دانلود پایان نامه

 
  (2-3)
2-2-2-2-2-رقیب گرایی
نارور و اسلاتر ( ۱۹۹۰) رقیب گرایی را به عنوان شناسایی نقاط قوت و ضعف کوتاه مدت٬توانایی های بلند مدت و استراتژی های رقبا به نحوی که بتوان در مقابل فعالیت های انها واکنش نشان داد٬تعریف کرده اند.اسلاتر و نارور (۱۹۹۴) معتقدند که خلق ارزش برتر برای مشتریان به چیزی بیش از تمرکز بر مشتری نیاز دارد.توجه به رقبا٬تکنولوژی های آنها و نگرش مشتریان هدف نسبت به ان ها ضروری است.
در بعد رقیب گرایی موارد زیر مطرح می شوند:
۱).اطلاعات مربوط به رقبا که توسط عوامل فروش جمع اوری شده اند٬در بین سایر واحدها پخش می شوند.
۲).میزانی که مدیریت عالی در مورد نقاط ضعف و قوت و استراتژی های رقبا بحث می کنند.
۳).فراوانی دفعاتی که شرکت از مزایای فرصت های پیش امده استفاده و از ضعف های رقبا کسب مزیت می کند.
۴).پاسخ سریع در مقابل فعالیت های رقبا (ته و همکاران٬ ۲۰۰۳ ).
به نظر دیویس (۲۰۰۰) رقیب گرایی شامل دو عامل می باشد: ۱) تجزیه و تحلیل رقیب٬ ۲) واکنش در مقابل رقبا
شکل(2-4)
2-2-2-2-3-هماهنگی بین وظیفه ای
هماهنگی بین وظیفه ای عبارت است از انتشار اطلاعات مربوط به اعتبار مشتریان بین همه افراد و بخشهای سازمان به منظور بهره برداری هماهنگ از منابع شرکت جهت خلق ارزش برتر برای مشتریان (نارور و اسلاتر 1990)

پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

نارور و اسلاتر (1994) بر این موضوع معتقد است که کارکنان نقش بسزایی را در توسعه بازارگرایی دارند و پیشنهاد کرده اند که همه کارکنان این پتانسیل را دارند که به مشتری ارزش دهند و اینکه هماهنگی بین وظیفه ای جهت نیل به این موضوع لازم است(لینگز ، 2000) .
2-2-3- دیدگاه های مختلف پیرامون بازارگرایی
در ادبیات بازاریابی٬بازارگرایی از دیدگاه های مختلف بررسی شده است.بازارگرایی بر پایه تفکر بازاریابی ایجاد شده است و تفکر بازاریابی زیربنای فلسفی آن را تشکیل می دهد( نارور و اسلاتر، 1990). به هر جهت تفکر بازاریابی به عنوان بنیانی فلسفی کافی نیست.زیرا بازارگرایی نه فقط بر مشتریان بلکه علاوه بر ان بر روی رقبا مباحث سازمانی متفاوت و عوامل متعدد بیرونی که بر نیازها و ترجیهات مشتریان مؤثر است نیز تمرکز می کند ( کوک٬ ۲۰۰۲) . محققین طبقه بندی های مختلفی از رویکردهای مطالعه بازارگرایی٬را ارائه داده اند ( کوئین تانا-دنیز و همکاران٬ ۲۰۰۶) لوکاس(۱۹۹۶) شش دیدگاه مرتبط با بازارگرایی٬را معرفی می کند کع عبارتند از: ۱) دیدگاه تصمیم گیری٬ ۲) دیدگاه رفتاری٬ ۳) دیدگاه بینش بازار٬ ۴) دیدگاه استراتزیک٬ ۵) دیدگاه مشتری گرایی٬ ۶) دیدگاه بین المللی.
مفاهیم جدید مبتنی بر مطالعات قبلی 2-2-4-
با توجه به آن چه تا کنون بیانگر در دسته مطالعه در مورد بازارگرایی وجود دارد و هر یک از این ویژگیها همراه با انتقاداتی بوده است.
لادو (1998) بر این باور است که کالی وجاورسکی، تعارض بین وظیفه ای و نقش رقبا را نا دیده گرفته اند،همچنین کالی و جاورسکی معتقدند که دیدگاه نارورو اسلاتر در مورد هماهنگی بین وظیفه ای گسترده و باید به بینش و اطلاعلات بازارگر محدود گردد.
با این وجود، این دو مطالعه از جهاتی به یکدیگر شباهت دارند. هریس و همکاران (1999) معتقدند این دو مطالعه در 4 مورد مشابه اند. 1)اینکه هر دو دانش مشتریان و رقبا و هماهنگی میان وظیفه ر کانون بازارگرایی می دانند. 2) بازارگرایی را پیوسته می دانند. 3)بازارگرایی را در سطح واحد تجاری مشاهده و ملاحظه می نمایند و نهایتاً هر دو می توانند به شکل رفتار گونه طبقه بندی شوند.
