تیر ۲۴, ۱۳۹۹

آموزش گوگل ترندز؛ چطور از این ابزار برای رشد کسب‌وکارمان استفاده کنیم؟

نگرانی ای که همیشه وجود داشته این بوده که در وب سایتمون چه بنویسیم و یا اینکه چیجوری روش هدف دارای تولید محتوامون رو طراحی کنیم. یعنی اینکه روی چه کلمه هدف مربوط به تجارت مون و در چه بازه وقتی تمرکز کنیم. این دقیقا همون چیزیه که گوگل ترندز به شما میگه.

تصور کنین که چقدر خوب می شد اگه می تونستید آمار کلی و روند جستجوهای مردم سراسر جهان رو به صورت جدا شده از هم منطقه جغرافیایی یا کشور در اختیار داشته باشین. به هرحال، چه از سر کنجکاوی باشه یا با هدف بهبود ابعاد جور واجور کسب وکار، اطلاع از روندهای جاری همیشه می تونه به درد بخور باشه. حالا خوبیش اینه واسه رسیدن به اینجور آمار و اطلاعاتی به سرمایه کلان یا گوی بلورین نیاز ندارین، چراکه ابزاری به نام گوگل ترِندز (Google Trends) به رایگان در اختیار شما قرار داره.

اما گوگل ترندز دقیقاً چیه، چیجوری باید ازش استفاده کرد و چیجوری می تونین واسه رشد و پیشرفت کسب وکارتون ازش استفاده کنین؟ در این مطلب به این سؤالات جواب میدیم.

گوگل ترندز چیه؟

گوگل ترندز وب سایتیه که امکان مشاهده «ترِند» یا روند جستجوی کلمات کلیدی، موضوعات و عبارات دلخواه در طول بازه های وقتی خاص رو جفت و جور می کنه. از این وسیله قوی میشه با اهداف مختلفی ازجمله تحقیق مقایسه ای درباره کلمات کلیدی و هم اینکه تشخیص رشد یهویی حجم جستجو به دلایل و مناسبتای جور واجور به خاطر انجام اقدامات مقتضی استفاده کرد.

گوگل ترندز آمار روندهای جستجو رو از زمان شروع جمع آوری اطلاعاتش، یعنی از سال ۲۰۰۴ میلادی در اختیار عموم میذاره. البته این وسیله به درد بخور در سال ۲۰۰۶ با عنوان Insights for Search عرضه و در سال ۲۰۱۲ با گوگل ترندز ترکیب شد.

گوگل در اول اطلاعات گوگل ترندز رو زیاد به روزرسانی نمی کرد؛ مثلا، از ماه نوامبر سال ۲۰۰۶ میلادی تا ماه مارس سال ۲۰۰۷ هیچ آمار جدیدی در این سیستم ثبت نشد، اما از ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ اطلاعات این سیستم به طور منظم به روز شده. گوگل در سال ۲۰۱۳، توانایی مشاهده و جستجوی ترندز یا روندهای جاری جستجو رو واسه یوتیوب، بخش جستجوی تصاویر و Google Shopping هم اضافه کرد و از سال ۲۰۱۷ اطلاعات گوگل ترندز به صورت فوری و در لحظه به روز می شه.

مقاله در رابطه: گوگل آنالیتیکس و هر چیزی که واسه کار با اون باید بدونین

گوگل ترندز چیجوری کار می کنه؟

روش کار گوگل ترندز با ابزارهایی مانند Keyword Planner فرق داره. از پایهً Keyword Planner اطلاعات جستجوهای انجام گرفته رو به صورت دقیق و مطلق نشون میده، اما اعداد و ارقام گوگل ترندز نسبیه؛ یعنی بیشترین حجم جستجو به عنوان ۱۰۰ و از دست دادن جستجو به عنوان صفر در نظر گرفته می شه؛ پس اعداد گوگل ترندز واقعی نیس و تعداد واقعی کل جستجوهای انجام گرفته رو نشون نمی ده، بلکه نشون دهنده آمار خلاصه جستجوئه.

