شرکتا به محض ورود در بخش ی بازاری جدید، واسه نفوذ در بازار سعی می کنن. از اهداف اصلی راه حل نفوذ در بازار میشه به عرضه یک محصول تازه، ورود سریع به بازار و گرفتن سهمی به نسبت زیاد در بازار اشاره کرد. بعضی وقتا از نفوذ در بازار به عنوان اقدامی واسه شناسایی میزان محبوبیت یک کالا در بازار استفاده می کنن.

تکنیک نفوذ در بازار معمولا بر راه حل بازاریابی یک شرکت کلا اثر نمی ذاره، اما همیشه ایجاد کننده رشد و افزایش درآمدزایی می شه. شرکتی که می خواد مفاهیم نفوذ در بازار رو عملی کنه، باید واسه به رقابت کشیدن رقبا و بالا بردن ارقام فروش، طرحا و روشای خاصی رو در نظر داشته باشه. بااین حال، این راه حل خالی از عیب نیس و می تونه خطراتی رو هم به همراه داشته باشه.

هرزمان که کسب وکاری اقدام به فروش جنسای عادی در بازار می کنه، تکنیک نفوذ در بازار به کار میاد. بازاریابا واسه تعیین روش مناسب واسه انجام این کار، باید رشد بازار یا افزایش داده های شبکه ای مربوطه رو در نظر بگیرن. یعنی، شاید بازار اشباع شده یا گرفتار یک سناریوی رقابتی پُرتنش باشه یا شاید جنسا زمان جهش کوتاهی داشته باشن. با درنظر گرفتن این سناریوهای مختلف، بهترین راه حل چیه؟ جواب این سوال به انتخاب شما از بین انواع راه حلای نفوذ بازار بستگی داره، پس بیایید بی اتلاف وقت، به معرفی بعضی از اونا بدیم.

 

۱. کاهش قیمت

راه حل کاهش قیمت یکی از پُرکاربردترین روشای نفوذ در بازاره. در این روش، قیمت یک محصول یا خدمت رو باهدف افزایش فروش پایین میارن. علاوه براین، تغییر قیمت یک محصول (افزایش یا کاهش اون) پس از بررسی اجناس رقبا، سناریوی دیگری واسه کاهش قیمته. اما از این راه حل بازاریابی، باید خیلی عاقلانه استفاده کرد، چون استفاده ی بیش ازحد از اون نتایج نامطلوبی داره. همونجوریکه افزایش همیشگی قیمت باعث این باور در مشتریان می شه که اجناس گران برتر از اجناس دیگر هستن، کاهش همیشگی قیمت هم باعث این باور می شه که کیفیت اجناس ارزون پایینه.

۲. بالابردن

افزایش کلی ی یک محصول یا خدمت می تونه نتایج زیادی داشته باشه. مثلا، می تونه وسیله قدرتمندی واسه افزایش باخبر شدن از برند باشه. شرکتا می تونن از کمپینای بلندمدت یا کوتاه مدت استفاده کنن که انتخاب هرکدام از اونا به نیازها و بودجه شون بستگی داره. درهرصورت، نکته ی مهم در انتخاب کمپین اینه که خوب برنامه ریزی شده باشه. در عصر امروز که رقابتا بی امان شده، یک کمپین تبلیغاتی ضعیف خیلی آسون به وسیله رقبا از میدون خارج می شه.

۳. کانالای پخش کالا

راه حل کانالای پخش کالا یکی از سازنده ترین راه حلای نفوذ در بازاره. این استراتژٰی معمولا شامل باز کردن کانالای جدید پخش ازطریق تمرکز بر یک کانال پخش خاص می شه. مثلا، اگه کانال اصلی پخش شما تک فروشیه، می تونین تک فروشی ازطریق بازاریابی آنلاین، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی از راه دور رو یاد بگیرین تا به کانالای جدیدی دست پیدا کنین. بازکردن کانالای جدید پخش، راه رو واسه رسیدن به کانالای بیشتر صاف می کنه و منجربه افزایش فضای حضور کالای شما در بازار و سودآوری کلی تون می شه.