البته لنکستر (2004) معتقد است که هم نارور و اسلاتر (1990) و هم کالی وجاورسکی (1990) درجه بازارگرایی یک سازمان را بیشتر به صورت پیوسته می دانند تا حضور و عدم حضور بازارگرایی در سازمان.
رقیب گرایی و مشتری گرایی نارورو اسلاتر مشابه با گزینه های تولید و انتشار بینش کالی و جاورسکی هستند (لانکستر ، 2004).بنابراین علی رغم تفاوت در نام اجزا نتیجه گرفته می شود که رقیب گرایی و مشتری گرایی نارور و اسلاتر با ترکیب انتشار و تولبد بینش کالی و جاورسکی هم سنگ است.جزئ هماهنگی میان وظیفه نارور و اسلاترو پاسخدهی کالی وجاورسکی نیز بیانگر توانایی بر اقدام روی اطلاعات جمع آوری شده و توزیع شده می باشند. (لنکستر ، 2004)
بـازار گـرایی
نارورو اسلتر
کالی وجاورسکی
توانایی برای جمع آوری و انتشار اطلاعات
مشتری گرایی
رقیب گرایی
تولید بینش
انتشار بینش
توانایی برای اقدام روی اطلاعات
هماهنگی میان وظیفه ای
پاسخدهی
جدول (2-1) اشتراک دیدگاه نارورو اسلتر و کالی وجاورسکی،( لنکستر، 2004).
2-3- معرفی زعفران
زعفران گیاهی است از زنبقیان و جنس کراکس و گونه ساتیرا که مهر زراعت و کشت و کار رواج دارد جنس زعفران دارای 700 گونه یا اسپس می باشد که در دنیا پراکنده است زعفران به وسیله پیاز زیاد می گردد، پیازهای زعفران دارای چند پوست یک مغز سفید رنگ با ته تخت و نوک برآمده هستند و گل و ساقه ی جدید از روی غنچه های روی پیاز به وجود می آیند. زعفران دارای برگ های بلند و باریک و بدون رگبرک و بارنگ سبز تیره می باشند که مستقیماً از روی پیاز بیرون می آیند. گل ها شامل کاسبرگ همرنگ گلبرگ هاهستند که کاسه ی گل شناخته می شوند و حجم گل شامل سه گلبرگ، رنگ بنفش روشن یا ارغوانی محظط (زردرنگ) است (ابریشمی، 1366)
این گیاه در پاییز گل می دهد و در طی ماه های تابستان در حالت استراحت قرار می گیرد دلیل این که زعفران بسیار گران قیمت بوده و به طلای سرخ شهرت دارد، این است که از هر 150 گرم، یک گرم زعفران و از حدود 147 هزار گل تازه یک کیلو زعفران خشک به دست می آید و به علت داشتن طعم، رنگ و عطر عالی، کاربردهای فراوانی در تولیدفرآورده های غذایی، دارویی و شیمیایی دارد زعفران از مواد معدنی شامل : کلسیم 111 میلی گرم، فسفر 525 میلی گرم، پتاسیم 1724 و سدیم 148 میلی گرم در هر 100 گرم زعفران خشک مرغوب به اضافه ی مقداری روی و منیزیم تشکیل شده است.
گذشته از موادمعرفی، موسیلاژ، چربی، موم و اسانس معطر ترپینگ با اندکی سینئول و سه هیدروزید پیکرورتین ، پیکروکروسپن و کروسین ساخته شده است به اضافه ی این ها 10 تا 12 درصد آب، 5 تا 7 درصد موا د کانی دیگر،اندکی گلوسید که مقدار چربی و مومدر آن 5 تا 8 درصد بوده و 12 تا 13 درصد مواد پروتیوی ومقدار بسیار اندکی روغن اسانس کربوی اختصاصی زعفران را تولیدمی کند (هاشمی و میری، 1384، 14)
2-3-1- اقتصاد زعفران
با توجه به این که اکثر کشورهای در حال توسعه با بی ثباتی درآمدهای ارزی حاصل از مواد اولیه مواجه هستند برخورداری از محصولات کشاورزی دارای مزیت تولیدی و صادراتی به منظور برقراری یک جریان با ثبات تامین ارز حائز اهمیت فراوانی حد فرآیند رشد و توسعه ی این کشورها می باشد. توسعه صادرات محصولات کشاورزی باعث شکوفایی بخش کشاورزی می گرددکه به نوبه ی خود زیر بنای توسعه اقتصادی می باشد (هاشمی و
میری، 1386، 51) در همین راستا در ده دهه اخیر صادرات بخش کشاورزی هم بخش قابل توجهی از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده و از جایگاه ارز آور در خوراهمیتی نیز برخوردار بوده است. افزایش رشد صادرات نه تنها به شکل مستقیم بر تولیدات کشاورزی اثر می گذارد بلکه به موجب توسعه صادرات، بهره وری نهادهای نیروی کار و سرمایه نیز بهبود می یابد و بر رونق اقتصادی بخش کشاورزی می افزاید. در میان محصولات مختلف تولیدی در بخش کشاورزی، زعفران جز محصولات خاص و سنتی کشور، محسوب می شود و با توجه به قیمت بالای آن در صادرات غیر نفتی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد و به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران از نظر کمیت و کیفیت در سطح جهان می باشد (همان، 51) با توجه به آن که مقدار قابل توجهی از تولید این محصول صادر می گردد و ایران بزرگترین تولیدکننده و صادر کننده زعفران در دنیا است، گسترش صادرات زعفران با توجه به مزیت نسبی این محصول و ارزآوری قابل توجه و اهمیتی که زعفران از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایی و نیز قابلیت توسعه دارد، دارای اهمیت فراوان است و از این رو با توجه به اثرات اقتصادی و موقعیت استثنایی زعفران ایران و دنیا، بررسی و توجه به ابعاد اقتصادی صادرات این محصول دارای اهمیت ویژه ای است.
2-3-2- مشکلات صادرات زعفران
علیرغم اهمیت زعفران ونقش آن در وضعیت اقتصادی، اجتماعی مردم مناطق تولیدکننده ی زعفران، مسائل و مشکلات عدیده ای فراروی صادرات این محصول وجود دارد که در صورت عدم توجه به این مسائل، بازار صادراتی زعفران ایران نیز به سرنوشت بازار فرش و خشکبار دچار خواهد شد عمده ترین مشکلات موجود در ارتباط با صادرات این محصول عبارتند از :
وجود رقبا = در سالیان اخیر کشورهایی نظیر هند، چین، یونان، ترکیه و افغانستان نیز در زمینه ی تولید زعفران شروع به فعالیت نموده اند که با برنامه ریزی های انجام شده این کشورها قطعاً در چند سال آینده بخشی از سهم بازار را به خود اختصاص خواهند داد.
عدم هماهنگی رشد در تولید و بازاریابی : در یک اقتصاد برنامه ریزی شده در خصوص هر یک از محصولات کشاورزی به هماهنگی و موازنه ای در رشد بخش های مختلف تولید، فرآوری، بسته بندی، حمل و نقل، بازاریابی، صادرات، توزیع و مصرف وجود دارد که درحال حاضر این هماهنگی در مورد محصول زعفران نیست به گونه ای که در سال های اخیر با توجه به انگیزه های اقتصادی و درآمدنسبتاً مناسب محصول زعفران، سطح زیر کشت و میزان تولید با میزان فرآوری، بازاریابی و صادرات متناسب نبوده است که این امر خطر شدید کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت.
تقلبات در زعفران = با توجه به قیمت بالای زعفران، عده ای اقدام به تقلب در زعفران می کنند رایج ترین نوع تقلب رنگ کردن خانه با رنگ موجود در کلاسه و یا به وسیله رنگ اهی سنتزی شیمیایی است با توجه به شیوه های جدید آنالیز و کنترل کیفیت، این گونه تقلبات در کشورهای پذیرنده زعفران قابل تشخیص بوده و لطمات جبران ناپذیری به بازار زعفران درسطح جهان وارد می کند.
اعمال روش های نادرست برداشت، فرآوری و بسته بندی و عرضه عدم رعایت مسائل بهداشتی و فنی در مراحل برداشت گل، حمل و نقل و نگهداری آن، جداسازی گلاله، خشکانیدن محصول، بسته بندی و عرضه ی آن باعث کاهش کیفیت محصول می شود.
ارائه نامطلوب زعفران ایران در بازارهای جهانی و لزوم انطباق استاندارد زعفران صادراتی با استانداردهای قابل قبول جهانی مثل استانداردهای سری ISO.
تعیین نرخ زعفران دنیا در دست رقیبان اصل ایران یعنی اسپانیا می باشد؛ در حالی که ایران به عنوان اولین تولید کننده در سطح جهان مطرح است.
صادرات به صورت قاچاق به کشورهای عربی و با بسته بندی فله ای (بالای 500 kg) که باعث تبلیغات سوء علیه زعفران ایران شده و قیمت آن را در بازار جهانی پایین می آورد.
ناشناخته ماندن خواص و فرآورده های زعفران برای بسیاری از مردم جهان
تاثیر تحریم بانک بر روی صادرات زعفران بانک های خارجی برای صادرکنندگان ایرانی LCباز نمی کنند و ارز به راحتی واردکشور نمی شود و این امر باید از طریق کشور ثالث انجام گیرد که باعث ایجاد هزینه و ریسک برای صادر کننده و تاخیر در پرداخت می شود.
همچنین می توان به رواج گسترده ی دلال، سلف خری در فصل برداشت که تولیدکنندگان را از کسب درآمد مناسب محروم می کند، اشاره کرد. بخشی از مشکلات فوق ناشی از فقدان تشکیلات کار را از تولیدکنندگان و صعودکنندگان است که قادر به کنترل پروسه ی تولید، عرضه و قیمت های داخلی و خارجی می باشد (مدنی بجستانی و محقق، 1384) .
همچنین در مصاحبه حضوری که با صادر کنندگان انجام شد یکی از مهم ترین مشکلات صادرات وجود قدرت مافیایی تعداد اندکی از صادرکنندگان که با توسل به ریشه فساد و ارزان فروشی بین المللی در صدد توانمند نشان دادن خودشان هستند و یا به نوعی از دامپینگ برای خارج کردن رقبای داخلی از صحنه رقابت استفاده می کنند که این موضوع قدرت چانه زنی رقبای خارجی را افزایش می دهد و ارزش زعفران ایران را پایین می آورد.
2-3-3- وضعیت تجارت زعفران
بخش عمده زعفران تولید شده در شهرستان ها، توسط عمده فروشان و دلالان خریداری می شود، شرکت های بسته بندی زعفران نیز، زعفران مورد نیاز خود را به صورت فله از عمده فروشان خریداری و سپس درجه بندی نموده و پس از انجام کال تمامی مراحل فرآوری بسته بندی نموده و به صورت استاندارد جهت صادرات آماده می کنند. در این میان دلالان و واسطه هایی نیز وجود
دارند که مستقیماً به طور غیر مجاز زعفران را به صورت فله به خارج از کشور (امارات متحده عربی، عربستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان و …) صادر می کنند، عدم هماهنگی زعفرانکاران با یکدیگر و عدم اطلاع آن ها از وضع بازار و تغییرات عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت و … باعث می شود حاصل تلاش یک سال زعفرانکاران عاید افرادی شود که در امر تولید هیچ نقشی ندارند هم اکنون ببیش از 600,000 نفر در استان های محروم کشور به کار زعفران اشتغال دارند در حال حاضر ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران درجهان است به طوری که بیش از 96 % تولیدجهان را در اختیار دارد و دارای مزیت نسبی دراین محصول می باشد (صندوق غیر دولتی توسعه صادرات زعفران) با توجه به رقابت منفی صادر کنندگان و دامپینگ محصول زعفران، زعفران ایران به عنوان ماده اولیه و خام و به صورت فله ای با قیمت بسیار پایین به مصرف واحدهای بسته بندی زعفران به اسپانیا می رسد و از آنجا با بسته بندی های مجدد و به نام اسپانیا به تمام دنیا صادر می گردد. لذا خروج زعفران ایران در بسته بندی های کوچک و با نام «کشور ایران» و برند ملی که از اهداف صندوق توسعه صادرات ایران جهت تحقق برنامه ای دراز مدت برای زعفران ایران می باشد، تثایر بسزایی درشناساندن بیشتر زعفران ایران، حفظ موقعیت زعفران ایران در بازارهای جهانی و ارتقاء سهم تجاری آن در بازارهای هدف و درنهایت ایجاد ارزش افزوده برای زعفران ایران خواهد داشت کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، عربستان، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، هند، سوئد، آرژانتین، سوئیس، چین و … از دیگر کشورهای خریدار زعفران ایران می باشند (حسینی، 1388)
2-3-4-بررسی زعفران از دیدگاه S. W. O. T.
اگر نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدات زعفران ایران با بهره گرفتن از جدول S. W. O. T. بررسی شود، می توان جدلو مشابه آن چه در جدول( 2 – 2 )نشان داده شده است ارائه داد (گسیل و کی منش، 1385 : 69-68)
ضعف
قوت
عدم وجود برند برای زعفران ایرانی
عدم وجود بسته بندی مناسب و فرآورانه برای زعفران
عدم شناسایی بازارهای جدید توسط صادرکنندگان

عدم وجود عوامل توزیع زعفران در دنیا
عدم اطلاع رسانی کافی در مورد زعفران ایران و خواص آن به دنیا
داشتن رتبه اول تولید زعفران دنیا
بالا بودن کیفیت زعفران

Written by 

دیدگاهتان را بنویسید