چیجوری از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

با مراجعه به صفحه اصلی سایت گوگل ترندز می تونین از قسمت بالا کشور دلخواه خود رو انتخاب کرده و آمار محبوب ترین جستجوها رو ببینین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در مواردی که اطلاعات محلی وجود نداره، آمار جهانی نشون داده می شه.

با درج عبارت یا موضوع دلخواه در کادر مشخص شده می تونین آمار جستجوهای مربوط به اونو در بازه های وقتی و موقعیتای جغرافیایی جور واجور ببینین. هم اینکه، نواری در زیر عبارت جستجو شده قرار داره که به کمک اون می تونین فیلترهای مختلفی رو اعمال کنین. مثلا، ما از کلید واژه «سئو» استفاده کردیم.

نموداری که در زیر این قسمت نشون داده می شه روند علاقه مندی مردم یا حجم جستجو در بازه وقتی مشخص شده رو نشون میده.

اطلاعات این نمودار واسه استفاده در امور مربوط به بازاریابی بسیار به درد بخور و کاربردیه. مثلا، وقتی که حجم جستجو بالاتر و نزدیک به ۱۰۰ه نشون دهنده افزایش علاقه و نیاز مردم بوده و به عنوان یه فرصت خاص می تونین واسه اون برنامه ریزی خاصی داشته باشین.

برنامه ریزی

واسه مقایسه چندین کلید واژه یا موضوع می تونین از قسمت + Compare استفاده کنین. در این قسمت می تونین تا ۵ مورد رو اضافه و مقایسه کنین.

گوگل ترندز علاوه بر مقدار نسبی جستجو، عبارات یا کلمات کلیدی در رابطه (در بخش Related queries)، موضوعات مشابه (در قسمت Related topics) و حجم جستجو در نواحی و شهرهای جور واجور کشور انتخاب شده رو هم نشون میده.

در قسمت کوئریا و موضوعات در رابطه می تونین با به کار گیری منوی کرکره ای کنار فلش مربوط به دانلود، یافته ها رو به ترتیب رشد محبوبیت (Rising) یا کل تعداد جستجو (Top) ببینین. ً وجود کلمه Breakout در جلوی یه عبارت به معنی رشد محبوبیت بسیار سریع و یهویی اون هستش.

حالا که با گوگل ترندز آشنا شدیم، به سراغ بعضی از مهم ترین روشای کاربردی واسه به کار گیری آمار و ارقام اون میریم.

۱٫ روندهای فصلی رو شناسایی کنین و در زمان مناسب به تولید و تبلیغ محتوا بپردازید

شایدً می دونین که حجم جستجو واسه بعضی از کلمات کلیدی به فصل یا زمانای خاصی وابسته. مثلا، تصویر زیر اطلاعات گوگل ترن واسه کلید واژه Umbrella به معنی چتر رو در آمریکا نشون میده:

همونجوریکه مشاهده می کنین، کوئری چتر در ماه ژوئن پرکاربردتره، چراکه فصل بارندگی از این ماه شروع می شه و طبیعتاً مردم علاقه ای به خیس شدن ندارن.

پس اگه کسب وکار شمام فصلیه با تجزیه وتحلیل کلمات یا عبارات جستجو شده (کوئری) در رابطه و متناسب در گوگل ترندز می تونین زمانای بالاترین درجه و افت علاقه مردم رو پیش بینی کنین. بعد از دو روش می تونین از اطلاعاتی که به دست آورده اید استفاده کنین:

– هم زمان با دوره بالاترین درجه، محتوای مناسب و در رابطه جفت و جور و منتشر کنین: مثلا، اگه چتر می فروشید می تونین مقاله ای با عنوان «چیجوری واسه فصل بارندگی آماده شیم؟» جفت و جور کرده و اونو در ماه بالاترین درجه جستجوها منتشر کنین، چراکه این وقتیه که مشتریان بالقوه شما به دنبال اینجور اطلاعاتی هستن.

