وقتی در مورد موفقیت کسب و کارهای کوچیک صحبت می کنیم، «نام» معنای زیادی داره. نام درست، می تونه شرکت شما رو بر سر زبونا بندازه و نام اشتباه باعث فنا و شکست اون شه. به شکل ایده آل، نام برند شما باید تخصص، ارزش و منحصر به فرد بودن اجناس یا خدمات تون رو به بقیه انتقال بده. بعضی از کارشناسان باور دارن که بهترین ناما، خلاصه بوده و مثل تخته سنگی سفید هستن که روی اونا تصویری ایجاد می شه. بعضی دیگر فکر می کنن که نام باید آگاهی دهنده باشه تا مشتریان بی معطلی بفهمن که تجارت شما چیه. بعضی بر این باورند که نامای ساختگی بیشتر از واژهای عادی و عادی در یاد می مونن. دسته ای دیگر فکر می کنن که اینجور نامایی از یاد می رن. هر نامی می تونه مؤثر باشه، اگه با روش بازاریابی مناسب انتخاب شه. در این مقاله اون چیزی که واسه انتخاب نام برند نیاز دارین، تا کسب وکارتان به یادماندنی شه، توضیح داده میشه.

از کارشناسان کمک بگیرین

انتخاب نام برند واسه کار و کاسبی می تونه فرایندی پیچیده باشه. ممکنه مشاوره گرفتن از یک متخصص رو در نظر بگیرین، به ویژه اگه در بخش ای باشین که نام شرکت تون بر موفقیت کارتون تأثیرگذار باشه. مؤسسات نام گذاری دارای سیستمای دقیقی واسه ایجاد نامای جدید هستن و خوب قوانین علامت تجاری رو میدونن. اونا می تونن به شما در مورد انتخاب اسامی غلط مشاوره دن و حتی توضیح دن که چرا نامای دیگر مناسب هستن.

نکته ی منفی، هزینه. یک مؤسسه ی تخصصی نام گذاری ممکنه بیشتر از ۸۰ هزار دلار واسه تولید یک نام از شما حق الزحمه بخواد. البته این هزینه معمولا شامل بقیه کارهای در رابطه و طراحی گرافیکی به عنوان بخشی از بسته پیشنهادی می شه. با این حال، خدمات نام گذاری که فقط ۵۰ دلار از شما بخوان هم وجود دارن اما صرف میزان منطقی پول واسه دریافت مشاوره ی تخصصی، باعث صرفه جویی در دراز مدت می شه.

چرا انتخاب نام برند مهمه؟

اول تصمیم بگیرین که می خواید با نام تون چه چیز رو منتقل کنین. سعی شما واسه ایجاد یک بیانیه ی مأموریت مناسب، به شما کمک می کنه تا به دقت به عناصری که می خواید در نام تون بر اونا تاکید کنین، اشاره کنین.

هر چه نام برندتون رابطه بیشتری در مورد کار و کاسبی شما با مشتریان تون برقرار کنه، نیاز کمتری به توضیح اون دارین. به گفته کارشناسان انتخاب نام برند، کارآفرینان باید به کلمات واقعی یا ترکیب کلمات، نسبت به کلمات ساختگی اولویت بیشتری بدن. افراد کلماتی رو ترجیح میدن که بتونن با اونا رابطه برقرار کرده و درک شون کنن. به همین دلیله که کارشناسان نام گذاری در سراسر دنیا، یه سری از اعداد یا حروف اختصاری رو انتخاب بدی میدونن.

از طرف دیگه، ممکنه نامی بیشتر از حد دارای معنا باشه. تلهای عادی، اسامی جغرافیایی یا عمومی هستن. یک مثال فرضی «هارد دیسک مشهد» است. اگه این شرکت بخواد کار خود رو به خارج از شهر مشهد، مثلا تهران گسترش بده، چه باید کنه؟ این نام واسه مشتریانی در اصفهان یا تبریز چه معنایی داره؟ و هم اگه این شرکت بخواد تنوع اجناس خود رو بیشتر کرده و به بخش ی نرم افزار یا دستورالعملای کامپیوتری وارد شه، چه میشه؟

مطلب مرتبط :   امید و تاثیر شگفت انگیز ان در زندگی

چه جوری یک نام می تونه هم بامعنا و هم گسترده باشه؟ اسامی توصیفی، چیزایی عینی در مورد یک کار و کاسبی میگن. مثلا اینکه چه چیزیه، کجا قرار داره و … . «اسامی یادآور» خلاصه تر بوده و بر موضوع کار و کاسبی متمرکز هستن.

مثلا «شرکت مارکوپولو» رو در نظر بگیرین که واسه نام گذاری شرکتی انتخاب شده که تورهای مسافرتی تبلیغ می کنه. «مارکوپولو» نام یک شخص واقعیه، دارای معنا بوده و مشتریان سریع می فهمن که به چه موضوعی رابطه داره. حتی این کلمه اشتیاق و هیجان واسه سفر رو به فرد القا می کنه.

در زمان انتخاب یک نام تجاری، نکات زیر رو مورد توجه داشته باشین:

  • نامی انتخاب کنین که نه فقط واسه شما، بلکه واسه مشتریانی که می خواید جذب کنین، جذاب و خوب باشه.
  • نامی آسون یا آشنا انتخاب کنین که با خاطرات خوش پیوند داشته باشه، پس مشتریان به شکل احساسی به کار و کاسبی شما واکنش نشون میدن.
  • نامی که طولانی یا گیج کنندهه انتخاب نکنین.
  • از کلماتی که فقط واسه خودتون معنی دارن، پرهیز کنین.
  • از واژه «Inc» بعد از نام تون استفاده نکنین، مگه اینکه شرکت تون واقعا به ثبت رسیده باشه.

