واسه بازیکن به ارمغان می آورد. یعنی، ویتنس نشون میده درک شما از محیط دور و بر چیجوری بوده و واسه حل پازلا چقدر می تونین صبور باشین.

در نقطه مقابل این تعریفا، عده کمی از منتقدان ایرادایی به گیم پلی گرفتن. این وسط، Metro GameCentral که به بازی امتیاز ۷۰ رو داد، از نبود تنوع بعضی پازلا گله کرد.

علاوه بر این، به باور دو سایت Metro GameCentral و GamesRadar نبود انگیزه واسه ادامه دادن بازی از مهم ترین مشکلات ویتنسه. در واقع، جایزه اصلی این عنوان، وجود حس کنجکاوی و چالشیه که پازلا واسه ذهن تون ایجاد می کنن و اگه حوصله ندارین، شاید تنها دلیل جذابیت بازی گشت و گذار در محیطا باشه.

اهمیت بسیار زیاد بازی روی پازلا باعث نشده تا بخش داستانی کمرنگ تر جلوه کنه. تقریبا تموم منتقدان به حضور لحظات داستانی جذاب در بازی اشاره کردن. اما روایت ویتنس از راه Audio Logا [دستگاه هایی که صدای ضبط شده رو پخش می کنن] خیلی به کام بعضی خوش نیومد.

طبق گفته Metro GameCentral ایده Audio Logا شاید جذاب باشه اما حضور بیشتر از اندازه اون، اثرات منفی در بر داره. حتی سایت Game Revolution که به بازی امتیاز کامل داد از داستان سرایی مبهم اون گله کرد.

در آخر باید گفت، اگه می خواین به جزیره ای اسرار آمیز سفر کرده و با تعامل محیط دور و بر، ذهنتون رو به رقابت بکشین ویتنس بهترین گزینه س؛ اثری که می تونه لقب «بهترین عنوان سبک پازل در دهه گذشته» رو به دوش بکشه. نمرات بازی رو می تونین در ادامه ببینین:

  • Post Arcade – 100
  • Giant Bomb – 100
  • Telegraph – 100
  • Game Revolution – 100
  • We Got This Covered – 100
  • Destructoid – 100
  • IGN – 100
  • VideoGamer – 100
  • ۳DJuegos – 95
  • IGN Italia – 95
  • GameTrailers – 94
  • Game Informer – 93
  • IGN Spain – 92
  • Multiplayer.it – 90
  • PlayStation LifeStyle – 90
  • GameSpot – 90
  • Meristation – 87
  • EGM – 85
  • Everyeye.it – 85
  • The Escapist – 80
  • Hardcore Gamer – 80
  • Metro GameCentral – 70
  • GamesBeat – 70
  • Playstation Universe – 65
  • GamesRadar – 60

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *