اهداف و وظایف بسته بندی

اهداف و وظایف متعددی برای بسته بندی متصور است که در ذیل به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

2-8-1اطلاع رسانی[1]

از جمله وظایف بسته بندی انتقال اطلاعات مورد نیاز درباره نحوه حمل، شرایط نگه داری و شیوه مصرف محصول است. بسته بندی یکی از قوی ترین ابزارهای فروش است بنابراین می بایست هم حاوی اطلاعات باشد و هم از گیرایی بصری خوبی برخوردار باشد. اطلاعاتی که کالا را معرفی می کند و یا طرز استفاده محصول مورد نظر را بیان می نماید می بایست به وضوع بر روی بسته بندی درج گردد. (ابراهیمی، 1388 ،19)

مقررات اطلاع رسانی ناظر بر انواع کالاهای ارائه شده به بازارهای داخلی یا بین المللی الزامات ویژه بر چسب زنی را تعیین کرده است. الزامات مربوط به مواد غذایی، ارائه اطلاعات مختلف از قبیل مشخصات کالا و عناصر تشکیل دهنده آن، تاریخ تولید و تاریخ انقضای مصرف کالا، نحوه مصرف و وزن کالا، مشخصات تولید کننده و مطابقت با استانداردهای موجود در داخل کشور یا استانداردهای پذیرفته شده در بازار هدف نسبت به کالاهای صادارتی را در بر می گیرد. در کشورهایی که رعایت الزامات ناظر بر حفظ محیط زیست اهمیت دارد قابل بازیافت بودن بسته بندی یا سازگار بودن آن با محیط زیست و قابلیت جذب بسته بندی در محیط زیست نیز باید با نشانه گذاری های معرفی شده جهت اعلام موارد مزبور صورت گیرد تا مصرف کنندگان از این نکته آگاه شوند که مصرف کالای بسته بندی شده ‌از طریق باقی ماندن بسته مورد نظر در محیط زیست به طبیعت آسیب نمی رساند.( منتقمی، 1389) اطلاعات موجود بر روی بسته می بایست شامل ویژگی های همچون قابل رویت بودن، واقعی بودن، مرتبط با محصول بودن باشد. (ابراهیمی، 1388،19)

2-8-2 ایجاد اطمینان کالا

بسته بندی ضعیف و نامناسب بی توجهی تولید کننده نسبت به  مشتری را می رساند. عناصر دیداری بسته بندی از قبیل طرح، رنگ آمیزی، اندازه و کیفیت بسته بندی می تواند موجب افزایش یا کاهش اطمینان از محصول برای خریدار شود و در نتیجه بسته بندی باید به گونه ای باشد که مشتری مطمئن شود بسته پس از تولید مجددا باز نشده و یا تغییری در آن ایجاد نشده است. (Rundh , 2005 ,673 )

مطلب مرتبط :   مرجع آگهی و نیازمندیها : سایت دو فانوس

2-8-3 محافظت

یکی از اهداف بسته بندی حفاظت از محتویات و حفظ کیفیت آن است. بنابراین مواد به کار رفته در بسته بندی باید به گونه ای باشد که حفاظت فیزیکی و شیمیایی از کالا را امکان پذیر نماید و ایجاد مخاطراتی مانند سقوط، ضربه و لرزش و عوامل محیطی مانند وجود سرما، گرما، نور و رطوبت از تولید تا نگه داری در انبار، توزیع و مصرف به کالا آسیب نرساند. بسته بندی یک محصول می بایست قادر به تحمل جابه جایی های فیزیکی زیاد در طی فرایند توزیع را دارا بوده و محصولات را به همان شکل خارج شده از کارخانه به دست مصرف کنندگان برساند. از این رو، بسته بندی باید دارای جنس، شکل و ابعاد مناسب، استحکام، مقاومت، دوام و کارایی لازم باشد تا با ویژگی های مطلوب و مورد انتظار مصرف کننده به وی تحویل داده شود. حفاظت از کالا در مورد کالاهای صادراتی اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا برخی از محصولات صادراتی با استفاده از چند وسیله حمل و نقل و به صورت زمینی، هوایی و دریایی حمل می گردد و پس از طی بخشی از مسیر، در مکان هایی مانند اسکله و انبار نیز نگه داری می شود.( منتقمی، 1389)

پیش از این، بسته بندی فقط برای محافظت از محصول در مقابل خطرات احتمالی در نظر گرفته می شد اما امروزه حفاظت از مصرف کننده مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. بنابراین بسته بندی خود نباید موجب خطری از جمله بریدگی، انفجار و مسمومیت برای مصرف کننده شود. بسته بندی های مقاوم در برابر کودک، یعنی بسته های محصولات که امکان باز شدن درب یا استفاده از محتویات بسته توسط کودکان را میسر نمی سازد می توانند از بروز خطر جلوگیری نمایند. .( حسن زاده و خلیل، 1391،10)

2-8-4 حمل محصولات

بسته بندی، حمل محصولات را آسان می کند. روش های اثر بخش بسته بندی، از عناصر کلیدی در ارتباط با حصول اطمینان از رسیدن محصولات با شرایط بهینه به دست مصرف کنندگان است. بسته بندی می تواند به توزیع فیزیکی، انبارداری و مدیریت موجودی محصولات در تمامی فرایندهای زنجیره عرضه، کمک قابل توجهی نماید. (Rundh , 2005 ,673 )

 

 

2-8-5 سهولت مصرف[2]

بسته بندی می تواند در نحوه مصرف کالاهای مورد نیاز خانواده های امروزی تسهیلات فراوانی را فراهم آورد. اگر چه این امر ممکن است هزینه مواد بسته بندی را افزایش دهد، اما کاهش وسیع ضایعات مواد غذایی می تواند اثرات افزایش هزینه بسته بندی را خنثی نماید. در برخی موارد نیز برای خانوارهای با مصرف بالاتر، کالا در بسته بندی های بزرگ و مقرون به صرفه در دسترس آن ها گذاشته شده است. (ابراهیمی،1388،20)

مطلب مرتبط :   تاثیرات عجیب موسیقی روی عملکرد شما

2-8-6 سلامت و بهداشت محصولات

بسته بندی، باعث افزایش بهداشت و سلامت محصولات می شود. به طور مثال استاندارد های مربوط به بهداشت و مراقبت های پزشکی بیمارستان ها، به علت استفاده از بسته بندی های مناسب محصولات پزشکی و امکان انهدام آن ها به طور گسترده ای بهبود یافته است. چنین مواردی برای سایر محصولات بهداشتی نیز صادق است. (Suplico , 2009, 73)

2-8-7 ترغیب مصرف کننده

بسته بندی، آگاهی دهنده و راهنمایی کننده می باشد. پیام هایی که از طرف بسته بندی به مصرف کننده منتقل می شود به افراد کمک می کند که خرید آگاهانه ای داشته باشند، کالاها را شناخته و با کیفیت و محتوای آن ها آشنا شوند. (Rundh , 2005 ,673 )

2-8-8 کاهش سرقت

بسته‌بندی‌ای که نتوان آن ‌را پس از باز کردن، دوباره بست؛ یا پس از باز کردنش آسیب فیزیکی ببیند (نشانه‌های باز شدن را نشان می‌دهد) در جلوگیری از دزدی مفید و مؤثر است.

2-8-9 بازاریابی

بسته بندی محصولات برای دستیابی به اهداف مورد نظر در بازاریابی نیز مورد توجه است. با تشدید رقابت در بازارهای جهانی عوامل متعدد مانند ارائه کیفیت برتر برای برآوردن نیازهای مصرف کنندگان و ترغیب آن ها به خریداری و مصرف کالاهای عرضه شده مورد توجه قرار گرفته و نکاتی مانند استفاده از طراحی جذاب، رنگ، هنر، توجه به فرهنگ مصرف کننده، کیفیت مورد انتظار مشتری نسبت به بسته بندی، سهولت استفاده از کالای موجود در بسته بندی و .. برای افزایش فروش کالا و کسب سود بیشتر اهمیت روزافزون یافته است.

از جمله وظایف دیگری که محققین برای بسته بندی ذکر می کنند می توان به افزایش طول عمر کالا، تمایز از رقبا و جلوگیری از دستکاری و تقلب اشاره کرد (Rundh , 2005 ).

[1] Information Transmission

[2] Convenience

Written by