۴. بهبود اجناس

درسته که واسه جذب مشتریان باید کیفیت اجناس خود رو بالا ببرین، اما بعضی وقتا آگاهی رسانی به مشتریان درباره استاندارد بهتر محصول شما در مقابل محصول رقبا می تونه ترفندی واسه بالابردن فروش، بی نیاز به بهتر شدن اساسی کالا باشه. دلیل اینه که بیشتر مصرف کنندگان فقط به دلیل ی جذابیت یک کالا به خرید اون تشویق می شن و حتما کیفیت اونو بررسی نمی کنن. پس، تنها با اصلاحات جزئی یک کالا و بسته بندی اون می تونین بر میزان جذابیت کالا و درآمد فروش تون اضافه کنین.

۵. بالا بردن میزان مصرف

یک روش مؤثر نفوذ در بازار، بالا بردن میزان مصرف جنسا یا خدماته. اگه کمپینی تبلیغاتی در یک جای خاص به راه مؤثری به بده، میزان مصرف کالای مورد توجه صعود یهویی پیدا می کنه و درنتیجه ارقام فروش بالا میره و افزایش ارقام فروش به نفوذ بهتر در بازار کمک می کنه.

۶. شناختن خطر و رشد

واسه بیشتر بازاریابا، عرضه یک محصول جدید راهی واسه رشده. این فکر فقط تاحدی درسته. درواقع، این کار ممکنه خطراتی رو هم داشته باشه. وقتی یک محصول جدید به بازار عرضه می شه، خطر موفق نشدن اون هست، اما اگه عرضه محصول از کانالای مؤثر صورت گیرد و با یک فرآیند تحویل بی دردسر همراه باشه، می تونه انتظارات فروشنده رو برآورده کنه. ورود به بخش جدیدی از بازار هم می تونه پرخطر باشه. پس، شناختن بازار و محصول خودتون به خاطر موفقیت و برآوردن انتظارات، شک نداشته باشین لازمه. یک راه مؤثر واسه رسیدن به این هدف، ایجاد رابطه درست با مشتریان و حساس بودن نسبت به خواستهای آنهاه.

مطلب مرتبط :   دانلود رایگان تجربیات مدون معلم ابتدایی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

۷. ایجاد مانع واسه ورود رقبا

وقتی صحبت از انجام گزینه های هدفمند پیش میاد، بهره بردن از نقاط قوت کسب وکارتان به یک روش درست و منطقی، حیاتیه. مثلا، شما می تونین با به کمه کم رساندن هزینه های متغیر، میزان فروش تون رو بالا ببرین و مانع ورود بقیه به بازار بشین. واسه همین خیلی از شرکتایی که از فناوریای برتر و فرآیندهای جدا بهره مند هستن، توانایی کاهش هزینه های متغیر و کسب سود ناخالص رو به ازای فروشِ هر کالا دارن. شما می تونین با داشتن یک سهم قابل توجه در بازار و یک فرآیند بازاریابی مؤثر، مانع ورود رقبا به صنعت خود بشین.

۸. منحصربه فرد بودن و متفاوت اندیشیدن

فرآیند نفوذ در بازار در کل آسون و یکنواخت مثل اینکه، اما اگه به این فرآیند سطحی نگاه کنین، اون بعضی وقتا به رقابت بزرگی تبدیل میشه. واسه شکست دادن این رقابت، باید بیش ازپیش منحصربه فرد باشین و در راه و روش خود نوآوری بالایی داشته باشین. یک راه حل فروشِ تکراری مانع رشد شما می شه. پس، بهتره متفاوت فکر کنین و روشای نفوذ خود رو متناسب با موقعیت و زمان، اصلاح کنین. شما می تونین با خلاقیت بیشتر و بالا بردن ارزش کالاهایتان، شانس موفقیت تون رو بالا ببرین.

بعضی از کارایی که میشه واسه منحصربه فرد بودن انجام داد:

  • بالابردن آگاهی مشتریان: به خاطر اینکه خیلی اوقات، مردم از کیفیت محصول و کاربرد اون آگاهی ندارن، آگاهی رسانی در این بخش مهمه.
  • آسون کردن فرآیند خرید: خیلی از مشاغل موفق، امکان خرید نسیه ای رو در اختیار مشتریان قرار میدن تا توانایی خرید اونا رو بالا ببرن.
  • گسترش شبکه پخش: دردسترس گذاشتن کالاهایتان در جایای بیشتر و گزینه های بهتر واسه خدمات و تحویل، میشه ارقام فروش تون رو به راه قابل توجه ای بالا برد.
  • امکان بازگرداندن کالای خریداری شده: گزینه بازگرداندن یا برگشت کالای خریداری شده شک نداشته باشین می تونه باعث بالارفتن فروش شما بشه. مثلا، شما می تونین به اون دسته از مشتریانی که کالای برگشت شده رو با کالای دیگری عوض کردن می کنن، تخفیف یا پاداش بدین.
  • تغییر طراحی جنسا: تولید جنسا به یک روش کاربرپسند، شانس تغییر کردن فروش شما رو به راه زیادی بالا می بره. مثلا، میشه واسه یک رمان طولانی، به جای جلد کلفت، جلد نازک رو انتخاب کرد تا استفاده از اون آسون تر شه.

۹. تنوع

روش تنوع، واسه نفوذ در بازار لازمه تولید جنسای جدید واسه بازارهای جدیده. راه حل تنوع معمولا زمانی استفاده کرده می شه که بازار الان اشباع شده باشه یا تغییرات اجتماعی، اقتصادی، فناوری یا نظارتی، زمینه افزایش فروش رو در این بازارها سخت کرده باشن. این راه حل بیشتر در بخش ی بهداشت و سلامت، مثل بیمارستانا استفاده کرده می شه. الان بیمارستانا خدماتشان رو به شکل تسهیلات ارائه شده به بیماران در طول زمان بستری در دو بُعد لوازم و تشریفات، تنوع آزمایشای تخصصی یا خدمات بیمه ای جور واجور کردن. پس، شرکتایی که از فرصتای تنوع بخشیدن به اجناس و خدمات شون استفاده می کنن، بیشترین منفعت رو می برن.

۱۰. پیمان هدفمند

ورود به بازارهای جدید واسه بعضی از سازمانا بنا به دلایلی سخته. خیلی از این سازمانا واسه حل این مسئله، بایکدیگر یه جور پیمان هدفمند می بندند تا با هم در یک بازار خاص فعالیت کنن. با اینکه پیمانای هدفمند می تونن اشکال مختلفی داشته باشن، اما عادی ترین اونا سرمایه گذاری مشترکه که طبق اون هر شریک تجاری، حق مالکیت داره. عادی ترین و طبیعی ترین پیمانای هدفمند رو میشه در صنعت دارو پیدا.

امتیازات و مشکلات راه حلای نفوذ در بازار

راه حلای نفوذ در بازار با استفاده از کاهش قیمتا و افزایش خواسته کالا بر سهم شما در بازار می افزایند. با افزایش خواسته، کسب وکار شما به دلیل ی بالارفتن میزان فروش، توان پرداخت هزینه های تولید کالا رو پیدا می کنه. بااین حال، راه حل نفوذ در بازار واسه همه اجناس و مشاغل مفید نیس. پس، بعضی از شرکتا واسه ثمربخش بودن، از راه حلای بازاریابی متفاوتی استفاده می کنن که با راه حلای عادی فرق دارن.

امتیازات راه حلای نفوذ در بازار

۱. رشد سریع

اگه هدف کسب وکار و فعالیتای بازاریابی شما، گسترش میزان مشتریان تونه؛ پس، راه حل نفوذ در بازار مناسب نیاز شماس. زمانی که قیمت پایین تری از رقبا رو واسه کالای خود درنظر می گیرین، جذب مشتریان حریف ممکن می شه و شما به چیزی که انتظارش رو داشتین، می رسین. پس، رشد سریع به قیمتای پایین تر خیلی وابسته. هرچقدر این وابستگی منطقی تر باشه، شانس رشد شمام بیشتر میشه.

مطلب مرتبط :   دستگاه ­های خودپرداز

۲. مقرون به صرفه بودن

مطمئنا منطقیه که بگیم نفوذ در بازار به مقرون به صرفه بودن منتهی می شه. اگه فرآیندهای کسب وکار شما طبق پیش بینیاتون پیش برن، نفوذ در بازار می تونه واسه شما امتیازات پولی به همراه داشته باشه. شما با پایین نگه داشتن قیمتا، حفظ مشتریان رو تضمین می کنین. این به اون معناست که می تونین سفارشات بیشتری رو به تأمین کنندگان کالا بدین و درنهایت، سود بیشتری رو به دست بیارین. واسه همین، بعضی از شرکتای خاص خطر می کنن و جنسای شون رو اول به شکل فله خریداری می کنن (به دلیل پایین بودن قیمت خرید فله) و بعد راه حل نفوذ در بازار رو عملی می کنن.