– قبل از دوره بالاترین درجه، صفحات در رابطه سایت خود رو تقویت و بهینه سازی کنین: مثلاً فرض کنیم که از قبل یه مقاله با عنوان «چیجوری واسه فصل بارندگی آماده شیم؟» یا صفحه ای واسه فروش چتر در سایت خود دارین. در اینجور شرایطی منطق حکم می کنه که چند ماه قبل از دوران بالاترین درجه (مثلاً دو تا سه ماه) واسه تقویت و بهینه سازی اینجور صفحاتی اولویت قائل شید. مثلاً از دو ماه قبل می تونین یه کمپین بک لینک سازی به راه بندازین تا وقتی که به دوره بالاترین درجه رسیدید جایگاه بهتری در یافته های جستجو کسب کرده باشین.

بک لینک

بیشتر بدونین: رتبه الکسا چیه؛ نکاتی موثر و هوشمندانه واسه بهبود اون

۲٫ با بررسی روند افزایشی یا کاهشی محبوبیت کلمات کلیدی واسه تولید محتوا تصمیم بگیرین

اگه درصدد تولید و منتشر کردن یه مقاله جذاب و کاربرپسند هستین، تا وقتی که وضعیت موضوع دلخواه رو در گوگل ترندز بررسی نکردین دست به نوشته نبرین، چراکه بیشترً تولید محتوا واسه موضوعاتی که محبوبیت اونا روند کاهشی داره، چیزی به جز اتلاف وقت نیس.

مثلا، با در نظر گرفتن آمار زیر که از Adwords گرفته شده، حجم جستجو یا محبوبیت فیجت اسپینر از یویو بیشتره.

با در نظر گرفتن این آمار، منطق حکم می کنه که اگه به دنبال بازاریابی واسه اینجور اقلامی هستین، واسه فیجت اسپینر اولویت قائل شید؛ اما این ارقام همه چیز نیس و باید روند صعودی یا نزولی محبوبیت رو هم در نظر بگیرین. به نمودار مقایسه ای زیر که از گوگل ترندز گرفته شده توجه کنین:

همونجوریکه مشاهده می کنین محبوبیت اسپینر در ماه مه سال ۲۰۱۷ سر به فلک کشیده، اما از اون زمان تا جایی افت کرده که تقریباً به صفر رسیده. از طرف دیگه، وضعیت یویو تقریباً ثابت مونده. شاید هنوزم کل جستجو واسه یویو کمتر باشه، اما با روند رو به افتی که گوگل ترندز نشون میده تولید محتوا واسه اسپینر منطقی نیس.

۳٫ موضوعات محبوب و متناسب رو پیدا کرده و از فرصت موجود استفاده کنین

با مراجعه به صفحه Trending Searches از سایت گوگل ترندز می تونین کوئریایی که اندازه جستجوی اونا در ۲۴ ساعت گذشته رشد زیادی داشته رو ببینین. اینجا می تونین کشور دلخواه خود رو مشخص کنین. البته متأسفانه هنوز کشور ایران به فهرست کشورای این صفحه اضافه نشده، اما با روند رو به رشد گوگل ترندز، مشاهده محبوب ترین جستجوهای ایرانیان تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس دور از انتظار نیس؛ پس و با در نظر گرفتن اهمیتی که این بخش داره با ذکر یه مثال چگونگی به کار گیری اونو توضیح می دیم.

کشور ایران

فرض کنیم که وبلاگی دارین که در اون درباره هنرمندان محبوب یا سلبریتیا مطلب می نویسید. در روز چهارم ماه مارس ۲۰۱۸ (روز برگزاری نوزدهمین دوره مراسم اسکار) به صفحه مزبور مراجعه می کنین و می ببینن که موضوعات مربوط به مراسم اسکار بیشترین محبوبیت رو پیدا کرده یا به اصطلاح «ترن» شده. سؤالی که شاید واسه شما مطرح شه اینه که این واقعیت که الان موضوع اسکار بیشترین حجم جستجو رو به خودش اختصاص داده به این معنی نیس که دیگه از قافله عقب مونده اید؟ جواب اینه که حتماً خیر.