خلاق باشین

الان که هر واژه موجود در زبون به علامت تجاری تبدیل شده، گزینه «اختراع نام» در انتخاب نام برد خیلی محبوب شده. «آسیاتک» و «عطاویچ» مثالایی هستن که به وسیله بعضی از مؤسسات نام گذاری انتخاب شدن.

بعضی وقتا نامای اختراعی می تونن معنای بیشتری از واژگان موجود داشته باشن. مثلا واژه «آسیاتک» هیچ تعریفی در فرهنگ کلمه نداره، اما به تکنولوژی (مثلا خودِ اینترنت) اشاره داره و نام مجموعه شرکتای ارائه دهنده ی خدمات اینترنته. بخش «تِک یا tech» در این کلمه، در خیلی از زبونا به معنای «تکنولوژی» است. با استفاده از بخشای با معنی کلمات (که زبون شناسان به اون تکواژ میگن) مثل «تِک»، یک شرکت می تونه کلمات جدیدی بسازه که هم بامعنی و هم منحصر به فرد هستن.

با این حال، کلمات ساختگی واسه همه موقعیتا بهترین انتخاب نیستن. کلمات جدید پیچیده هستن و ممکنه این حس رو بسازن که محصول، خدمات یا شرکت مورد نظر هم پیچیدهه، در حالی که ممکنه اصلا اینطور نباشه. ، افرادی که در نام گذاری بی تجربه هستن شاید توانایی ساخت اینجور کلماتی رو ندارن.

راه حل آسون تر استفاده از هجی متفاوت یا شکلای جدیدی از کلمات موجوده. مثلا نام «عطاویچ» واسه مجموعه رستورانی ساخته شد که به دنبال جلب مشتری واسه ساندویچای خود بود. این واژه از کلمه «ساندویچ» الهام گرفته شده که با این شکل تازه، هم کمتر عمومیه و هم بیشتر جلب توجه می کنه.

مطلب مرتبط :   انداختن ترشحات دهن و بینی در سطح معابر عمومی شهر "

نام تون رو امتحان کنین

پس از اینکه انتخاب هاتون به ۴ یا ۵ نامی محدود شد که به یاد ماندنی و بامعنی هستن، آماده هستین تا جستجوی علامت تجاری رو شروع کنین. تا زمانی که دولت به شما اجازه کار بده و شما نام تجاری فرد دیگری رو نقض نکرده باشین، احتیاجی به ثبت نام تجاری به عنوان علامت تجاری نیس. اما باید در نظر داشته باشین که یک وکیل بخش ی علامت تجاری یا کمه کم یک مؤسسه ی جستجوی علامت تجاری رو از قبل استخدام کنین تا به شما اطمینان دن که نام جدیدتون، علامت تجاری دیگری رو نقض نمی کنه.

واسه توضیح خطر زمانی که یک علامت تجاری موجود رو نقض می کنین، این مثال رو مورد توجه داشته باشین: شما صاحب یک کار و کاسبی تولیدی جدید هستین که قصد ارسال اولین سفارشات خود رو داره، در این زمان یک شرکت در شهر یا منطقه ای دیگر، نام کار و کاسبی شما رو نقض کننده ی علامت تجاری خودش می دونه. شما درگیر یک جنگ حقوقی شده و در آخر ورشکست می شید. با کمک گرفتن از یک متخصص، می تونین از اینجور اتفاقی جلوگیری کنین. پول بیشتری که الان واسه این متخصص خرج می کنین، باعث صرفه جویی در جنگای خیلی زیاد در آینده می شه.

بررسی پایانی

اگه خوش شانس باشین، ۴ یا ۵ نام واسه تون باقی می مونه که همه آزمونا رو با موفقیت پشت سر گذاشته ان. حالا چه جوری باید تصمیم پایانی رو بگیرین؟

به اولین نکته در این مقاله برگردید. چه نامی خوب با اهداف تون سازگاره؟ کدوم نام به درستی شرکتی که تو ذهن دارین رو توضیح می کنه؟

بعضی کارآفرینان تصمیم پایانی رو طبق حس داخلی شون یا انجام تحقیقات مشتری یا آزمایش با گروه های متمرکز انجام میدن تا ببینند که برداشتا از هر نام چطوره. تصور کنین که هر نام روی تابلو تبلیغاتی یا لوازم تجاری چه جوری به چشم میاد. هر نام رو با صدای بلند بخونین، به این توجه کنین که اگه این نام در آینده از رادیوی تبلیغاتی یا تلفنی اعلام شه، چه حسی در شما ایجاد می کنه.

به یاد داشته باشین که مؤسسات نام گذاری زمانی بین شش هفته تا شش ماه رو واسه مراحل نام گذاری اختصاص میدن. ممکنه شما اینجور زمانی نداشته باشین، اما کمه کم چند هفته واسه انتخاب نام زمان صرف کنین.

زمانی که تصمیم تون رو گرفتید، بی معطلی از اشتیاق تون واسه ساختن نام جدید استفاده کنین، چون که انتخاب نام برند، اولین قدم به طرف ایجاد یک شرکت تجاری موفقه و تا زمانی که در اون تجارت هستین، با شما باقی خواهد موند.

فروش خود رو در هر شرایطی افزایش بدین


Written by 

دیدگاهتان را بنویسید