۳. رقبای مسابقه

یکی از رقابت برانگیزترین بخشای راه حل نفوذ در بازار، جنگ با رقباه. تصور کنین رقبای خیلی دارین که هرکدام سخت سعی می کنن از شما جلو بزنن و مشتریان شما رو از چنگ تون دربیاورند که اگه در این کار موفق شن، سود شما رو در بازار کاهش میدن. حالا اگه بخواهید به قانون باقی موندن عمل کنین، تنها راه نجات شما اینه که بجنگین و اونا رو شکست بدین. مثلا، اگه قیمتای راحت تون رو پایین بیارین، رقبای شما مجبور می شن راه حلای دیگری رو به کار بگیرن و مقررات قیمت گذاری خود رو واسه نفوذ در بازار تغییر بدن. شما با این روش، مشتریان حریف رو جذب خود می کنین و حریف رو به دفاع از خود یا ترک بازار مجبور می کنین.

مشکلات راه حلای نفوذ در بازار

۱. هزینه های غیرقابل قبول تولید

پایین آوردن قیمت کالا همیشه ممکن نیس. بعضی وقتا، تولید بعضی از جنسا پرهزینهه و باقی موندن در بازار واسه کسب وکارهای کوچیک با تولید بیشتر جهت پایین نگه داشتن قیمت، سخته. این کار به ویژه زمانی سخت تر می شه که مجبور به معامله با شرکتای حریف باشین. در اینجور شرایطی، بهترین کار اینه که روی کمپینای بازاریابی، بسته بندی کالا و تقویت تصویر عمومی تمرکز کنین، چون این مسائل به اندازه پایین آوردن قیمت، موثر هستن.

۲. شانسای از دست رفته

سیاست بازاریابی بعضی از شرکتایی که جنسای لوکس تولید می کنن به گونه ایه که یک کالای لوکس رو ارزون جلوه بدن و این اشتباه بزرگیه، چون مشتریانی که به جنسای لوکس علاقه زیادی دارن، ممکنه با معرفی یک کالای لوکس به عنوان «کالای ارزون» از خرید اون صرف نظر کنن. پس، اگه روی جنسای لوکس تمرکز می کنین، فراموش نکنین که قیمتای پایین باعث افت فروش شما و حتی محصول تون در بازار میشه.

۳. تصویر بد از شرکت

وقتی شرکت شما خطوط تولید زیادی داره که شامل یک خط تولید لوکس هم می شه، پس مطمئنا انجام یک راه حل نفوذ در بازار، گزینه مناسبی نخواهد بود. مثلا، اگه شما واسه یک محصول جدا از هم، یک راه حل نفوذ در بازار رو اعمال کنین، این انتخاب روی خطوط تولید دیگر شما اثر منفی می ذاره. پس، اگه تعداد زیادی از مشتریان با کالای ارزون شما آشنا شن، احتمال نبود توجه به جنسای لوکس دیگر خیلی بالا میره و باوجود این احتمال، موقعیت برند شما به عنوان تولیدکننده ی جنسای لوکس به خطر میفته.

۴. نتیجه نگرفتن

راه حل نفوذ در بازار در جایی که قبلا قیمت پایینی واسه جنسا تعیین شده، اثر نداره. مثلا، وقتی قیمت کالای یک شرکت، درحال حاضر پایینه، مصرف کنندگان اون کالا هم حالا به اون شرکت اعتماد کردن، پس سعی واسه شکست دادن اینجور رقیبی، رفتار و سعی بیهوده ایه. پس، یک شرکت جدید بهتره با قیمت گذاری پایین واسه جنسا به جایگاه با ارزشی در کار و کاسبی خود برسه.

نتیجه گیری

در این مقاله، سعی کردیم راه حلای مختلف نفوذ در بازار رو به شما معرفی کنیم. باوجوداین، زمانی می تونین از این راه حلا بهترین نتیجه رو بگیرین که هم زمان تعدادی از اونا رو به کار بگیرین. افزایش دسترسی به کالای شما باید با افزایش همراه باشه. پس از افزایش ، رشد استفاده از محصول شما و جلب توجه رقبا حتمیه.

برگرفته از: educba


Written by 

دیدگاهتان را بنویسید