به روند جستجوی کلمه اسکار در طول یه هفته، از دوم تا نهم ماه مارس توجه کنین:

همونجوریکه مشاهده می کنین، بالاترین درجه جستجو در روز چهارم مارس نبوده، بلکه پنجم مارسه و در روز ششم ماه افت می کنه؛ پس با اینکه که زمان به کار گیری اینجور فرصتایی کوتاهه، اما معمولاً به یه روز محدود نمی شه.

با این وجود همیشه هم این طور نیس؛ مثلا، عبارت «روز مادر» در آمریکا تا روز مادر ترن نشد. در اینجور مواردی اگه از قبل واسه مناسبت پیش رو برنامه ریزی و محتوا جفت و جور نکرده باشین، فرصت مناسب رو از دست میدید؛ اما چیجوری می تونین این موارد رو پیش بینی کنین؟

اگه مناسبت دلخواه در بازه های وقتی منظم (مثلاً فصلی یا هرساله) تکرار می شه، کافیه که آخرین نقطه بالاترین درجه رو پیدا کرده و به فراخور واسه اون برنامه ریزی کنین. در این رابطه به مورد بعدی مراجعه کنین:

مقاله در رابطه: راهنمای به کار گیری گوگل وبمستر تولز و آموزش کامل و قدم به قدم اون

۴٫ واسه تنظیم تقویم محتوا از گوگل ترندز کمک بگیرین

با تکیه بر مثال قبلی، به داده های گوگل ترندز تو یه بازه وقتی ۵ ساله نگاهی میندازیم:

ازآنجایی که مراسم اسکار هر سال در ماه مارس برگزار می شه، اندازه جستجوی کلید واژه اسکار تقریباً در روزای ثابت و مشخصی از سال به بالاترین درجه می رسه؛ پس باید این نکته رو در تقویم محتوای خود دید کنین و واسه تولید محتوا برنامه داشته باشین. البته این مورد اظهر من الشمسه، اما موارد چالشی تری هم هست. مثلا، به نمودار زیر توجه کنین:

اینجا نقطه بالاترین درجه در هرماه تکرار می شه. در اینجور مواردی چیکار باید کرد؟ اگه کلید واژه دلخواه کشش لازم واسه جفت و جور محتوا به صورت ماهانه رو نداشته باشه چیجوری؟ بهترین کاری که واسه حل این مشکل و استفاده حداکثری از این فرصت متناوب می تونین بکنین، اینه که یه مطلب جفت و جور کنین و بعد هرماه اونو با اطلاعات جدید به روز کنین.

۵٫ با به کار گیری قسمت related queries کلمه های کلیدی جدید پیدا کنین

گوگل ترندز در زیر نمودار اندازه محبوبیت، کوئریای مربوط به کوئری دلخواه شما رو هم نمایش میده. مثلا با در نظر گرفتن جدول زیر، آدمایی که عبارت «ساعت مردونه» رو جستجو کردن، به دنبال قیمت ساعت سیتی زن مردونه هم هستن:

قیمت

این اطلاعات گوگل ترندز نه فقط یه فرصت فوق العاده واسه پیداکردن کلمات کلیدی بیشتر و بهتریه که چه بسا تابه حال به ذهنتون خطور نکرده، بلکه به شما کمک می کنه تا نیازای مشتری بالقوه و تموم خواسته های ایشون رو هم درک کنین.

اگه به دنبال کلمه های کلیدی بیشتری هستین می تونین یه مرحله جلوتر برید و با کلیک روی هر کدوم از عبارات این بخش، کوئریای مربوط به اونو هم بررسی کنین.

۶٫ مناطق و شهرهایی که بیشتر به دنبال خدمات یا اجناس شمان رو شناسایی کنین و اونا رو هدف بذارین

گوگل ترندز مناطق و شهرهایی که کوئری دلخواه شما در اونا محبوب تره رو هم نمایش میده. این توانایی پاسخیه به این سؤال ریشه ای که «کدوم مناطق و نواحی بیشتر به چیزی که عرضه می کنین نیاز دارن؟»

مثلا، نمودار زیر به کلید واژه «کولر» تعلق داره:

همونجوریکه مشاهده می کنین بیشترین حجم جستجو واسه کلمه کولر در محدوده خوزستان و بوشهر انجام گرفته. با تغییر Subregion به City از بالای این جدول می تونیم شهرهایی که بیشتر به این کلید واژه علاقه مند هستن رو هم پیدا کنیم:

به خاطر به کار گیری این اطلاعات:

– مناطقی که اندازه علاقه مندی مردم اونا به کلید واژه هدف بیشتره رو با تبلیغات کلیکی (مثلاً AdWords گوگل) هدف قرار بدین. به لطف اطلاعات گوگل ترندز دیگه لزومی نداره که سرمایه خود رو با هدف قرار دادن کل کشور هدر بدین.

– محتوای کاربردی و سودمندی جفت و جور و منتشر کنین که مخصوص ساکنین این مناطق نوشته شده. مثلا، «راهنمای کاهش هزینه برق واسه خوزستانیا در فصل گرما».

هم اینکه، از همین تاکتیک می تونین واسه بهینه سازی سئوی محلی هم جهت با پیشبرد کسب وکار یا تخصص خود هم استفاده کنین. مثلا، اگه حسابدار هستین می تونین با جستجوی کلمه «حسابدار» در گوگل ترندز بفهمین که در کدوم مناطق حجم جستجو و پس اندازه نیاز به این حرفه بیشتره. بعد با به کار گیری اطلاعاتی که به دست آورده اید می تونین اقدامات مربوط به سئوی محلی رو تقویت و بهینه سازی کنین؛ مثلاً صفحاتی بسازین که مختص ساکنان این مناطق باشه. حتی از این اطلاعات می تونین واسه برنامه ریزی در جهت پیشرفت کسب وکار در مناطق جغرافیایی دیگه استفاده کنین.

بیشتر بدونین: ۱۰ ویژگی که یه سایت خوب باید داشته باشه

۷٫ روند رشد برند خود رو زیر نظر بگیرین

با به کار گیری گوگل ترندز می تونین افت و رشد حجم جستجو واسه کلمات و عبارتای جور واجور رو ببینین. حال اگه به دنبال تقویت جایگاه برند خود و افزایش توجه نسبت به اون هستین و روی امور مربوط به اون سرمایه گذاری کردین، به خاطر مشاهده اندازه تاثیر کار خود می تونین روند محبوبیت نام برندتون رو از راه گوگل ترندز بررسی کنین.

سرمایه گذاری

حرف آخر

گوگل ترندز یکی از وسایل بسیار به درد بخور و کاربردی واسه سئو هستش، چراکه اطلاعات به روزی رو در مورد روندها یا به اصطلاح «ترن» های محبوب بهتون میده. هم اینکه، با بررسی و بررسی اطلاعات این سایت می تونین از روندهایی که معمولاً در بازه های وقتی مشخص تکرار می شن آگاهی پیدا کرده و با تولید محتوا واسه دوره تکرار بعدی اونا افراد دلخواه رو هدف بذارین.

گوگل ترندز در مورد کلمه های کلیدی هم نه فقط آمار و روند رشد و افت اونا رو نشون میده، بلکه با نمایش کلمه های کلیدی و موضوعات مربوط به کلمات و عبارات کلیدی اصلی تون، واسه انتخاب کلمات جانشین به شما ایده میده. علاوه بر این، ً به شما نشون میده که کاربران و مشتریان هدفتون بیشتر به دنبال چه هستن و پس شما رو در جریان نیازای جاری اونا قرار میده.

گوگل ترندز به عنوان یه وسیله رایگان و مؤثر با تموم سادگی خود اطلاعاتی رو بهتون میده که با به کار گیری اونا می تونین قدمای بسیار مثبتی رو در راه پیشبرد برنامه های آینده خود وردارین. پس با در نظر گرفتن توضیحات این مطلب از به کار گیری گوگل ترندز غافل نشید که غافل موندن به درستی و از قافله عقب موندن هم به درستی.

مشاهده نسخه pdf مقاله: آموزش گوگل ترندز؛ چیجوری از این وسیله واسه رشد کسب وکارمون استفاده کنیم؟